اخبار ویژه
  • پیشنهاد سردبیر
  • آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    رسول فلاح پور، دبیر تحریریه جام جم البرز
    آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    علی ارجمند عین الدین
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    مطالب مرتبط
  • دکتر زهرا دست مردی، روانشناس و مدیر مرکز مشاوره تبسم:

    باید به حال درونی و بهداشت روان خود اهمیت دهیم

    1402/5/7

    مشاوره روانشناسی با هدف راهنمایی فرد در حل مشکلات تحصیلی، فردی، خانوادگی، ازدواج و شغلی انجام می‌شود و به ما در شناخت الگوهای فکری و رفتاری خود و تسلط بهتر بر راهکارهای حل مسائل زندگی‌مان و بهبود جنبه های مختلف زندگی کمک می‌کند.

    هدف نهایی از مشاوره، آگاه‌سازی فرد از مشکلات ذهنی، روحی و رفتاری خود و ریشه‌های آن و سپس توانمندسازی فرد در حل مشکلاتش به صورت علمی، منطقی و ماندگار است. در همین رابطه روزنامه جام جم البرز با دکتر زهرا دست مردی، روانشناس و مدیر بسیار توانمند مرکز مشاوره تبسم وارد گفتگویی ویژه و اختصاصی شده است که در ادامه می خوانید:

    از ضرورت داشتن مشاور و تاثیر آن بر زندگی افراد و جامعه توضیح فرمایید.

    نیاز به مشاور در زندگی اهمیت بسزایی دارد. در کشور ما اختلاف طبقاتی بسیاری وجود دارد و بیشتر مشکلات روانشناسی در قشر ضعیف جامعه دیده می شود. در برخی از مسائل نمی دانیم بیمار هستیم، زمانی که فقر مالی داشته باشیم در پی آن فقر فرهنگی نیز به وجود می آید، در بخش جنوب شهر مشکلات خانواده ها بیشتر به چشم می‌خورد و در خانواده هایی که طبقه اجتماعی بالایی دارند مراجعه به مشاور، امتیاز فردی محسوب می شود.

    عملکرد نهاد ها و ارگان های دولتی در این زمینه را چگونه ارزیابی می کنید؟

    در تهران سرای محلات وجود دارد که جلسات مشاوره در آن جا انجام می شود. ما در تلاش هستیم که این بخش تحت نظر بیمه تامین اجتماعی قرار گیرد تا آحاد جامعه بتوانند از آن استفاده کنند. این موضوع در مجلس نیز مطرح شده است ولی هنوز به مرحله اجرا نرسیده است .یکی دیگر از بخش های مهمی که می تواند مفید واقع شود وجود فرهنگسراهای متعدد در سطح استان است؛ در صورتی که شهرداری موافقت و مساعدت نماید، روانشناسانی که به صورت افتخاری فعالیت دارند می توانند جلسات مشاوره را در فرهنگسراها برقرار کنند.

    تاثیر آموزش و گسترش آگاهی در این حوزه را چطور توصیف می کنید؟

    در زمینه آموزش و اطلاع رسانی، ضعف زیادی داریم و مردم آموزش پذیر نیستند.در بخش هایی از شهر، کارگاه های آموزشی و مشاوره وجود دارد ولی اکثر افراد از وجود آن مطلع نیستند. به جهادگران توصیه می کنیم که در اردوهای جهادی حوزه روانشناسی را نیز در نظر بگیرند.

    رویکرد سالمندان کشور در زمینه تخصص شما چه میزان اهمیت دارد؟

    باید به سالمندان کشور بها داده شود، کشورهای دیگر از گروه سالمندان حمایت قابل توجهی می کنند. بنابراین باید مجموعه ای توسط کار آفرینان تاسیس شود تا از سالمندان نگهداری کنند و آن ها را به گردش ببرند.

    به عنوان سخن پایانی چه توصیه ای برای مخاطبان عزیز دارید؟

    شغل ما بسیار جالب است و از تمامی اقشار مراجعه کننده داریم.  افسردگی و اضطراب درکشور ما به میزان زیادی وجود دارد. عواقب زندگی ماشینی سبب بروز مشکلاتی مانند ازدیاد تنهایی شده؛ در حال حاضر اکثر خانواده ها تک فرزند هستند که این امر در تربیت آن ها اثرگذاری داشته و موجب پرورش فرزندانی بی مسئولیت و تنبل شده است.

    افراط  و تفریط در انجام هر کاری موجب بروز مشکلات عدیده ای می شود. اگر به بهداشت روان و حال درونی خود اهمیت دهیم و مثبت اندیشی و گفتمان وجود داشته باشد باعث بهبود شرایط می شود.

    برچسب ها

    دکتر زهرا دست مردی

    روانشناس

    مرکز مشاوره تبسم

    ارسال پیام

    نام و نام خانوادگی

    پست الکترونیک

    توضیحات

    جام جم البرز

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "