امین ساعی، مدیر املاک ساعی:

پیش فروش مسکن، تولیدکننده را متضرر می کند

1402/5/16

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ امین ساعی، مدیر متبحر و مجرب املاک ساعی  جلب می‌ نماییم:

در رابطه با چالش ها و دغدغه های موجود در حوزه فعالیت املاک توضیح فرمایید.

بزرگترین مشکلی که از دیدگاه بنده در صنف املاک وجود دارد، دخالت‌ هایی است که از سوی مدیریت‌ ساختمان‌ ها و برج‌ ها در صنف املاک صورت می ‌گیرد. آن‌ها از مالکان واحدها درخواست پول می‌ کنند و هیچ نظارتی از سوی اتحادیه یا اتاق اصناف بر روی این مسائل وجود ندارد. این موضوع باعث ایجاد مشکلاتی شده است.

بعضی از همکاران ما، با وجود اینکه مالک،واحد را برای فروش یا اجاره به آن ها می سپارد، مدیریت ساختمان اجازه ورود به واحدها را به آن‌ ها نمی‌ دهد. آن‌ها می ‌گویند که باید با ما قرارداد ببندید و نصف کمیسیون دریافتی را به ما پرداخت کنید. ما نمی‌ دانیم از طریق کدام مرجع باید پیگیری کنیم تا بتوانیم با این افراد مقابله کنیم.

مشکل بعدی، کمبود درصد مشاورین املاک است. در هیچ جای دنیا کمیسیون ۰.۲۵ درصدی که در قانون کشور ما برای خریدار و فروشنده جداگانه تعیین شده است، وجود ندارد. در کشورهای دیگر، درصد بالاتری اعمال می ‌شود. این موضوع باعث افزایش گرانی مسکن شده است، زیرا مثلاً شخصی که مبلغی پول دارد واحد آپارتمانی را با قیمت ۵ میلیارد تومان می‌خرد، این کمیسیون را به مقداری پرداخت می‌کند (مثلاً ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان). سپس با افزایش قیمت تا ۵۰۰ میلیون تومان، آن را به فروش می ‌رساند. حتی تخفیفی نیز ممکن است ارائه دهد. با احتساب هزینه املاک، فرد حدود ۴۵۰ میلیون تومان سود می برد. وقتی درصد مشاورین املاک بالا باشد، تعداد معاملات واقعی افزایش می‌ یابد و برای فردی که به عنوان واسطه در زمینه خرید و فروش فعالیت می ‌کند، صرفه اقتصادی ندارد و از بازار خارج می‌ شود. به این ترتیب، معاملات واقعی ‌تر می‌شود و فقط کسانی که واقعاً نیاز دارند، می توانند ملک را خریداری نمایند.

در ساخت و ساز مشکلات بسیار زیادی وجود دارد،از روند کاری صدور جواز که نسبت به گذشته بسیار زمان بر شده تا عدم ثبات قیمت که باعث میشود نتوان قیمت ها را به دلیل تورم تعیین نمود. پیش فروش باعث ضرر میشود و مشکلاتی را در حوزه ساخت و ساز به وجود می آورد.

کیفیت مواد اولیه ایرانی در حوزه تولید مسکن را نسبت به همتای خارجی آن چگونه ارزیابی می کنید؟

از مصالح داخلی به دلیل قیمت به صرفه آن استفاده می شود.

در کیفیت مواد داخلی و خارجی از نظر طراحی که ساخته می ‌شوند تفاوت های زیادی وجود دارد، علی الخصوص مواد اروپایی، شاید کالای ایرانی از مواد چینی موجود در بازار بسیار با کیفیت تر باشد اما مثلا در مورد شیرآلات محصولات ایرانی با اروپایی بسیاراز نظر طراحی و کیفیت تفاوت دارند.

رسانه ها در این حوزه چه نقشی دارند؟

رسانه بسیار قدرتمند است اطلاع رسانی مهم ترین موضوع است اما پیگیری بعد از اطلاع رسانی هم مهم است یعنی مشکلات که مطرح میشود باید برای برطرف شدن آن ها پیگیری های لازم انجام شود. مطرح شدن مشکلات مهم است اما اگر پیگیری نباشد طبیعتاً هیچ اتفاقی رخ نمی دهد.

 

 

برچسب ها

امین ساعی

املاک ساعی

جام جم

ارسال پیام

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک

توضیحات

جام جم البرز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "