اخبار ویژه
  • پیشنهاد سردبیر
  • آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    رسول فلاح پور، دبیر تحریریه جام جم البرز
    آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    علی ارجمند عین الدین
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    مطالب مرتبط

  • نقش البرز در زنده نگه داشتن آیین هاي عزاداری امام حسین (ع) برجسته است

    مهراب رجبی نویسنده و البرزپژوه گفت: مردمان استان البرز از دیرباز تاکنون نقش برجسته و تاثیرگذاری در زنده نگاه داشتن سنت ها و آیین هاي عزاداری امام حسین(ع) داشته اند.

    1402/5/11

    به گزارش جام جم البرز، نشست پژوهشی « اشک واره البرز» با حضور علی معدنی پور، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز؛ مهراب رجبی ، مشاور استاندار ،نویسنده و البرزپژوه؛ حسین عسگری ، نویسنده و البرپژوه؛ حسن شاه محمدی، نویسنده و البرز پژوه؛ بشیر صابری ، پژوهشگر تعزیه و تعدادی از کارکنان اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز در این اداره کل برگزار شد.

    در این نشست ابتدا علی معدنی پور با اشاره به نقش پژوهش در جهت تنویر افکار عمومی و تبیین قیام با عظمت عاشورای حسینی  افزود: استان البرز یکی از استان های پیشرو در حوزه های علمی و پژوهشی است و مقالات و کتابهایی با پشتوانه تحقیق و پژوهش از سوی پژوهشگران و نویسندگان این استان به چاپ رسیده است.

    مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز با این عنوان که تبیین سیره ائمه اطهار (ع) و به خصوص مکتب امام حسین (ع) برای نسل جوان امروز اهمیت دارد تصریح کرد: استان البرز با تنوع فرهنگ، اقلیم و اقوام مواجه بوده  و آشنایی با شیوه و سنت گذشتگان این استان در زنده نگه داشتن مکتب امام حسین (ع) برای نسل جدید چراغ راهی خواهد بود و مقصد از گفت و گو و نشست های تخصصی با پژوهشگران البرز پژوه در این حوزه های خاص، ترویج فرهنگ حسینی و زنده و پويا نگاه داشتن سنتهاي مرتبط با آن است.

    مهراب رجبی مشاور استاندار البرز در این نشست ضمن تقدیر از برگزاری این نشست تخصصی با محوریت بررسی سنتها و آیین های عزاداری شهدای کربلا گفت: استان البرز در نقاط مختلف خود دارای هویت اسلامی است و در بخش ها و  روستاهای مختلف ازجمله  کلاک، بیلقان، واریان، برغان، اشتهارد و طالقان سنتهای مختلفی در جهت زنده نگه داشتن قیام عاشورا برپا بوده است و مردم در دهه اول محرم در تکاپوی برگزاری آیین های عزاداری در تکایا و مساجد و حتی خانه های خود بودند.

    این نویسنده و البرز پژوه با اشاره به اینکه فرهنگ عاشورا و امام حسین (ع) از جهات مختلف اجتماعی ،سیاسی و فرهنگی  قابل بررسي است، عنوان داشت: مردمان استان البرز از دیرباز تاکنون نقش برجسته و تاثیرگذاری در زنده نگاه داشتن سنت ها و آیین هاي عزاداری امام حسین(ع) داشته اند.

    رجبی با این عنوان که تعزیه خوانی در البرز که مسلما یکی از قطب های تعزيه ایران است زبانزد بوده است افزود: در البرز  قطب های مهم تعزیه داشتیه ايم، یکی در تکیه تکیه اعظم برغان  با قدمت 700 ساله که نقطه کلیدی آغاز و رشد تعزیه در منطقه بوده است ، دیگری در کلاک و همچنین طالقان که نقش موثر هنرمندان تعزیه خوان طالقانی در تعزیه خوانی در این استان و حتی دیگر استانهای کشور در چند صد سال اخير برجسته بوده است.

    حسین عسگری البرز پژوه و نویسنده نیز در این نشست با اشاره به برخی کتب تاریخی و پژوهشهای فردی به برخی سنت ها ، اعتقادات و آیین های عزاداری ماه محرم ، تعزيه  خوانی و تعزيه خوانان برجسته استان، شهدا، علما ، نویسندگان، هنرمندان و اماکن مختلف مذهبی مرتبط با واقعه عاشورا و امام حسين (ع)  در شهرها و روستاهای استان البرز اشاره کرد.

    همچنین در این نشست بشیر صابری  و حسن شاه محمدی از   نویسندگان و پژوهشگران البرزی به برخی از ویژگی های البرزیان در حوزه تعزیه خوانی و سبک های مختلف عزاداری و سنت های مناطق کلاک و طالقان پرداختند.

    گفتنی است نشست تخصصی  « اشک واره البرز»  بصورت زنده از طریق فضای مجازی اسکای روم برای کتابداران، اعضا كتابخانه ها و علاقه مندان به حوزه های پژوهشی و عاشقان سرور و سالارشهیدان امام حسین (ع) پخش شد.به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز، نشست پژوهشی « اشک واره البرز» با حضور علی معدنی پور، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان البرز؛ مهراب رجبی ، مشاور استاندار ،نویسنده و البرزپژوه؛ حسین عسگری ، نویسنده و البرپژوه؛ حسن شاه محمدی، نویسنده و البرز پژوه؛ بشیر صابری ، پژوهشگر تعزیه و تعدادی از کارکنان اداره کل کتابخانه های عمومی استان البرز در این اداره کل برگزار شد.

    در این نشست ابتدا علی معدنی پور با اشاره به نقش پژوهش در جهت تنویر افکار عمومی و تبیین قیام با عظمت عاشورای حسینی  افزود: استان البرز یکی از استان های پیشرو در حوزه های علمی و پژوهشی است و مقالات و کتابهایی با پشتوانه تحقیق و پژوهش از سوی پژوهشگران و نویسندگان این استان به چاپ رسیده است.

    برچسب ها

    عاشورا

    نویسنده البرزی

    مهران رجبی

    ارسال پیام

    نام و نام خانوادگی

    پست الکترونیک

    توضیحات

    جام جم البرز

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "