اخبار ویژه
  • پیشنهاد سردبیر
  • آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    رسول فلاح پور، دبیر تحریریه جام جم البرز
    آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    علی ارجمند عین الدین
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    مطالب مرتبط
  • دکتر محمد حسین محمودیان، فوق تخصص جراح قلب و عروق:

    وسایل جراحی و مصرفی لازم برای اعمال جراحی در کشور وجود دارد

    1402/5/7

     افتخار این را داشتیم تا با یکی از پزشکان متخصص و توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شمارابه مصاحبه اختصاصی با‌‌ دکتر محمد حسین محمودیان، فوق تخصص جراح قلب و عروق جلب می‌نماییم:

     

    در خصوص خدمات خود در طی سال های فعالیتتان توضیح فرمایید.

    به عنوان یک جراح قلب و عروق با سابقه 30 ساله، فعالیت خود را در ایران آغاز نمودم. در ابتدا، برای گذراندن طرح خود، در شهر یزد به مدت 6 سال فعالیت ‌کردم. با توجه به اینکه خودم  بزرگ شده شهر کرج هستم و خانواده‌ام نیز زاده این شهر هستند، تصمیم گرفتم به این شهر بازگردم تا خدمات لازم را به شهر خودم ارائه دهم. در اوایل بازگشتم، مشکلاتی مانند عدم وجود جراح قلب و عروق در شهر وجود داشت. در این شرایط، من تنها جراح قلب و عروق شهر بودم. سپس دو همکار به تیم ما پیوستند و کمک کردند.

    در رابطه با دغدغه و چالش های موجود در حوزه پزشکی توضیح فرمایید.

    مشکلاتی که ما با آن‌ها روبرو بودیم، بیشتر مشکلات مالی و در رابطه با بیماران بود. بسیاری از بیماران امکانات مالی و اقتصادی لازم برای درمان خود را نداشتند و مجبور بودند به بیمارستان‌های دولتی مراجعه کنند. اما به دلیل بعضی از شرایط، بیمارستان‌های دولتی قادر به جوابگویی به بیماران نبودند و امکانات بسیار محدود بود. به همین دلیل، من اکثر زمان خود را برای کمک به بیماران کم‌ بضاعت در بیمارستان‌های دولتی و یا درمانگاه‌های سطح استان صرف می‌کنم و به طور رایگان خدمات خود را ارائه می‌دهم.

    چالش‌های اقتصادی نیز یکی از مسائلی است که در بیمارستان‌های دولتی وجود دارد و بیماران نیز با آن مواجه هستند. به عنوان مثال، بسیاری از بیماران در بیمارستان‌های دولتی بستری می‌شوند و شرایط اقتصادی آن‌ها اجازه انجام برخی از جراحی های لازم را نمی‌دهد. در چنین شرایطی، ما مجبوریم برخی از بیماران را به مراکز پیشرفته‌تر و مراکزی که امکانات مالی بهتری دارند در تهران منتقل کنیم.

    آیا وضعیت جراحی قلب و عروق در کشور ایران بهبود یافته است؟

    از همان ۳۰ سال پیش که بنده به ایران بازگشتم، مشاهده نمودم  که جراحی قلب و عروق در کشور بسیار کم و محدود بود و بعضی از بیماران به کشورهای خارجی مانند انگلیس و فرانسه ارجاع داده می‌شدند. با این حال، خوشحالیم  که در حال حاضر وضعیت بهبود یافته و وسایل جراحی و مصرفی لازم برای عمل جراحی در کشور وجود دارد. ما به جرات می‌توانیم ادعا کنیم که جراحی قلب و عروق در ایران با امکانات راحت و با کیفیت انجام می‌شود و بیشتر وسایل مصرفی آن در داخل کشور تولید می‌شود.

    چه مشکلاتی ممکن است در کیفیت بعضی از وسایل مصرفی در جراحی قلب و عروق در ایران وجود داشته باشد؟

    باید اذعان داشت که کیفیت بعضی از وسایل مصرفی، همانند کشورهای خارجی نیست و احتمالا به علت مشکلاتی مانند نظارت ناکافی یا استاندارد نبودن آن‌ها است. با این حال، راهکار برای ارتقای کیفیت، بهبود نظارت و بهبود کیفیت مواد اولیه است که باید به آن توجه شود. به عنوان مثال، در برخی از وسایل مصرفی مانند بالون پمپ، آنژیوکت و... به دلیل کیفیت محصولات ایرانی، مجبوریم در هر عمل جراحی از ۲ تا ۳ عدد از آن‌ها استفاده کنیم، در حالی که در کشورهای خارجی معمولا از یک عدد استفاده می‌شود.

    رسانه ها چه نقشی را در این زمینه ایفا می کنند؟

    از نظر رسانه‌ای، تلاش‌های زیادی برای افزایش آگاهی مردم و مسئولین در رابطه با انجام جراحی‌های قلب و عروق در کشور انجام می‌شود و این موضوع می‌تواند بهبود وضعیت این حوزه را به دنبال داشته باشد. اما با توجه به مشکلات موجود، همچنان نیاز به تلاش برای بهبود کیفیت وسایل مصرفی و بهبود نظارت وجود دارد.

     

    برچسب ها

    دکتر محمد حسین محمودیان

    جراح قلب و عروق

    فوق تخصص

    ارسال پیام

    نام و نام خانوادگی

    پست الکترونیک

    توضیحات

    جام جم البرز

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "