اخبار ویژه
  • پیشنهاد سردبیر
  • آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    رسول فلاح پور، دبیر تحریریه جام جم البرز
    آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    علی ارجمند عین الدین
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    مطالب مرتبط
  • رئیس اتحادیه صنف نانوایان کرج؛

    سهمیه آرد در کرج باید بیشتر شود

    1402/6/19

    نانوایی ها یکی از مشاغل مهم حوزه خدمات شهری و حتی روستایی محسوب می شود. نان اصلی‌ترین غذای ایرانی‌هاست و به همین دلیل شغل نانوا و یا به قول قدیمی‌ها همان شاطر یا خبازی، به عنوان یکی از مهم‌ترین مشاغل از گذشته تا به امروز مورد توجه بوده است. برای شناخت مشکلات این روزهای نانوایی ها، گفتگو داریم با حجت الله نصیری رئیس اتحادیه صنف نانوایان کرج که با هم می خوانیم: 

     

    مسائلی که اتحادیه با آنها روبرو هست بفرمایید.

     بنده از اینکه این روزها خیلی شکایت می‌شود از دست نانواها، واقعاً عذرخواهی می‌کنم! من می‌دانم نانوایی‌ها با مشکل مواجه هستند که انشاالله امیدوارم سریعتر مسئولین یک تصمیم جامع بگیرند تا مشکل بر طرف شود. همانطور که می‌دانید در سال ۱۴۰۰ قیمت نان را اصلاح کردند. این قیمت برای سال۱۳۹۹ بود.  منتها شهریور ۱۴۰۰ این قیمت را اعلام کردند دقیقاً بعد از ۶ ماه که شد عید نوروز سال ۱۴۰۱ دولت آمد دقیقاً ۵۷ درصد دستمزد کارگر را هم افزایش داد.

    همچنین اجاره بهای مغازه چند برابر شد ولی قیمت نان همان قیمت سال ۱۴۰۰ است، پس کسری هزینه‌ها را نانوا از کجا بیاورد؟ هیچ راهی برای گران فروشی هم برای نانوا وجود ندارد! یک زمانی کم فروشی بود ولی الان درست است و واقعاً نانوا مجبور است که از وزن نان کم کند تا بتواند هزینه‌ها را جبران کند.

     در سال ۹۵ که ۵ سال بود به ما قیمت نداده بودند من آمدم از مقام معظم رهبری و چهار مرجع تقلید استمداد کردم که حالا که مسئولین به موقع به ما قیمت نمی‌دهند و من نانوا هیچ راهی ندارم که کسری هزینه‌ها را با کم کردن وزن نان جبران کنم آیا جایز است؟همه‌شان گفتند که جایز نیست، مقام معظم رهبری کتبا اعلام کردند که کم فروشی جایز نیست و باید بر اساس ضوابط عمل شود.

     الان نانوایان ما نمی‌توانند کارگر ماهر و متخصص داشته باشند و ما مجبور می‌شویم کارگر درجه ۳ یا ۴ بیاوریم و کیفیت نان کاهش پیدا می‌کند. زمانی که به ما قیمت اعلام کردند خمیر مایع کیلویی ۳۰ هزار تومان بود و الان شده ۱۶۰ هزار تومان و باید از بیرون تهیه بشود. من بارها نامه زدم به استانداری و صنعت و معدن و نتوانستند سهمیه استان را بگیرند از سندیکا !

     در شهرستان کرج ۱۳۰۰ نانوایی وجود دارد هر نانوایی ماهانه حداقل ۴۰ کیلو خمیر مایه نیاز دارد ولی ما ۶ کیلو بیشتر نمی‌توانیم برای آنها تامین کنیم. بنابراین باید خمیر مایه را آزاد تهیه بکند و آن ۶ کیلو هم که ما تامین می‌کنیم از ۳۰ هزار تومان افزایش داشته به ۹۵ هزار تومان رسیده است.

    آیا فقط استان البرز با این مشکل روبروست؟

     این کمبود همه جا هست و علتش هم این است وقتی که خمیر مایه را بسته‌بندی می‌کنند و صادرات می‌کنند معلوم است که کمبود ایجاد می‌شود وگرنه ما کمبود هیچ چیزی نداریم نه کارخانه و نه مواد فقط چون صادرات سودی برای تولید کنندگان دارد آن را صادر می‌کنند و به ما نمی‌رسد

     مسئولینی که حتی خمیر مایه نانوایی را نمی‌توانند تامین کنند می‌گویند اگر صرف نمی کند، جمع کنید.  پس این نانوا باید چه کند با هر نانوایی چند خانواده امرار معاش می‌کنند.

     سخن پایانی

     من از مردم عزیز واقعاً عذرخواهی می‌کنم اما ما هیچ چاره‌ای نداریم ۷۰ درصد نانوایی‌های من روزی ۷ کیسه سهمیه دارند ۲۰ درصد روزی ۵ کیسه و ۶۰ درصد روزی ۷ کیسه حدود ۳۰ درصد بیشتر از هفت کیسه سهمیه دارند. آن کسی که هفت کیسه سهمیه دارد آخر شب کل دخلش می‌شود یک میلیون و 500 هزارتومان هم دولت هزینه می‌دهد می‌شود نزدیک ۲ میلیون تومان که فقط دو کارگر نزدیک ۵۰۰ تومان می‌گیرند  و از یک میلیون باقیمانده ۵۰۰ تومان پول آرد است کرایه مغازه خورد و خوراک کارگر چه می‌شود. از نانوایی حداقل چهار خانواده امرار معاش می‌کنند. ما مشکلی نداریم که آرد را آزاد بخریم و نام بپزیم این مشکل دولت است که باید قیمت اعلام کند من چرا باید از کارگرم مغازه‌ام و غیره کم کنم و به مردم بدهم بخورند. ما ۲۳۰۰ نانوایی داریم.هر نانوایی به طور معمول اگر ۱۵۰ مشتری داشته باشد و هر کدام از نانوایی‌ها یک شاکی داشته باشند می‌شود ۲۳۰۰ شاکی که این رقم بسیار بالاست! با این حال نانوایی‌ها نسبت به شغل‌های دیگر کمترین شاکی را دارند. شکایت از نانوایی‌ها نیست از قیمت نان است.یکی از مواردی که به ما می گویند این است که ما آرد می‌فروشیم. در هر صورت آن آرد به نان تبدیل می‌شود ولی از برج ۵ سال ۱۳۹۷ تا به امروز یک کیلو سهم استان را هم اضافه نکردند  در مقابل گرانی و تورم باعث شده مصرف نان خانواده‌ها بالا برود. مهاجرین افغانستانی بیشتر شده که مصرف نانشان بسیار بالا است. شهرستان کرج مهاجر پذیر است و صف نانوایی‌ها به خاطر اضافه نشدن سهمیه‌ها زیاد است اگر محدودیتی در فروش است کتباً اعلام شود سهمیه نانوایی‌ها کم می‌شود و نانوایان جریمه می‌شوند. به جرم فروش نامتعارف حتی دستگاه‌های پشتیبانی ندارند و اصلاً رسید به نانوایی‌ها نمی‌دهند.

    وی خاطر نشان کرد : در صورت تصمیم گیری در خصوص افزایش قیمت نان ، از سوی مراجع ذیصلاح استانی ، مراتب بلافاصله از طریق اتاق اصناف و اتحادیه نانوایان به اعضاء تحت پوشش ابلاغ خواهد شد .شهروندان در صورت مشاهده هر گونه تخلف صنفی ،مراتب را از طریق شماره تلفن 32528351تا9 اطلاع رسانی نمایند.

    برچسب ها

    اتحادیه صنف نانوایان کرج

    حجت الله نصیری

    مدیران البرز

    ارسال پیام

    نام و نام خانوادگی

    پست الکترونیک

    توضیحات

    جام جم البرز

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "