اخبار ویژه
  • پیشنهاد سردبیر
  • آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    رسول فلاح پور، دبیر تحریریه جام جم البرز
    آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    علی ارجمند عین الدین
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    مطالب مرتبط
  • شهاب اخلاقی، مدیر مرکز فروش خودروی صفر شهاب اخلاقی واکاوی کرد:

    ضرورت کنترل قیمت در بازار خودرو

    1402/5/7

    افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شمارا به مصاحبه اختصاصی با‌‌ شهاب اخلاقی، مدیر مبرز مرکز فروش خودروی صفر شهاب اخلاقی جلب می‌نماییم:

    درخصوص مشکلات و دغدغه های موجود در حوزه فعالیتتان توضیح فرمایید.

    اینجانب متولد ۱۳۶۱ می باشم، با توجه به فعالیت‌هایی که من و هم صنفی‌هایم در زمینه خودرو طی ۱۳ سال فعالیت انجام داده‌ام، می‌دانم که این حوزه دارای مزایا و مشکلاتی است. اما در حال حاضر، یکی از مشکلاتی که در مبحث خودرو به وجود آمده، عدم توجه مسئولین دولتی به روش‌های اصولی در این زمینه است. متأسفانه، مسئولین دولتی برای بهبود وضعیت بازار خودرو اقدامی نکرده‌اند. این موضوع برای فعالان این حوزه مشکل ساز شده است. به عبارت دیگر، بازار خودرو بسیار نامنظم و بی‌ثبات است و این وضعیت موجب ایجاد مشکلات بسیاری برای ما شده است.

    به عنوان مثال، در حال حاضر هنگام خرید یک خودرو، از اینکه باید بعد از مدتی آن را به فروش برسانیم و یا بالعکس از فروش آن صرف نطر کنیم، بلاتکلیف هستیم. به این دلیل که قیمت خودروها بسیار غیر معقول است و هیچ ثباتی در بازار وجود ندارد، این بی‌ثباتی موجب شده که در صورت فروش خودرو متضرر شده و یا سود بسیار اندکی داشته باشیم.  مشکل دیگر، عدم تطابق قیمت کارخانه با قیمت بازار است. به عنوان مثال، قیمت کارخانه برای خودروی پارس ۲۶۲ میلیون تومان است، در حالی که در بازار، قیمت آن به ۵۳۰ میلیون تومان رسیده است، این تفاوت بسیار زیاد قیمت، سوالاتی را درباره میانجیگری برانگیخته است و نشان می‌دهد که کنترل قیمت در بازار خودرو به دستور مسئولین دولتی نیست، در حالی که این مهم باید توسط آنها مورد بررسی و کنترل قرار گیرد.

    از مشکلات دیگر صنعت خودرو می توان به عدم کیفیت مناسب اشاره نمود،حیطه کاری بنده فقط در حوزه  خودروی صفر است و در زمینه خودروی کار کرده فعالیت نمی کنم، به عنوان مثال: ماشین صفر خریداری می کنیم دود می کند، یاشیشه آن شکسته است، مشتری شک می کند و می گوید که ماشین کارکرده و بی کیفیت است و تمام خارهای آن شکسته است. در این صورت اقدام به خرید نمی کند. برخی از افراد هزینه ماشین خارجی دریافت می کنند اما اتومبیلی که تحویل می دهند بی کیفیت است. در گذشته کیفیت خودروها بسیار بالاتر بود اما هم اکنون و از سال ۱۴۰۱ به بعد به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.  قیمت ها بالا اما کیفیت ها پایین است.

    به نظر شما مسئولین به منظور رفع این مشکلات چه اقداماتی را باید انجام دهند؟

    در این راستا مسئولین وظیفه دارند که نسبت به تثبیت  قیمت های بازار اقدام نمایند. به عنوان مثال قیمت خودرویی را که ۲۶۲ میلیون است، ۳۵۰ میلیون ارائه می دهند، باید همین قیمت باقی بماند، نه اینکه همانند طلا به صورت لحظه ای تغییر کند. تا سال ۱۳۹۹ نیز این گونه نبود حداقل در بازه زمانی ۲۰ روزه ثبات قیمت وجود داشت یا تنها تغییراتی ناچیز صورت می گرفت، اما هم اکنون به صورت لحظه ای با نوسان قیمت ها مواجه هستیم.  

    به عنوان مثال: بحث آزاد شدن واردات که هیچ اتفاقی قرار نیست رخ دهد اما مردم در انتظار به سر می برند و خریدی نیز انجام نمی دهند، این موضوع باعث نزول قیمت ها در بازار می شود و به محض اینکه یک اتفاق دیگر رخ می دهد  ۳۰ درصد افزایش قیمت داریم‌، در روزهایی که ازدحام جمعیت وجود دارد واقعا جوابگو نیستیم، خواهشمندیم در این زمینه نیز تفکر و بررسی صورت گیرد.

    نقش رسانه را در صنعت خودرو چگونه ارزیابی می کنید؟

    رسانه در جهت بهبود کار ما تاثیر چندانی ندارد زیرا خبرها در ایران کاملا بالعکس است، با یک خبر خوب یا بد در بازار هرج و مرج به وجود می آید. تبلیغات مثبت در رسانه انجام نمی شود. مثلا در رسانه بیان می شود که ماشین ها ارزان شد به محض بازپخش این خبر مشتری دیگر خرید نمی کند که این موضوع موجب رکود بازار خودرو می شود.

     

     

     

    برچسب ها

    شهاب اخلاقی

    مرکز فروش خودروی صفر شهاب اخلاقی

    مرکز فروش خودرو

    ارسال پیام

    نام و نام خانوادگی

    پست الکترونیک

    توضیحات

    جام جم البرز

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "