اخبار ویژه
  • پیشنهاد سردبیر
  • آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    رسول فلاح پور، دبیر تحریریه جام جم البرز
    آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    علی ارجمند عین الدین
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    مطالب مرتبط

  • گفتگوی اختصاصی با نفیسه مومن زاده درروزملی فیزیوتراپی

    افتخار این را داشتیم تا با یکی از مدیران متخصص و توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ نفیسه مومن زاده، مدیر حاذق و متبحر کلینیک فیزیوتراپی ثمین جلب می‌نماییم:

    1402/5/2

    در خصوص چالش ها و مشکلات موجود در حوزه فعالیت خود توضیح فرمایید.

    یکی از بزرگترین مشکلاتی که فیزیوتراپیست‌ها در زمینه تعرفه‌های موجود با آن مواجه هستند، مربوط به عدم رشد تعرفه‌ها در راستای تورمی است که در این سال‌ها شاهد آن بوده‌ایم. این موضوع باعث ایجاد مشکلات مالی شدیدی برای همکاران ما شده است. چالش دیگر، مربوط به بیمه‌ها است. اخیراً، همکاران ما از سمت وزارت‌خانه‌های مربوطه، تشویق می‌شوند که با بیمه‌های مختلف قرارداد، منعقد نمایند، اما نظارت کافی در این زمینه صورت نمی‌گیرد. هزینه تعرفه‌ها حتی پایین‌تر از نرخ تعیین شده است و تاخیر زیادی در پرداخت هزینه‌ها و کسوراتی که دلیل آن مشخص نیست، وجود دارد.

    این‌ موارد مشکلاتی هستند که همکاران ما با آن‌ مواجه هستند. زمانی که به پایان سال نزدیک می شویم وهمچنین در آغاز سال جدید ، با توجه به تورم موجود، باید افزایش تعرفه داشته باشیم. اما معمولاً این افزایش تعرفه‌ به ‌تعویق می‌افتد و همچنین دیرهنگام اجرا می‌شود. این روند به گونه‌ای است که همکاران ما حداقل ۲ الی ۳ ماه، خساراتی می‌بینند، زیرا هزینه پرسنل افزایش می یابد، اما تعرفه‌ها به همان اندازه رشد نمی‌کنند.

     موضوع دیگری که در زمینه فیزیوتراپی مطرح شده است، مشکلات مربوط به تمدید پروانه مطب‌ها است. در این زمینه، قوانین جدیدی وضع گردیده که هر چند به نظر ما سودمند و رو به رشد هستند، اما ممکن است برای برخی همکاران، چالش‌هایی را به دنبال داشته باشند. در حالی که هدف از این قوانین، فراهم کردن شرایط رفاهی به مراجعه کنندگان است و ما از این هدف پشتیبانی می‌کنیم،ولی ممکن است مشکلاتی نظیر: نامشخص بودن تعرفه‌ها و مشکلات مالی برای همکاران به وجود آید.

    مشکلات دیگری نیز در زمینه قوانین جدید آسانسورها به وجود آمده است. برای اینکه بتوانیم از آسانسورهای جدید استفاده کنیم، باید طبق ضوابط و مهندسی جدید، گواهی سلامت بگیریم. ولی مالکین ساختمان‌ها، مشکلاتی را برای همکاران ما به وجود می آورند و معمولاً مساعدتی از جانب آنها صورت نمی گیرد. این مشکل می‌تواند موجب شود که فیزیوتراپیست ها مجبور به تغییر مکان شوند. این فرآیند، ممکن است نقل و انتقال و جابجایی دشواری را به دنبال داشته باشد.

    مطالبات خود را از مسئولین ذیربط برای ارتقاء و بهبود روند کاریتان بازگو کنید.

    در این موضوعات، انتظار داریم که مسئولین پیگیری‌های لازم را داشته باشند و علی رغم چالش‌هایی که برای اجرای این قوانین وجود دارد، به اهداف خود پایبند باشند.

    موضوع بعدی مربوط به دخالت افرادی است که در رشته‌های تربیت بدنی و یا فیزیولوژی ورزشی کار می‌کنند و حرکات اصلاحی انجام می‌دهند. این افراد تنها باید با قشر سالم کار کنند؛ اما متاسفانه می‌بینیم که می‌خواهند وارد حوزه درمان شوند، در حالی که صلاحیت لازم برای انجام این کار را ندارند. این موضوع می‌تواند خطر سلامت جامعه را در پی داشته باشد.

    آموزش های غیر اصولی و غیر قانونی ممکن است چه پیامدهایی را در برداشته باشد ؟

    موضوع بعدی، مربوط به  آموزش است که برای جذب دستیاران فیزیوتراپی به صورت گسترده‌ انجام می‌شود. این آموزش‌ها ممکن است باعث شود که افرادی سودجو، با وجود عدم صلاحیت لازم به عنوان فیزیوتراپیست و دستیار به منازل بیماران مراجعه کنند. این اتفاق می‌تواند به خطر سلامت جامعه منجر شود.  بنابراین باید عدم صلاحیت و غیرحرفه‌ای بودن این افراد، قابل توجه باشد.در این مورد از مردم تقاضا داریم که چنان چه به خدمات فیزیوتراپی نیاز دارند، نسبت به صلاحیت های لازم فیزیوتراپیست ها اطمینان حاصل نمایند.

    متاسفانه در این زمینه، نظارت و کنترل کافی درخصوص تبلیغات و فروش وجود ندارد.چرا که آنها مدعی ارائه محصولات معجزه آسا هستند. برای جلوگیری از سوء استفاده و خطرات احتمالی، باید نظارت کافی بر روی این دستگاه‌ها وجود داشته باشد.

    نظر سرکارعالی در رابطه با افزایش قیمت تجهیزات مربوط به فیزیوتراپی چیست؟

    متاسفانه علاوه بر اینکه قیمت دستگاه‌ها و تجهیزات مربوط به این بخش افزایش یافته است، تسهیلات لازم برای همکاران جدید به منظور تاسیس مطب نیز اعطاء نمی‌شود. بنابراین، باید تلاش کرد تا شرایط لازم برای تاسیس مطب‌ و فعالیت‌های مرتبط با آن، فراهم شود.

     

     

    برچسب ها

    نفیسه مومن زاده

    فیزیوتراپی

    فیزیوتراپیست‌

    ارسال پیام

    نام و نام خانوادگی

    پست الکترونیک

    توضیحات

    جام جم البرز

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "