اخبار ویژه
  • پیشنهاد سردبیر
  • آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    رسول فلاح پور، دبیر تحریریه جام جم البرز
    آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    علی ارجمند عین الدین
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    مطالب مرتبط
  • دکتر سید محسن میرابوطالب، اپتومترسیت و مدیر مرکز طوس:

    ابزار اصلی رسانه ها، کلمات هستند

    1402/5/28

    افتخار این را داشتیم تا با یکی از پزشکان متخصص و توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم ؛ توجه شمارا به مصاحبه اختصاصی با‌‌ دکتر سید محسن میرابوطالب، اپتومترسیت و مدیر مرکز طوس جلب می‌نماییم:

    جهت آشنایی دقیق تر خوانندگان، در خصوص اپتومتری توضیح مختصر دهید‌.

    اپتومتری به شاخه ای از علم بین چشم پزشکی و عینک سازی می‌پردازد که در آن خطای چشم اندازه گیری شده و مورد اصلاح، قرار می گیرد. اما وارد  حوزه پاتولوژی که مربوط به دارو می شود، نمی گردد. در واقع این حوزه فقط در زمینه تجویز وسایل و امکانات مورد نیاز جهت بهبود قدرت بینایی چشم، فعالیت دارد.

    مغز دارای ورودی هایی از جمله حواس گوناگون می باشد، که یکی از آنها بینایی است. در برخی موارد خطاهایی مانند دوربینی، نزدیک بینی و آستیگماتیسم، موجب خطای ذهن می شود که آن نیز  خطای  ادراک را موجب می گردد. حدود ۱۲۰ سال قبل این رشته در آمریکا تاسیس گردید.

    دغدغه و چالش اصلی شما در این حوزه چیست؟

    دغدغه اول و اصلی در این خصوص، تفاوت بین این ۳ علم است که این تفاوت در سطح کلان ناشناخته می‌باشد. نیاز است به مردم این آگاهی داده شود؛ همانگونه که حس بینایی، شنوایی و یا حواس لامسه خطا دارند،  ذهن هم ممکن است دچار خطا گردد. این خطا از  اهمیت بیشتری برخوردار می باشد. فهم، آگاهی و درک مجموعه کلی که در سطح کلان کشور به آن نیاز دارند، خطای اصلی است که قبل از خطای حواس باید به آن پرداخته گردد.

    در ابتدا نیاز است، دقت شود در روابط انسانی از چه کلمه ای استفاده می کنیم. ممکن است مفهوم یک جمله را چند کلمه عوض کند و فهم و احساس متفاوت به فرد مقابل بدهد و یا دریافت کند.

     در ذهن ناخودآگاه جمعی اولین فرضیه این است که ما احساس  می کنیم بسیاری از کلمات مترادف یکدیگر هستند. درصورتی که با استفاده از کلمات مترادف می توان کاملا مفهوم و احساسی متفاوت به فرد مقابل داد و یا دریافت کرد.

     این خطای ذهن در سطح کلان و ناخودآگاه جمعی استقبل از خطای چشم؛ خطای ذهن مهم تر می یاشد. اگر می خواهیم ما و حرفه ما بهتر درک شود، نیاز است که همه در یک سطح کلان تر موضوع را دریابیم. کلمات بسیار متفاوت هستند، اگر دقت کنیم ناخودآگاه فهم ما افزایش می یابد. زیرا به ناچار برای فهمیدن از کلمات استفاده می نماییم و اهمیت کلمات مقدم بر فهمیدن است.

    برای تهیه تجهیزات و دستگاه های مورد نیاز، از تولیدات داخل استفاده می کنید یا وارداتی؟

    قطعا بسیاری از دستگاه ها، وارداتی هستند زیرا تکنولوژی لازم را نداریم. این در حالی است که امکان تولید این تکنولوژی در کشور وجود دارد. البته همکارانی هستند که به دلیل احساس نیاز وجود این دستگاه ها در داخل کشور، با شرکت های بزرگ دنیا در حال رقابت می باشند. در واقع انسان از گذشته هر زمان احساس نیاز به وسیله ای داشته، به دنبال ساخت آن برآمده است. اما این موضوع در بین ما ایرانی ها ضعیف دیده می شود.

    نقش رسانه را در خصوص مباحث مورد اشاره، چگونه می بینید؟

    باتوجه  به صحبت های قبل اگر قرار است فهم جمعی اتفاق بیافتد به ناچار باید از رسانه شروع کنیم. زیرا ابزار اصلی یک رسانه کلمات هستند. اگر رسانه ها به کلماتی که می‌نویسند دقت نمایند، فهم دسته جمعی نیز افزایش پیدا می‌ یابد. در واقع گلایه به رسانه ها این است که به جملات و کلماتی که  نوشته و یا انتقال می‌دهند به اندازه لازم دقت نمی‌کنند.

    برچسب ها

    دکتر سید محسن میرابوطالب

    اپتومترسیت

    مرکز طوس

    ارسال پیام

    نام و نام خانوادگی

    پست الکترونیک

    توضیحات

    جام جم البرز

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "