اخبار ویژه
  • پیشنهاد سردبیر
  • آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    رسول فلاح پور، دبیر تحریریه جام جم البرز
    آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    علی ارجمند عین الدین
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    مطالب مرتبط

  • گفتگوی ویژه با دکتر علیرضا ابراهیمی، یکی از متبحرترین جراحان چشم پزشکی ایران:

    1402/5/7

    انجام بیش از ۵۰ هزار عمل جراحی چشم و بخشیدن دوباره بینایی به بیماران از افتخارات دکتر علیرضا ابراهیمی به شمار می رود. این پزشک حاذق  متولد ۱۳۴۱ تحصیلات پزشکی عمومی را در استان کرمان و دورۀ تخصص را در اصفهان گذرانده‌ است و حدود ۳۰ سال است که در شهر کرج مشغول فعالیت می باشد.

    شایان ذکر است دکتر ابراهیمی در تراز جراحان متبحر ایران از لحاظ سرعت عمل جراحی و توانایی فوق العاده در این مهم از شهرت خاصی برخوردار بوده و شاید بتوان گفت جزو ۳ نفر جراحان سریع و توانمند این حوزه می باشد.

     از این منظر خبرنگار روزنامه جام جم البرز با این پزشک متعهد و متخصص گفتگویی انجام داده است که در ادامه از نگاهتان می گذرد:

     

    در ابتدا از اهمیت معاینه دوره ای چشم ها بفرمایید؛ توصیه شما در این خصوص چیست؟

    افراد باید برای معاینه و سلامت چشم به پزشک مراجعه کنند. در واقع پس از تولد نوزاد، باید معاینات زیر یک سال انجام گیرد؛ اگر مشکلی وجود نداشت، مجدداً در پنج سالگی انجام معاینه ضرورت دارد. در صورت دریافت نتایج خوب، معاینۀ بعدی باید در دورۀ نوجوانی انجام گیرد ؛ زیرا در این دوران رفرکشن تغییر می‌کند. نهایتاً، بعد از چهل سالگی معاینات فشار چشم نیز به دلیل افزایش ریسک آب سیاه مورد نیاز است.

    مصرف کدام مواد غذایی می تواند در سلامت چشم‌ها موثر واقع شود و جهت محافظت در برابر آفتاب چه پیشنهادی دارید؟

    بسیاری از بیماران درمورد این موضوع سئوال می پرسند؛ باید بگویم ازنظر مواد غذایی توصیۀ خاصی نیست در واقع همۀ ویتامین‌های لازم در همان غذاهای معمولی وجود دارد و کافی است. درمورد آفتاب، استفاده از عینک آفتابی را برای حفاظت چشم توصیه می‌کنیم.

    در مورد انواع درمان های مشکلات بینایی توضیح فرمایید.

    اگر چشم فرد عیوب انکساری دارد، می‌تواند عینک، لنز یا عمل لیزر داشته باشد. البته ارجحیت در استفاده از عینک است، بعد از آن انجام عمل جراحی و در آخر استفاده از لنز پیشنهاد می شود زیرا گذاشتن لنز عوارض بیشتری نسبت‌ به عمل جراحی دارد.

    از نظر جنابعالی وضعیت پزشکی کشور چه جایگاهی در سطح جهانی دارد و برای پزشکان تازه کار چه پیامی دارید؟

    در مواردی با کشورهای پیشرفته دنیا همتراز هستیم و در کل از کشورهای میان‌ رده، بالاتر قرار داریم.

    در واقع پزشکی ما در همۀ دنیا خواهان دارد ضمن اینکه ابزار و وسایل مورد استفاده نیز پیشرفته و به روز هستند؛ البته در مواردی هم به دلیل تحریم کمبودهایی در زمینه ابزار و لوازم مورد نیاز  وجود دارد.

    در خصوص پزشکانی که تازه مشغول به فعالیت شده اند، یادآور می شوم حتماً از آخرین مقالات علمی و اینترنت استفاده نمایند و همگام با علم روز پیش روند. همچنین جهت کسب تجربۀ بیشتر بسیار تلاش کنند تا در نهایت به نتایج مطلوب برسند.

    به عنوان پزشک متخصص چه توصیه‌ای برای مسئولان حوزۀ سلامت دارید؟

    توصیه‌ام این است که با جدیت نسبت به وسایل و مواد مصرفی در اتاق عمل چشم‌ پزشکان و به‌طور کلی همۀ رشته های پزشکی، حساسیت نشان دهند و نیازهایشان را برطرف نمایند؛ چون این نیازها واقعی و تهیه آن برای بیمار اجتناب ناپذیر است.

    معضلات و خلاء های موجود در زمینه تعرفه‌های پزشکی را چگونه ارزیابی می کنید؟

    در حال حاضر میزان تعرفه‌های پزشکی بسیار پایین است، به ویژه برای پزشکان جوان که به دلیل هزینه‌های بالا نمی‌توانند مطب دایر کنند. با توجه به اینکه راه‌اندازی یک مطب بیش از سه میلیارد تومان هزینه نیاز دارد و هزینه اجاره نیز حدود  پنجاه میلیون تومان می شود، یک پزشک جوان چگونه می‌تواند فعالیت داشته باشد؟ در نتیجه مجبور به مهاجرت می شود. طبیعی است که در این حالت، فرار مغز‌های نخبه رخ می‌دهد. در واقع افرادی که توانایی و معدل بالایی دارند و سالها درس خوانده و زحمت کشیده اند، به دلیل عدم  توان ارائه کار  در کشور خود ناگزیر به مهاجرت می شوند.

     در حوزه جراحی لیزر چه دیدگاهی دارید و در کلینیک شما با استفاده از چه دستگاهی این عمل انجام می شود؟

    جراحی لیزر، مخصوصاً با استفاده از دستگاه‌ها و تکنیک‌های جدید، عمل بسیار خوب و مفیدی است. افرادی که جراحی لیزر انجام می دهند، دیگر نیازی به عینک نخواهند داشت و این موضوع مایه خرسندی شان می شود. به عنوان مثال از شمارۀ چشم شش عینک برداشته شده و حالا بدون عینک قادر به دیدن هستند. عینک باعث می‌شود اجسام مقداری کوچک‌تر به‌نظر برسند، اما زمانی که جراحی صورت می گیرد توانمندی چشم به شکل طبیعی خود باز می گردد. در این موارد مشاهده خوشحالی مردم بسیار زیباست و موجب خوشحالی ما نیز می‌شود.

    در خصوص تجهیزات نیز ، دستگاه مورد استفادۀ کلینیک، آخرین مدل دستگاه است که از خارج کشور وارد می‌کنیم. حتی معادل دستگاهی است که در آمریکا استفاده می‌شود و شاید جدیدتر از آن باشد.

    همچنین در این کلینیک به‌روزترین جراحی لیزر را انجام می‌دهیم. بنده سرعت بالایی در جراحی دارم که احتمال عفونت را بسیار کاهش می‌دهد. می‌توان گفت هر عمل را حدوداً در پنج دقیقه انجام می‌دهم.

    بیماران و مراجعه کنندگان عملکرد جنابعالی را چگونه ارزیابی می کنند؟

    بیماران پس از درمان برای من و خانواده‌ام بسیار طلب دعای خیر می کنند وخوشحال هستند؛ حتی برخی، از خوشحالی به گریه میافتند. افرادی که در روستا زندگی می‌کنند و به شهر دسترسی ندارند، و متاسفانه آمار قابل توجهی را هم شامل می شوند، دنیایشان بعد از انجام عمل جراحی چشم عوض می‌شود و از ناامیدی بیرون می‌‌آیند.

    رمز موفقیت خود و مهم ترین فاکتورتاثیرگذار را چه می دانید؟

    رمز موفقیت را در کوشش و دقت می‌دانم.  استفاده از آخرین مطالب علمی و به‌کارگیری آنها در حین عمل جراحی بسیار حائز اهمیت است. افزون‌ بر آن، مادیفای‌کردن عمل‌ها، اینکه بدانیم چطور عمل کنیم تا عمل جراحی  بهتر و با سرعت بیشتر انجام شود، نیز بسیار مهم می باشد.

    یکی از بهترین خاطرات دوران کاری خود که به یاد دارید را توصیف کنید.

    یک بار حین انجام عمل برق رفت و چون مشغول جراحی بودیم، نمی‌توانستیم ادامه ندهیم. لنز طبیعی را بیرون آورده بودیم و باید لنز IUL* را قرار می‌دادیم. در نهایت، با چراغ‌قوه جراحی را ادامه دادیم که کاری بسیار دشوار است و به تسلط زیادی نیاز دارد؛ چون در حالت عادی، عمل با استفاده از میکروسکوپ انجام می‌گیرد.

    سخن پایانی خود را از طریق تریبون جام جم البرز بیان کنید.

    در هر صورت، ما چشم‌ پزشکان باید تلاش کنیم تا سطح علمی خود را افزایش دهیم و خدمات مطلوبی به بیماران ارائه نماییم. حکومت و نظام هم باید به فکر نه تنها چشم‌پزشکان، بلکه همۀ مردم باشند. در واقع با تهیه تجهیزات و وسایل لازم، می توانیم  عمل‌های بهتر و  با کیفیت بالاتر انجام دهیم. همچنین کمبود درزمینۀ آمپول، ژل و لنز با کیفیت نیز باید برطرف شود و درصورت نیاز واردات انجام پذیرد.

     

     

     

    برچسب ها

    دکتر علیرضا ابراهیمی

    جراح چشم پزشک

    چشم پزشکی ایران

    ارسال پیام

    نام و نام خانوادگی

    پست الکترونیک

    توضیحات

    جام جم البرز

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "