اخبار ویژه
  • پیشنهاد سردبیر
  • آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    رسول فلاح پور، دبیر تحریریه جام جم البرز
    آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    علی ارجمند عین الدین
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    مطالب مرتبط
  • شهرزاد چراغی، مدیر آموزشگاه هنری لاجورد:

    هنر در مقایسه با رشته‌ های دیگر با مشکلات بیشتری روبروست

    1402/6/21

    افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با ‌‌شهرزاد چراغی، مدیر آموزشگاه هنری لاجورد  جلب می‌ نماییم:

     

    در خصوص مشکلات رشته های هنری توضیح فرمایید.

    رشته هنر در مقابل رشته‌ های دیگر با مشکلات بیشتری روبرو است. بچه‌ هایی که در این زمینه فعالیت دارند، به نوعی به عنوان کارفرمای خود عمل می‌ کنند و توسط هیچ سازمان یا ارگانی حمایت نمی‌ شوند. این یک معضل بزرگ برای آن ها است، زیرا با انگیزه زیادی وارد این رشته می‌ شوند و فعالیت خود را ادامه می دهند.

    از تجربیات خود طی سال های فعالیت در این حوزه بگویید.

    با تجربه ‌ی تدریسی که داشته‌ ام، متوجه شده ‌ام که در زمینه هنر، ورودی ‌های بسیار خوبی داریم. اما متأسفانه، به دلیل عدم حمایت، بعد از مدتی، آن ها متوجه می‌ شوند که نمی ‌توانند به صورت مالی پایدار باشند. به علت این وضعیت، اغلب سرخورده از رشته هنر شده و یا به رشته‌ ها و شغل‌ های دیگر روی می آورند که مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.

    ناراحتی ما نسبت به شغل‌ های دیگر نیست، بلکه این است که کسانی که زمان و انرژی زیادی را صرف رشته ‌های هنری می‌ کنند، باید بستر مناسبی برای رشد و پیشرفت خود داشته باشند. آن ها می‌ توانند تا یک سن مشخص به راحتی از سوی خانواده ‌شان از نظر اقتصادی حمایت شوند. اما بعد از آن، حتی اگر خانواده هم به آن ها کمک کند، بچه ‌ها ممکن است در خواست آنان را قبول نکنند.

     در این راستا برای تشویق هنرجویان چه اقداماتی انجام داده اید؟

    بنده تلاش‌ های بسیاری برای تشویق آنان انجام داده‌ ام. تعداد گالری ‌های نقاشی را افزایش داده و آموزشگاه ‌ها را تشویق به جذب بیشتر هنرجو کرده‌ ام. آن ها باید بدانند که پس از اتمام دوره‌ های آموزشی، می ‌توانند وارد گالری ‌ها شده و نمایشگاه‌ های خود را برگزار کنند و تبلیغات لازم را انجام دهند.

    برای توسعه و پیشرفت در این حوزه چه نکاتی باید قابل توجه قرار گیرد؟

     باید در مورد دکوراسیون و وسایل دکوری خانه ‌ها فرهنگ ‌سازی صورت گیرد. قالب های هنری مانند ظروف صنایع دستی، تابلوهای نقاشی و مجسمه‌ ها می‌ تواند جزئی از زندگی روزمره مردم باشد.

    ما در زمینه دکوراسیون خانه بسیار اهمیت می‌ دهیم و تمرکزمان بر روی وسایل دکوری بیشتر است تا تأمین نیازهای اولیه خانه. فرش و وسایل هنری که برای خانه ها تهیه می ‌کنیم، عمدتاً توسط مجموعه‌ دارانی که از خارج از ایران هستند، تهیه و سرمایه ‌گذاری می ‌شوند. تابلوهای هنری نیز مورد توجه قرار می ‌گیرند و قیمت آن ها در حراج‌ ها به صورت قابل توجهی افزایش می ‌یابد؛ به عنوان مثال، یک تابلویی که در حراج امسال با قیمتی فروخته می‌ شود، سال بعد ممکن است با قیمتی ده برابر قیمت اولیه خریداری شود.

     اهمیت فرهنگ سازی در این زمینه را به چه میزان می بینید؟

    به نظرم فرهنگ‌سازی بین مردم ضروری است و باید به اصطلاح جلوی دست‌کم گرفتن مردم ایران را گرفت. با توجه به فرهنگ و تاریخی که ایران در زمینه‌های هنری دارد، مردم ایران نباید به کمترین اندازه دست‌کم گرفته شوند. متأسفانه، درصد زیادی از آموزشگاه‌ها اعلام ورشکستگی کرده و تعطیل شده‌اند. با وجود عدم فرهنگ‌سازی مناسب، مشاهده می‌شود که مردم به کلاس‌هایی مراجعه می‌کنند که آموزش‌های ارائه شده در آنها فاقد ارزش و نسخه‌برداری هستند. این آموزشگاه‌ها که معمولاً تعداد زیادی هنرجو جذب می‌کنند، محبوبیت بیشتری نسبت به آموزشگاه‌های آکادمیک دارند. حتی اگر خود هنرجویی نیز دانش و آگاهی کافی داشته و در این زمینه تحصیلاتی دیده باشد، خانواده او هنوز به طور کامل ارزش کارهای هنری را درک نمی‌کنند و حمایت لازم از او توسط خانواده، دولت و جامعه صورت نمی ‌گیرد.

     

    برچسب ها

    شهرزاد چراغی

    آموزشگاه هنری لاجورد

    هنر

    ارسال پیام

    نام و نام خانوادگی

    پست الکترونیک

    توضیحات

    جام جم البرز

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "