اخبار ویژه
  • پیشنهاد سردبیر
  • آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    رسول فلاح پور، دبیر تحریریه جام جم البرز
    آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    علی ارجمند عین الدین
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    مطالب مرتبط
  • محمدرضا احسانی نیا، رییس اتحادیه فرش فروشان و قالیشویان کرج:

    برای حل مشکلات مالیات، باید فرهنگ پرداخت آن در رسانه‌ها توسعه یابد

    1402/5/8

    صنف یا رسته، انجمنی است که متشکل از گروهی از افراد دارای یک حرفه و پیشه می باشد. صنوف مختلف بدین طریق به بهبود کیفیت و ارتقاء سطح کیفی مجموعه واحدها، در کنار تعیین تدابیری برای مقابله با تخلفات و اطلاع‌رسانی درباره اتفاقات حوزه‌های مرتبط، یاری رسان هستند. با همین رویکرد روزنامه جام جم البرز با محمدرضا احسانی نیا، ریاست اتحادیه فرش فروشان و قالیشویان کرج وارد گفتگویی اختصاصی و ویژه شده است که در ادامه از نگاهتان می گذرد:

    ضمن معرفی خود، در خصوص سوابق اختصاصی اتحادیه فرش فروشان و قالیشویان کرج توضیح فرمایید.

    بنده از سال ۱۳۷۱ در حوزه کسب و کار فعالیت خود را آغاز نمودم. تا کنون در هفت دوره از انتخابات اتحادیه شرکت کرده ام و با رای اعتماد همکاران، موفق به پیشرفت در این صنعت شدم. در طی ۲۰ روز آینده نیز، دوره جدید انتخابات اتحادیه برگزار خواهد شد. در دوران حضورم در این اتحادیه، مسئولیت بودجه اتاق اصناف را عهده دار بودم. در بخش قوانین مالیاتی، هر فردی که در حوزه بازار دارای درآمد است، مشمول پرداخت مالیات خواهد شد. اشخاص حقوقی مانند: شرکت‌ها، قوانین مختص خود را دارا هستند؛ چنانچه اشخاص حقیقی به عنوان کارمند مشغول فعالیت باشند، مالیات از حقوق دریافتی آنان کسر می شود. همچنین در خرداد ماه، اتحادیه‌های مختلف نیز مستلزم پرداخت مالیات هستند. در نگاه کلی، درآمد افراد با مراجعه به قوانین مالیاتی سنجیده می‌شود و بر این اساس مالیات مربوطه دریافت می‌شود.

    جهت رفع چالش ها و معضلات موجود در زمینه مالیات چه راهکارهایی ارائه می دهید؟

    برای حل مشکلات مربوط به بخش مالیات، باید دایره آگاهی و آموزش در خصوص فرهنگ کار و فرهنگ پرداخت مالیات، در رسانه‌ها توسعه پیدا کند. بستری همچون یک کانال آموزشی ۲۴ ساعته ایجاد شود تا افراد بتوانند در هر ساعت از شبانه روز، از آموزش‌های مفید و سودمند بهره‌مند شوند و به آنها دسترسی مطلوب داشته باشند.

     از جمله معضلات موجود در این زمینه، می توان به عدم آگاهی افراد در خصوص قوانین مالیاتی اشاره کرد. افرادی که مجاز به دریافت پروانه کسب می شوند، باید تحت آموزش های مربوطه قرار گیرند. همچنین بهتر است این آموزش ها به نحو جامع و تخصصی ارائه شوند. بنابراین باید میزان آگاهی مردم افزایش یابد، زیرا بسیاری از آنان با قوانین مالیاتی آشنایی ندارند. در این زمینه باید ضریبی از فروش دستگاه‌های کارتخوان به غیر از درآمد حاصل، محاسبه شود و به عنوان مالیات در نظر گرفته شود.

     این موضوع برای عموم مردم تبدیل به چالش شده است. زیرساختی برای داشتن دو دستگاه کارتخوان وجود ندارد تا حساب‌های تجاری و غیرتجاری از یکدیگر تفکیک شوند.

    سیاست های در نظر گرفته اداره مالیات و دولت در این حوزه را چگونه توصیف می کنید؟

     سیاست‌های سازمان مالیات در حد کلان در بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه‌ریزی بررسی می‌شوند. افراد در این حوزه نقش اجرایی را بر عهده دارند.

    به عنوان مثال دولت می بایست در حوزه فرش دستبافت که بستر فراوانی را در زمینه اشتغال زایی ایجاد کرده است، حمایت بیشتری را در نظر گیرد تا کارفرمایان بتوانند بافندگان را مدیریت کرده، بیمه‌هایشان را پرداخت کنند و تسهیلات لازم در اختیارشان قرارگیرد تا این صنعت پایدار باشد. همچنین در سال ۱۳۵۵ نزدیک به دو میلیون و سیصد هزار خانواده ایرانی از این صنعت ارتزاق می‌کردند. متأسفانه در حال حاضر، شیب فعالیت این صنعت به صورت چشمگیری نزولی بوده است. عدم حمایت ها، تحریم های ناعادلانه نیز در این امر موثر واقع شده اند.

    به منظور رشد و گسترش مشاغل مربوط به این صنوف چه تدابیری باید اتخاذ شود؟

    جهت رشد این مشاغل، باید بافنده و کارفرما از حمایت های لازم برخوردار شوند تا این صنعت بتواند در بازار جهانی به رقابت بپردازد. در حال حاضر، قابلیت رقابت با کشورهای دیگر را نداریم.

    رسانه با چه رویکردی در صنف فروش فروشان و قالیشویان می تواند مثمر ثمر واقع شود؟

    حوزه اشتغال فرش دستبافت، بسیار حائز اهمیت است. رسانه در راستای معرفی فرش دستبافت به مردم باید عملکرد بسیار هوشمندانه ای داشته باشد. زیرا بافت این فرش ها، منجر به اشتغال یک‌ساله روستاییان می‌شود. همچنین لازم است در این زمینه، از لحاظ فرهنگی به مردم آموزش داده شود و فرهنگ سازی های لازم بنا نهاده شوند. فرش دستبافت، از طریق بخش کارآفرینی، موجب مساعدت و معاضدت  کارآفرینان می شود. در حوزه قالیشویی نیز باید از طریق رسانه، ارتباطات خود را با مردم گسترش دهیم. در این حوزه، تنها دیوارنویسی تبلیغاتی کفایت نمی کند. در بخش معرفی واحد های مجاز، می توان همکاری های بیشتری با اتحادیه به عمل آورد. قالیشویی های معتبر باید به عموم مردم معرفی شود تا آگاهی آنها در این زمینه افزایش یابد.

    به عنوان سخن پایانی چه توصیه ای برای مخاطبان جام جم البرز دارید؟

    خلاء های قانونی بسیاری در این حوزه وجود دارد. اعم از قوانینی که براساس آن، هر فردی که طی دو دوره متوالی به عنوان عضوی از هیئت مدیره اتحادیه حضور دارد، دیگر مجاز به شرکت در انتخابات نخواهد بود. این قانون، در نهاد ریاست جمهوری معتبر است. اما در اتحادیه که حوزه عملکرد آن، یک صنف در یک شهرستان است، بهتر است بازنگری صورت گیرد. مورد فوق الذکر، اجحاف و ظلم بزرگی است که در اتاق اصناف رخ داده است. اتحادیه‌ها ضمن حفظ چارچوب ها، باید در عمل به قوانین نیز کوشا باشند و بر عملکرد بازار نظارت داشته باشند. همچنین برخی از دغدغه‌های اتحادیه‌ها باید از طریق رسانه به مردم معرفی شوند تا مشکلات آنان به میزان بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

     

    برچسب ها

    محمدرضا احسانی نیا

    اتحادیه فرش فروشان کرج

    اتحادیه قالیشویان کرج

    ارسال پیام

    نام و نام خانوادگی

    پست الکترونیک

    توضیحات

    جام جم البرز

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "