اخبار ویژه
  • پیشنهاد سردبیر
  • آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    رسول فلاح پور، دبیر تحریریه جام جم البرز
    آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    علی ارجمند عین الدین
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    مطالب مرتبط

  • از آرزوی لاغری به واقعیت:عمل جراحی برای تبدیل شدن به بهترین نسخه خودتان

    1402/8/18

    دکترباقری یکی ازبهترین جراحان بنام درعرصه جراحی لاغری وعمل اسلیو بوده و ایشان صدها عمل موفق در جراحی اسلیو وبایپس معده تنها دراستان البرزانجام داده اند و لازم به ذکراست که  ایشان جزء بهترین جراحان اسلیو در استان البرزمی باشد.

    افتخاراین را داشتیم تا باردیگرنشستی با جناب دکترمحمد جواد باقری متخصص جراحی عمومی و فوق تخصص جراحی چاقی پزشک حاذق دراستان البرزمصاحبه‌ای داشته باشیم؛ توجه شما را به این مصاحبه اختصاصی جلب می‌نماییم:

    جناب دکتر توضیحی ازعمل جراحی لاغری بفرمایید.

    عمل اسلیو یکی از راه‌های کم کردن وزن بدن با روش جراحی معده است که با هدف کاهش حجم معده در افرادی که درگیر چاقی و اضافه وزن بالایی هستند انجام می‌گیرد.این جراحی تحت عنوان گاسترکتومی اسلیو لاپاراسکوپی معرفی می‌شود.با عمل اسلیو حدود 80 درصد ازمعده برداشته شده و تنها قسمتی لوله مانند ازآن که هم‌شکل و هم‌اندازه یک موزاست باقی می‌ماند.پس ازاین جراحی با توجه به این که معده بسیارکوچک شده، فرد اشتهای کمی خواهد داشت و دراین صورت خیلی راحت‌تر می‌تواند وزن اضافه خود را کاهش دهد. همچنین تغییرات هورمونی گوارشی به دلیل برداشته شدن بخش اعظم معده سبب تسریع کاهش وزن می‌شود. این تغییرات هورمونی در بهبود علائم ناشی ازچاقی مثل بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا و دیابت نیزمؤثراست.

    پس ازعمل معده چه بخوریم؟

    تغذیه پس ازجراحی بای پس معده

    پس ازعمل بای‌پس معده، تغذیه مناسب و پیروی از دستورالعمل‌های خاص بسیار مهم است. در زیر، مواد غذایی و دستورالعمل‌های مبنی بر اینکه بعد ازعمل بای پس معده چه‌بخوریم، به تفصیل آمده‌است:

    مایعات

    شروع با مایعات مانند آب، چای و آب‌میوه تا ۲۴ تا ۴۸ ساعت اولیه پس از جراحی. بعد از آن تدریجاً مقدار این مایعات بیشتر شده و مایعات پر پروتیین مانند آب گوشت و آب‌مرغ و آب سوپ به رژیم غذایی اضافه میشود.

    پوره‌شکل غذا

    غذاها را به صورت پوره‌شکل از هفته ی دوم تا چهارم مصرف کنید.از انواع مواد غذایی مختلف از پیاز گرفته تا گوشت پوره‌شده استفاده کنید.

    کمیت مصرف

    مصرف کالری و مواد غذایی را به دقت کنترل کنید. مصرف کالری باید به تدریج افزایش یابد، اما از مصرف کالری زیاد خودداری کنید.

    تقسیم وعده‌های غذایی

    وعده‌های غذایی را به بخش‌های کوچکتر تقسیم کنید و ۵ تا ۶ وعده کوچک در روز مصرف کنید.

    پروتئین

    پروتئین‌ها از اهمیت بسیاری برخوردارند. از منابع پروتئینی مانند مرغ، ماهی، تخم مرغ و محصولات لبنی استفاده کنید.

    ویتامین‌ها و مکمل‌ها

    ممکن است پزشک، مکمل‌های ویتامینی و مواد معدنی برایتان تجویز کند تا از ایجاد نقائص تغذیه ای جلوگیری شود.

    مصرف مایعات

    مایعات مانند آب و آبمیوه را به تدریج مصرف کنید و از مصرف مایعات  شیرین خودداری کنید.

    مراقبت از میان‌وعده‌ها

    میان‌وعده‌ ها را جدی بگیرید و از میان‌وعده‌های سالم مثل میوه‌ها و مغزها استفاده کنید.

    دستورالعمل‌های پزشک

    همیشه دستورالعمل‌های پزشک و متخصص تغذیه‌ را رعایت کنید و به توصیه‌های آنها پایبند باشید.

    تغییرات در رژیم غذایی

    با پیروی از دستورالعمل‌ها و پیشنهادات پزشک، رژیم غذایی خود را به تدریج تغییر دهید و به رژیم غذایی متنوع و سالم پایبند باشید. مهمترین نکته این است که هر فرد بر اساس شرایط جسمانی و دستورالعمل‌های پزشک مخصوص خود، رژیم غذایی خاصی دارد.

    انواع عمل لاغری چیست؟

    بسته به بدن هر فرد و نیاز او به کاهش وزن، روش‌های متعددی برای کم کردن وزن و برداشتن چربی‌های اضافه بدن وجود دارد، برخی ازمهم‌ترین آنها عبارتند از:

    عمل لاغري بای پس معده:بای پس معده به روش Roux-en-Y این روش نوعی ازعمل بای پس معده است و حتی تا مدتها شایع‌ترین نوع آن نیز به حساب می‌آمد. این نوع جراحی معمولا بازگشت‌پذیراست ودرآن قسمت بالای معده را می‌بُرند و باقی مانده معده را می‌بندد که باعث می‌شود در یک وعده غذای زیادی نخورید وحتی مقدارجذب غذا نیزکاهش می‌یابد. قسمت باقی مانده، اندازه یک گردواست وتنها ۲۸ گرم غذا را درخود نگه می‌دارد.سپس جراح، روده کوچک را می‌برد ومستقیما به همان کیسه کوچک(معده )وصل می‌کند.سپس غذا به این کیسه کوچک می‌رود وبعد ازآن به روده کوچکی که به آن متصل شده خواهد رفت. غذا بیشترمعده و قسمت ابتدایی روده کوچک را دورمی‌زند و به جای آن مستقیما وارد قسمت میانی روده کوچک می‌شود.عمل لاغری بای پس معده به روش Roux-en-Y برگشت‌پذیر است.

    عمل لاغري اسليو:جراحی اسلیو معده یکی از چندین نوع گزینه جراحی چاقی است. این نوع جراحی شامل برداشتن یا کاهش اندازه معده شما است. متخصصان پزشکی معمولاً آن را گاسترکتومی آستین عمودی می‌نامند. جراحی اسلیو معده تقریباً همیشه به عنوان یک روش کم‌تهاجمی با استفاده از لاپاراسکوپ انجام می‌شود. این بدان معنیست که یک لوله بلند و نازک از طریق چندین برش کوچک به شکم شما وارد می‌شود. این لوله دارای یک چراغ و یک دوربین کوچک و همچنین ابزارهای مختلف است. جراحی اسلیو معده با استفاده از بیهوشی عمومی انجام می‌شود، یعنی دارویی که شما را به خواب بسیارعمیقی می برد و نیاز به یک دستگاه تنفس مصنوعی برای شما در حین جراحی دارد. این جراحی شامل تقسیم معده شما به دو قسمت نابرابر است. حدود۸۰درصد از قسمت منحنی بیرونی معده شما بریده شده و برداشته می‌شود. سپس لبه‌های20درصد باقیمانده به هم منگنه یا بخیه زده می‌شود. با این کار یک معده موزی شکل ایجاد می‌شود که تنها حدود۲۰درصد اندازه اصلی آن است. با توجه به گزارش انجمن جراحی متابولیک و چاقی آمریکا، شما می‌توانید انتظار داشته باشید که حداقل۵۰درصد از وزن اضافی خود را طی ۱۸تا ۲۴ماه پس از جراحی اسلیو معده کاهش دهید. درعمل لاغري اسليو۸۰٪ معده برداشته می‌شود و برگشت‌پذیر نیست.عوارض جراحی لاغری اسلیو یکی دیگر از نگرانی‌های رایج، به خصوص زمانی که به سرعت وزن زیادی از دست می‌دهید و مقدارزیادی پوست اضافی به وجود می آید که این یک عارضه جانبی رایج در جراحی اسلیو معده و یا هرنوع لاغری زیاد وشدید است. اگر این پوست اضافی شما را آزار می‌دهد،می‌توانید آن را با جراحی دیگری بردارید که این جراحی ها نیز درکلینیک دکتر باقری انجام میشود.اما به خاطر داشته باشید که پس از جراحی اسلیو معده، تا ۱۸ ماه طول می‌کشد تا بدن شما به ثبات برسد. به همین دلیل است که معمولاً بهتر است تا زمان لیفت وبرداشتن پوس اضافه صبر کنید. تا آن زمان، ممکن است بخواهید تکنیک‌های ورزشی را برای سفت کردن پوست شل امتحان کنید.نکته دیگری که قبل از تصمیم به انجام جراحی اسلیو معده باید درنظرگرفت این است که برخلاف برخی ازجراحی‌های لاغری دیگر، جراحی اسلیو معده غیرقابل برگشت است.پوست اضافی به وجود می آید که این یک عارضه جانبی رایج در جراحی اسلیو معده و یا هرنوع لاغری زیاد و شدید است.اگراین پوست اضافی شما را آزارمی‌دهد، می‌توانید آن را با جراحی دیگری بردارید که این جراحی ها نیزدرکلینیک دکتر باقری انجام می‌شود. اما به خاطر داشته باشید که پس ازجراحی اسلیو معده، تا ۱۸ ماه طول می‌کشد تا بدن شما به ثبات برسد. به همین دلیل است که معمولاً بهتراست تا زمان لیفت و برداشتن پوست اضافه صبر کنید.تا آن زمان، ممکن است بخواهید تکنیک‌های ورزشی را برای سفت کردن پوست شل امتحان کنید. نکته دیگری که قبل از تصمیم به انجام جراحی اسلیو معده باید در نظرگرفت این است که برخلاف برخی ازجراحی‌های لاغری دیگر، جراحی اسلیو معده غیرقابل برگشت است.

    جراحی موضعی چگونه انجام می‌شود؟

    عمل لاغری موضعی ابدومینوپلاستی یا لیفت شکم،یک جراحی لاغری موضعی است و روشیست که با برداشتن چربی و پوست اضافی وسفت کردن عضلات دیواره شکم،شکم شما را صاف می‌کند. این روش جراحی با نام تامی تاک نیز شناخته می‌شود. هدف، از بین بردن پوست اضافی شکم است که ازطریق ورزش قابل برداشتن نیست – به عنوان مثال، پوست اضافی ناشی از بارداری یا کاهش وزن زیاد. این یک راه حل سریع برای کاهش وزن نیست زیرا این روش معمولاً فقط برای افرادی با شاخص توده بدنی سالم(BMI)توصیه می‌شود.

    کلام آخر

    عمل جراحی برای تبدیل شدن به بهترین نسخه خودتان، یک راه حل موقت است. بعد از عمل جراحی، چه جراحی اسلیو ولاغری وچه جراحی زیبایی و ابدومینوپلاستی و پیکرتراشی شما نیاز به مراقبت وتغذیه مناسب دارید تا نتایج عمل جراحی به طوردائمی حفظ شود.اگر این مراقبت‌ها رارعایت نکنید، ممکن است به حالت قبلی خود برگردید.

    راه‌های ارتباطی با شما:

    آدرس:کرج جهانشهر،روبروی بیمارستان مدنی،خیابان مهران،ساختمان پزشکان جهانشهر، طبقه دو واحد ۵

    آدرس اینستاگرام: Drbagheri.surgery

    شماره‌های تماس:09106141630 و 09396431423

     

    برچسب ها

    لاغری

    عمل اسلیو

    دکترمحمد جواد باقری

    ارسال پیام

    نام و نام خانوادگی

    پست الکترونیک

    توضیحات

    جام جم البرز

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "