اخبار ویژه
  • پیشنهاد سردبیر
  • آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    رسول فلاح پور، دبیر تحریریه جام جم البرز
    آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    علی ارجمند عین الدین
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    مطالب مرتبط
  • دکتر ندا اکباتانی، متخصص سلامت جنسی و مامایی:

    گستردگی فضای مجازی، نشان دهنده قابلیت رسانه ها درآموزش و آگاه سازی نوجوانان است

    1402/5/8

    افتخار این را داشتیم تا با یکی ازپزشکان  متخصص و توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ دکتر ندا اکباتانی، متخصص سلامت جنسی و مامایی جلب می ‌نماییم:

    به نظر می رسد تابو بودن بیان  مسائل و مشکلات جنسی در جامعه، یکی از چالش های بزرگ شما در این حوزه پزشکی به شمار می رود؛ لطفا بیشتر توضیح فرمایید.

    جدی ترین چالش، تابو بودن و عدم وجود آگاهی و نداشتن آشنایی مردم نسبت به این موضوع است. در واقع به دلیل شرم و حیایی که در خانواده‌ ها وجود دارد، این مسائل پنهان و دور از گفتگو باقی می‌ ماند. آسیب هایی که به دنبال این عدم اگاهی رخ می دهد، تبدیل به بزرگترین مشکل در حوزه کاری ما شده است. در دسته‌ بندی معضلات به وجود آمده مهمترین مورد، رفتار های پرخطری است که در بین نوجوانان دیده می‌ شود. این روزها، بیماریهای فوق الذکر در کشور ما بسیار شایع هستند و متاسفانه مردم هم در این موارد اطلاعات زیادی ندارند. این در حالی است  که با داشتن دانش کافی، می ‌توان از گسترش بیماری پیشگیری نمود.

    البته این موضوع نیازمند آگاهی بخشی به خانواده‌ ها به مرور زمان است. در درجه اول، ابتدایی ترین کار این است که خانواده ها به فرزندان خود آموزش دهند. این آموزش ها همان آگاهی ‌های دوره بلوغ را شامل می شود که باید دختران و پسران نوجوان بیآموزند. در درجه دوم، در سطح آموزش و پرورش باید اطلاع رسانی و آموزش انجام پذیرد.حتماً برای ایجاد آگاهی در سطح عموم باید برنامه‌ ریزی وجود داشته باشد. در درجه بعدی، رسانه‌ هایی از جمله؛ تلویزیون، رادیو، روزنامه و صحبت با صاحب نظران، نقش دارند. در کل نیاز است که پروسه فرهنگ‌ سازی مرحله به مرحله انجام گیرد.

    بیشترین چالش ها در زمینه آموزش را مربوط به چه ارگانی می دانید؟

    در واقع بیشترین مسئولیت را آموزش و پرورش بر عهده دارد. طبیعتاً ما نیز بیشترین چالش را با این سازمان داریم. در این راستا باید برنامه‌ های آموزشی مناسب برای پیشگیری از بیماری‌ های جنسی و رفتارهای پرخطر در نوجوانان تدوین گردد. همچنین باید به خانواده‌ ها و مربیان نیز آموزش های لازم ارائه شود. در این صورت خواهند توانست نقش خود را در جلوگیری از مشکلات مطروحه به نحو احسنت به انجام رسانند.

    همچنین لازم می دانم که بگویم ارتقای سطح آگاهی مردم درباره سلامت جنسی و ارتباط آن با سلامت کلی بدن بسیار حائز اهمیت می باشد. عمدتا افراد همچنان این تصور را دارند که مسائل جنسی تنها مربوط به لذت و شهوت است. اما در واقعیت، سلامت جنسی یکی از جنبه‌های مهم سلامت کلی بدن محسوب می شود. بنابراین برای حفظ سلامت بدن این مهم نباید نادیده انگاشته گردد.

    رسانه ها از چه طریق می تواند در امر آموزش و فرهنگ سازی، کمک رسان باشند؟

    رسانه می‌تواند از تاثیر بسزایی برخوردار باشد. با توجه به گستردگی فضای مجازی، رسانه ها قابلیت آموزش و آگاه سازی نوجوانان را دارند. در این زمینه جستجو در فضای مجازی، اولین اقدامی است که می تواند مورد توجه قرار گیرد. در واقع  از این طریق می توان اطلاعات درست و صحیح را در اختیار آنان قرار داد. این در صورتی است که  منابع خبری موثق و معتبر باشند. از جمله این منابع می توان به روزنامه ها نیز اشاره کرد. افرادی هستند که ترجیح میدهند از این طریق اطلاعات خود را دریافت کرده  و از پیج های متفرقه استفاده ننمایند.

    برچسب ها

    دکتر ندا اکباتانی

    متخصص سلامت جنسی

    مامایی

    ارسال پیام

    نام و نام خانوادگی

    پست الکترونیک

    توضیحات

    جام جم البرز

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "