اخبار ویژه
  • پیشنهاد سردبیر
  • آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    رسول فلاح پور، دبیر تحریریه جام جم البرز
    آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    علی ارجمند عین الدین
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    مطالب مرتبط
  • دکتر امیر سنجری، دکترای ژنتیک و مدیر کلینیک دندانپزشکی روشا:

    استفاده از مواد باکیفیت در دندانپزشکی یک اصل و قاعده است

    1402/6/20

    افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ دکتر امیر سنجری، دکترای ژنتیک و مدیر کلینیک دندانپزشکی روشا جلب می‌ نماییم:

    در رابطه با چالش ها و مشکلات حوزه تخصص خود توضیح دهید.

    در حال حاضر، بزرگترین چالشی که با آن روبه‌رو هستیم، تهیه مواد اولیه دندانپزشکی به دلیل تحریم‌ها است. مواد دندانپزشکی، به عنوان ابزار اصلی و اساسی دندانپزشکان برای ترمیم و درمان، با کمبود روبرو هستند. استفاده از مواد اصلی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ زیرا استفاده از مواد تقلبی و فریبنده برای بیماران مشکل‌آفرین خواهد بود و ممکن است بعد از مدتی مشکلاتی را تجربه کنند.

    مشکل دیگر نیز مربوط به قیمت ابزار دندانپزشکی است؛ زیرا قیمت‌ها به شدت متغیر شده است. باید قیمت این لوازم و ملزومات به نحوی تنظیم شود که کلینیک‌ها بتوانند به راحتی آنها را تهیه کنند. در حال حاضر، به دلیل گرانی مواد و ابزار دندانپزشکی، مجبوریم هزینه‌های پزشکی را افزایش دهیم و این موضوع برای بیماران و دندانپزشکان دشوار است. زمانی که مواد اولیه گران باشد، هزینه خدمات دندانپزشکی نیز اجباراً افزایش می‌یابد، که برای بیماران، به‌خصوص کسانی که از نظر مالی ضعیف هستند، دشوار است. کلینیک ما نیز در منطقه فقیرنشینی واقع شده است، لذا باید وضعیت این افراد را در نظر بگیریم. این مسائل بسیار چالش‌برانگیز است.

    برای حل این مشکلات چه اقداماتی را می توان انجام داد؟

    مسئله اساسی ما، تأمین مواد دندانپزشکی است و متأسفانه قیمت‌های آنها به شدت افزایش یافته است. این نوسانات قیمت، باعث اختلالاتی در بازار می‌شود. برای حل این مشکلات، نیاز است که اقداماتی در سطح کشور صورت بگیرد و شرکت‌ها و وب‌سایت‌هایی وجود داشته باشند که ملزم به تهیه مواد اصل و با کیفیت دندانپزشکی باشند. این اقدامات می‌توانند بسیاری از مشکلات را حل کنند.

    در رابطه با خدمات و تسهیلات برای رفاه حال بیماران توضیح فرمایید.

    ما وسایل دندانپزشکی را به عنوان ابزار و یونیتی می‌شناسیم که باید با قیمت‌های مناسب در دسترس کلینیک‌ها قرار بگیرند تا فارغ‌التحصیلان با مشکل تجهیز کلینیک روبرو نشوند. مسائل مالی یکی از مهم‌ترین مشکلات در زمینه کار کلینیک هستند، زیرا نیازمند سرمایه  اولیه برای راه‌اندازی کلینیک و تهیه مواد اولیه هستیم.

    تلاشمان را برای انجام کار به نحو مطلوب انجام می‌دهیم، حتی اگر قیمت‌ها بسیار بالا باشند، باز هم از مواد اصلی استفاده خواهیم کرد. در شرایطی که وضعیت بازار نامناسب باشد، تعداد مواد تقلبی افزایش می‌یابد و اگر مواد تقلبی خریداری شود، نمی‌توان از آنها استفاده کرد. استفاده از مواد تقلبی بزرگترین خیانت به بیمار است. به طور کلی در حوزه دندانپزشکی باید از مواد اصلی استفاده شود؛ در غیر این صورت، دندان سریعاً با مشکلاتی مواجه خواهد شد. به همین دلیل، از مسئولین تقاضا داریم که نظارت دقیقی بر کیفیت مواد اولیه دندانپزشکی داشته باشند.

    آیا دولت برنامه‌ای برای افزایش تولیدات داخلی مواد دندانپزشکی در نظر دارد؟

    در زمینه ابزار و لوازم، دولت تلاش‌هایی انجام داده و وضعیت بهبود یافته و ساماندهی می‌شود. در زمینه مواد نیز نیاز به نظارت دقیق و کنترل واردات داریم. اگر تولیدات داخلی کافی نباشد، باید محصولات وارد شوند تا زمانی که محصولات داخلی به کیفیت و وضعیت مطلوب برسند. البته در بعضی موارد وضعیت خوبی نیز وجود دارد که در گذشته مواد مشابهی در دسترس نبودند.

    استفاده از مواد باکیفیت در دندانپزشکی یک اصل و قاعده است. اگر تولیدات داخلی کیفیت مناسبی نداشته باشند، قطعاً از بین خواهند رفت. به همین دلیل، کارخانه‌های مواد دندانپزشکی باید کیفیت خود را به حداکثر برسانند.

     

    برچسب ها

    دکتر امیر سنجری

    دکترای ژنتیک

    کلینیک دندانپزشکی روشا

    ارسال پیام

    نام و نام خانوادگی

    پست الکترونیک

    توضیحات

    جام جم البرز

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "