اخبار ویژه
  • پیشنهاد سردبیر
  • آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    رسول فلاح پور، دبیر تحریریه جام جم البرز
    آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    علی ارجمند عین الدین
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    مطالب مرتبط
  • دکتر رضا فراهانی، متخصص داخلی:

    استقبال از رشته های تخصصی پزشکی کاهش یافته است

    1402/4/31

    متخصص داخلی یکی از تخصص‌های پزشکی است که مسئولیت درمان بیماران با بیماری‌های داخلی را دارد. این تخصص شامل تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌های داخلی از جمله بیماری‌های قلبی، عروقی، گوارشی، تنفسی و غیره است. متخصص داخلی معمولاً پس از ۷ سال تحصیل در دانشگاه پزشکی، دوره تخصصی ۴ ساله را طی می‌کند که شامل ۲ سال آموزش در بیمارستان‌ها و ۲ سال آموزش در بخش‌های خاصی از داخلی مانند قلب و عروق، گوارش، کلیه و ... می باشد. در همین رابطه روزنامه جام‌ جم البرز با دکتر رضا فراهانی، متخصص داخلی گفتگویی اختصاصی انجام داده است که ماحصل آن را در ذیل می خوانید:

     

    چه عواملی موجب کاهش متقاضی در رشته های تخصصی پزشکی شده است ؟

    اکثر پزشکان جوانتر، زمانی که وارد حوزه کار می‌شوند، بیشترین چالش را در تعرفه‌ها و مشکلات بیمه تجربه می‌کنند. با توجه به تورم موجود، کار پزشکان سخت شده است و این موضوع باعث شده است تا بسیاری از آنها به کارهای دیگر روی بیاورند. حتی پرستاران نیز اغلب تعرفه‌های پزشکان را نمی‌دانند.  متاسفانه رسانه‌ها در گسترش این موضوع گله‌مندی کرده‌اند و از آنجا که به اشتباه فکر می‌کنند پزشکان درآمد خاص و زیادی دارند، این موضوع باعث رواج آن شده است. در حقیقت، درآمد بالاتری که پزشکان دارند، برای پزشکان قدیمی‌تر یا اساتید پزشکی است که ما به آن ها نمی‌رسیم. درآمد و نحوه کارکرد آن ها مورد توجه عموم قرار می‌گیرد و در نتیجه، آن را به همه پزشکان تعمیم می‌دهند، در حالی که ما با مشکلات طرح و گرفتن تخصص روبه‌رو هستیم.

    در سال‌های اخیر، تمایل به گرفتن تخصص کاهش یافته است و حتی خود من هم اگر به گذشته بازگردم برای گرفتن تخصص تلاش نخواهم کرد. هرچند که پشیمان نیستم، چرا که به این رشته علاقه‌مند بودم، اما باید توجه داشت که هیچ کدام از ما پزشکان، دلیل اصلی انتخابشان، برای درآمد نبوده‌است. بدون علاقه، نمی‌توان در این رشته موفق شد و استرس و سختی‌های زیادی را باید پشت سر گذاشت که در رشته‌های مختلف، میزان این اضطراب متفاوت است.  به عکس دیگر رشته‌ها، پس از اتمام دوره تحصیل، پزشکان باید به مکان‌های دور افتاده، دور از خانواده‌ رفته و با تعرفه بسیار پایین دولتی کار کنند. در غیر این صورت، اجازه کار داده نمی‌شود.

    در خصوص مشکلات و چالش های این رشته توضیح فرمایید.

    مشکل ما با شوراهای تعیین تعرفه است که اکثراً خریدار خدمت هستند، به عنوان مثال رئیس نظام پزشکی و رئیس بیمه سلامت و  یا استخدام کنندگان، این شوراها معمولاً پزشکان را کمتر به عنوان افرادی با علم و تخصص‌های خاص تلقی نموده و بیشتر به عنوان یک خدمت‌دهنده معمولی می دانند. به همین دلیل، تصمیم‌گیری‌ های آن ها بر اساس تجربیات خودشان و نه بر اساس علم و تجربه پزشکان صورت می‌گیرد. ‌در نتیجه، پزشکان به دلیل تعرفه‌های کم و مشکلات بیمه، کمتر به عنوان یک فرد متخصص و با تجربه تلقی می‌شوند و این باعث می‌شود که چالش‌ های بیشتری را در رابطه با کار خود تجربه کنند. به علاوه، نبود تعرفه مشخص و یکسان برای خدمات پزشکی، باعث می‌شود که پزشکان با مشکلاتی مانند تاخیر در پرداخت‌ های بیمه و نارضایتی بیماران روبرو شوند.

    نظر جنابعالی در رابطه با رشته پزشکی چیست؟

    به طور کلی، می‌توان گفت پزشکی یکی از رشته‌هایی است که با چالش‌های فراوانی از جمله مشکلات مالی و بیمه، فشارهای روانی و استرس، مسئولیت‌پذیری بالا و نیاز به تخصص و آموزش‌های مداوم روبه رو است. به همین دلیل، انتخاب این رشته باید بر اساس علاقه و توانایی شخص باشد و نه بر اساس انتظارات نامناسب از درآمد و شهرت.

     

     

     

    برچسب ها

    دکتر رضا فراهانی

    متخصص داخلی

    جام جم البرز

    ارسال پیام

    نام و نام خانوادگی

    پست الکترونیک

    توضیحات

    جام جم البرز

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "