اخبار ویژه
  • پیشنهاد سردبیر
  • آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    رسول فلاح پور، دبیر تحریریه جام جم البرز
    آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    علی ارجمند عین الدین
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    مطالب مرتبط
  • علیرضا ابراهیمی، متخصص چشم:

    بهترین درمانگاه ‌های چشم پزشکی در کرج واقع شده است

    1402/6/20

    افتخار این را داشتیم تا با یکی از پزشکان متخصص و توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌علیرضا ابراهیمی، متخصص چشم جلب می‌ نماییم:

    در خصوص آخرین یافته ها و دستاوردهای علمی در زمینه چشم پزشکی توضیح فرمایید.

    در حوزه چشم پزشکی پیشرفت‌ های قابل توجهی انجام شده است و بسیاری از آن ها در ایران رخ داده‌ است. این پیشرفت‌ ها در جنبه‌ های مختلف چشم پزشکی قابل مشاهده هستند. به عنوان مثال، در زمینه رفراکتیو (عینک)، آخرین روش ‌های جراحی لیزر وجود دارد که شامل فمتو لیزیک و اسمایل می‌ شوند.

    در گذشته، روش لیزیک، سپس PRK، سپس لازک مورد استفاده قرار می‌ گرفت و امروزه فمتو لیزیک و اسمایل از جمله روش ‌های استفاده شده در ایران به شمار می روند. این روش‌ ها درمانی برای ضعف چشم و جایگزینی برای عینک محسوب می‌ شوند.

    در زمینه جراحی ‌های داخل چشم نیز، به عنوان مثال، افراد سن بالا ممکن است دچار آب مروارید یا افزایش فشار چشم شوند. در ابتدا، درمان با دارو امتحان می‌ شود و در صورت عدم بهبودی، جراحی انجام می‌ شود.

    در کلینیک های چشم پزشکی کرج چه خدماتی به بیماران ارائه می شود؟

    درباره ویزیت بیماران، بهترین درمانگاه ‌ها در کرج واقع شده و خدمات با کیفیتی به بیماران ارائه می ‌شود. بیماران به سرعت ویزیت می ‌شوند و خدمات درمانی به آن ها ارائه می گردد. در صورت نیاز به عمل جراحی، تجهیزات مختلفی برای عکس ‌برداری وجود دارد و کلینیک‌ ها می‌ توانند به نیازهای مختلف بیماران پاسخ دهند. این مسائل برای همه پزشکان اهمیت دارد.

    در راستای ارائه خدمات فوق چه مشکلات و چالش هایی برای شما و همکارانتان به وجود آمده است؟

    مسأله اول کمبود وسایلی مانند آمپول و ژل برای عمل جراحی است. در گذشته، مواد وارداتی با کیفیت مناسب در دسترس بودند، اما امروزه این مواد کیفیت دسترسی به آن ها را ندارند. استفاده از مواد با کیفیت پایین می ‌تواند به آزار بیماران منجر شود. همچنین، لنزهای با کیفیت مانند لنزهای آمریکایی و اروپایی به علت تحریم‌ ها در کشور موجود نیستند. این موضوعات بزرگترین دغدغه‌ ها هستند. ما به داروهای اصلی آمریکایی با کیفیت دسترسی نداریم و بعد از عمل، بیماران باید از داروها یا محصولات محلی استفاده کنند که ممکن است کیفیت آنها پایین ‌تر باشد.

    لنزی که در چشم بیمار کاشته می ‌شود، تا آخر عمر در چشم باقی می ‌ماند. در مقابل، لنزهای چشمی قابل تعویض نیستند مانند کفش ‌ها که می ‌توان آن‌ها را تعویض کرد.

    مورد بعدی کمبود داروی بیهوشی است که این کمبود باعث کاهش نصف عمل‌ های جراحی شده است. با وجود ضرورت انجام عمل‌ های جراحی، تعدادی داروی بیهوشی را با دشواری تهیه می ‌کنیم، اما این تعداد کافی نیست و بعد از یک هفته دوباره نیاز به دارو داریم که موجود نیست.

    در رابطه با تعرفه های ویزیت پزشکان، چه صحبتهایی دارید؟

    در زمینه درمانگاه و ویزیت، هزینه ‌ها نسبت به پنج سال گذشته ده برابر شده است. به عنوان مثال، ویزیت که قبلاً ۵۰ تومان بوده است، به ۱۵۰ تومان افزایش یافته است، در حالی که باید ۵۰۰ تومان باشد. همچنین، هزینه یک عمل لازک که در گذشته ۴۰۰ تومان بوده است، الان به حدود دو میلیون تومان افزایش یافته است. همچنین، هزینه ‌ی دستگاهی که در عمل ‌ها استفاده می‌ شود، ۴۰۰ میلیون یورو است و بسیار گران قیمت است. اگر این پول را در بانک سرمایه ‌گذاری می ‌کردیم و به جای انجام عمل، سود آن را برداشت می ‌کردیم، کلینیک سود بیشتری را دریافت می کرد. اما مردم معمولاً درک کاملی از این مسائل ندارند. همچنین، اگر دستگاه ما خراب شود، باید تمام درآمد را برای تعمیر دستگاه صرف کنیم.

    تعرفه ویزیت نیز به ۳ دلار افزایش پیدا کرده است، در حالی که در کشورهای همسایه چندین برابر آن است. پزشکان جوان نیز با مسائل بسیاری روبه ‌رو هستند، اجاره مطب ماهیانه بین ۲۰ تا ۴۰ میلیون تومان است و هزینه‌های منشی و دستیار نیز وجود دارد. همچنین، هزینه دستگاهی که من خریداری کرده‌ ام، از ۲۰ میلیون تومان به دو میلیارد تومان افزایش یافته است.

    با این وجود آیا جوانان تازه فارغ التحصیل شده قادر به تاسیس یک مطب خواهند بود؟

    بسیاری از جوانان نمی ‌توانند مطبی راه اندازی کنند زیرا برای ایجاد یک مطب چشم پزشکی نیاز به سرمایه ‌ای حدود ۳ میلیارد تومانی است. این مبلغ برای بسیاری از افراد قابل دسترس نیست. حتی اگر با دریافت وام بتوانند مطبی راه اندازی کنند، با توجه به تعداد محدود بیمارانی که می ‌توانند ویزیت کنند و نیز تعرفه‌ های پایین دریافتی برای ویزیت، درآمد آن ها کمتر از هزینه‌ ها خواهد بود. بنابراین، حتی فردی که تمام عمر خود را به تحصیل اختصاص داده باشد، به سرمایه‌ ای به این اندازه دسترسی نخواهد داشت.

    در این روزها، تعدادی افراد بی ‌سواد به اسم طب سنتی و اسلامی در زمینه‌ های پزشکی دخالت می ‌کنند و به شدت آسیب می ‌زنند. یکی از مشکلات این وضعیت این است که آن ها به صورت قانونی در کشور فعالیت می ‌کنند و این امر نگرانی ‌هایی را برای ما و همکارانمان به دنبال دارد.

     

    برچسب ها

    علیرضا ابراهیمی

    متخصص چشم

    ارسال پیام

    نام و نام خانوادگی

    پست الکترونیک

    توضیحات

    جام جم البرز

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "