اخبار ویژه
  • پیشنهاد سردبیر
  • آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    رسول فلاح پور، دبیر تحریریه جام جم البرز
    آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    علی ارجمند عین الدین
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    مطالب مرتبط

  • راهکارهای جلوگیری ازحساسیتهای تنفسی

    1402/8/14

    مقاله ای تخصصی از جناب دکتر کیوان ملکی متخصص بیماری کودکان و فوق تخصص بیماری‌های ریه کودکان در خصوص جلوگیری ازحساسیتهای تنفسی آسم و حساسیت فصلی را برای شما همراهان عزیز آماده کرده‌ایم برای مطالعه این مطلب ارزشمند با ما همراه باشید:

    درباره راهکارهای جلوگیری ازحساسیتهای تنفسی مثل آسم و حساسیت فصلی چه میدانید:

    برای جلوگیری از حساسیتهای تنفسی مانند آسم و حساسیت فصلی، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

    دوری ازعوامل تحریک‌کننده: سعی کنید از عواملی که ممکن است حساسیت شما را تحریک کننده دوری کنید.مثلاً در صورت حساسیت به گرده‌های گل‌ها،درفصل بهار وتابستان که گرده‌ها بیشتر است، تلاش کنید در فضای بسته بمانید یا از ماسک یا دستگاه های تصفیه هوای خانه استفاده کنید..از برخورد مستقیم و غیر مستقیم با دود دخانیات،اسپند وعود یا مانند آنها پرهیز فرمایید.

    نظافت خانه: خانه خود را همواره تمیز نگه دارید و از کاربرد مواد شوینده‌ و جرم زدا ها که میتوانند  به شما حساسیت دهند یا آن را بیشتر کنند خودداری کنید.

    کاربرد داروهای ضدحساسیت: چنانکه   پزشک دارویی برای درمان حساسیت شما تجویز کرده است، آن را به کار برید.این داروها می‌توانند نشانه های حساسیت را کاهش دهند..

    کاربرد ماسک تنفسی: اگربا بوها یا گردهای حساسیت زا برخورد دارید (هنگام تمیز کردن خانه یا در فصل گرما وفراوانی  گرده‌های گل‌هاو...)،از ماسک تنفسی استفاده کنید تا ورود ذرات تحریک‌کننده به ریه‌ها را کاهش دهید.

    مشاوره با پزشک:اگرحساسیت شدید و مزمن دارید،بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.او می‌تواند بر اساس شدت حساسیت و علائم شما،راهکارهای مناسبی را برای کنترل ومدیریت حساسیت تنفسی شما توصیه کند.

    به هر حال،همواره بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا راهکارهای مناسب برای شرایط خاص شما را تعیین کند.

    حساسیت  فصلی چیست؟

    حساسیت‌های فصلی به واکنش بدن در برابر ذرات موجود در هوا در فصول خاص سال اطلاق می‌شود.معمولاً حساسیت‌های فصلی به گرده‌های گیاهان،قارچ‌ها،قطره‌های آبی و مواد دیگری که در هوا حضور دارند،وابسته هستند.برخی از نمونه‌های شایع حساسیت‌های فصلی عبارتند از حساسیت به گرده‌های گل‌ها در فصل بهار و تابستان،حساسیت به قارچ‌ها در فصل پاییز،ومانند آنها.این نوع حساسیت‌ها بیشتر با  نشانه هایی چون  عطسه،سرفه،خارش چشم و بینی،تورم صورت و سردرد همراهند.

    بیماری تنفسی آسم

    برای کنترل حساسیت تنفسی ناشی از بیماری آسم، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

    استفاده از داروهای ضد التهابی و ضدحساسیت: داروهایی مانند برخی آنتی هیستامین‌ها،گشاد کننده های برونش  و استروئیدهای آنتی التهابی می‌توانند به کاهش التهاب و تورم راه های تنفسی کمک کنند و علائم آسم را کاهش دهند.

    استفاده از دستگاههای  ویژه داروهای تنفسی:دستگاه‌های تنفسی مانند نبولایزر می‌توانند با رساندن دارو به ششها  به باز کردن راه های تنفسی و بهبود کارکرد  دستگاه تنفس  کمک کنند.

    جلوگیری از عوامل تحریک کننده:بکوشید ازبرخورد با عوامل تحریک کننده مانند دود سیگار،آلودگی هوا، گرده ها،حشرات و حیوانات خانگی دوری کنید .

    ورزش : ورزش های  ملایم و منظم مانند پیاده روی و شنا می‌توانند به بهبود عملکرد ریه ها و کاهش علائم آسم کمک کنند.به یاد داشته باشید آلاینده ها هنگام سردی هوا بیشتر هستند از اینروورزش هایی چون پیاده روی در نخستین ساعات بامداد و واپسین دقایق شامگاه میتوانند برخورد شما با آلاینده ها را بیشتر کنند. 

    مشاوره پزشک:با پزشک خود درباره شیوه درست کاربرد داروهایتان ونیز راهکارهای درست کنترل آسم هم اندیشی نمایید.

    دنبال کردن نشانه های بیماری:نگهداری یک یادداشت روزانه از علائم آسم و استفاده ازدستگاه های اندازه گیری نفس مانند "پیک فلومتر" می‌تواند به شما کمک کند تا افزایش یا کاهش درشدت نشانه های آسم را تشخیص دهید و در صورت لزوم به پزشک خود گزارش دهید.

    آگاهی در باره بیماری: آشنایی با علائم،عوامل تحریک کننده و راهکارهای کنترل آسم می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر بتوانید با بیماری خود مدیریت کنید.

    برای درمان آسم چکار باید انجام دهیم؟

    برای درمان آسم، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

    استفاده ازداروها:داروهای ضد التهابی وضدحساسیت مانند برخی آنتی هیستامینها گشاد کننده های برونش و استروئیدهای ضد التهابی می‌توانند به کاهش التهاب و تورم راه های تنفسی کمک کنند و علائم آسم را کاهش دهند.پزشک شما ممکن است داروهای خاصی برای شما تجویز کند.که برایتان ناآشنا باشد . در باره دارویتان از پزشک خود و یا منابع علمی معتبراطلاعات را دریافت کنیدو  شایعات وگفته های بی پایه را نشنیده بگیرید.

    استفاده از دستگاه های  تنفسی:دستگاه‌های تنفسی مانند نبولایزر واسپیرومتر می‌توانند به باز کردن راه های تنفسی و بهبود عملکرد ریه ها کمک کنند.

    جلوگیری ازبرخورد با تحریک کنندهها :بکوشید  از عوامل تحریک کننده مانند دود سیگار، آلودگی هوا گرده ها، حشرات و حیوانات خانگی (بویژه پرندگان ) دور بمانید.                                               

    تمرین فیزیکی: تمرین های ملایم و منظم مانند پیاده روی و شنا می‌توانند به بهبود عملکرد ریه ها و کاهش علائم آسم کمک کنند.

    مشاوره پزشک:با پزشک خود درباره نحوه استفاده از داروها،شیوه های تنفسی صحیح و راهکارهای مناسب برای کنترل آسم مشورت کنید.

    مانیتورینگ علائم: نگهداری یک یادداشت روزانه از علائم آسم و استفاده از دستگاه های اندازه گیری نفس مانند پیک فلومتر می‌تواند به شما کمک کند تا تغییرات در علائم آسم را تشخیص دهید ودر صورت لزوم به پزشک خود گزارش دهید.

    دانستن هر چه بیشتر درباره بیماری: آشنایی با علائم،عوامل تحریک کننده وراهکارهای کنترل آسم می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر بتوانید با بیماری خود مدیریت کنید.

    به یاد داشته باشید،همواره بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا راهکاری مناسب برای شرایط ویژه شما برگزیند.

    برای درمان حساسیت فصلی چه کار باید انجام دهیم؟

    برای درمان حساسیت فصلی می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

    استفاده از داروهای ضدحساسیت: داروهای ضدحساسیت مانند آنتی هیستامین‌ها و داروهای ضدآسم می‌توانند به کاهش علائم حساسیت فصلی کمک کنند.

    کاربرد ماسک های تنفسی:استفاده از ماسک های تنفسی می‌تواند از ورود ذرات آلرژن به راه های تنفسی جلوگیری کند و علائم حساسیت را کاهش دهد.

    جلوگیری از عوامل تحریک کننده: سعی کنید از مواد آلرژن مانند گرده ها، قارچ ها، شیرینی های خاص  و حشرات  دوری کنید.همچنین، تمیز نگه داشتن خانه و استفاده از فیلتر هوا در سیستم تهویه مطبوع می‌تواند مفید باشد.

    به کار گیری شیوه های  تسکینی:استفاده از روش های تسکینی مانند گرما، سرما، آب گرم و بخور کردن آب می‌تواند به کاهش علائم حساسیت فصلی کمک کند.

    مشاوره پزشک: با پزشک خود درباره داروهای مناسب و راهکارهای دیگر برای کنترل حساسیت فصلی مشورت کنید.

    دانستنی‌ها در باره حساسیت فصلی: آشنایی با علائم، عوامل تحریک کننده و راهکارهای کنترل حساسیت فصلی می‌تواند به شما کمک کند تا بهتر بتوانید با حساسیت فصلی خود مدیریت کنید.

    همواره بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا راهکارهای مناسب برای شرایط خاص شما را برگزیند. 

    راه های ارتباطی مخاطبان با دکترملکی:

    آدرس مطب:

    کرج، چهار راه کارخانه قند، بلوار شهید فهمیده ، کوچه شهید محمود اوجانی، پلاک 17

    شماره های تماس:

    02632707211

    02632714741

    آسانترین راه برای دریافت نوبت ویزیت استفاده از سایت بقراط   (BOGHRAT.COM)  و جستجوی نام ، کیوان ملکی مستشاری است.

    آدرس وبسایت آموزشی دکتر ملکی

     WWW.DRKMALEKIMOSTASHARI.IR

    برچسب ها

    دکتر کیوان ملکی

    راهکارهای جلوگیری ازحساسیتهای تنفسی

    فوق تخصص بیماری‌های ریه کودکان

    متخصص بیماری کودکان

    ارسال پیام

    نام و نام خانوادگی

    پست الکترونیک

    توضیحات

    جام جم البرز

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "