اخبار ویژه
  • پیشنهاد سردبیر
  • آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    رسول فلاح پور، دبیر تحریریه جام جم البرز
    آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    علی ارجمند عین الدین
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    مطالب مرتبط

  • طرح بسیج ملی غربالگری دیابت و فشار خون در البرز از ۲۰ آبان آغاز شد

    معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز آغاز طرح بسیج ملی غربالگری دیابت و فشار خون در استان خبر داد و گفت: این طرح از ۲۰ آبان الی ۱۵ دی ماه برای افراد بالای ۱۸ سال اجرا همزمان با سراسر کشور انجام می‌شود.

    1402/8/20

    به گزارش جام جم البرز،دکتر زهرا فشی ، معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز ، اظهار کرد: همزمان با هفته ملی دیابت، طرح ملی بیماریابی فشارخون و دیابت از ۲۰ آبان تا ۱۵ دی ماه در استان البرز اجرا می‌شود.

    وی با اشاره به اینکه این طرح برای  افراد ایرانی است، بیان کرد: جامعه هدف این طرح شامل جمعیت بالای ۱۸ سال مناطق روستایی و شهری  و بانوان باردار در تمام گروه سنی اجرا می‌شود.

    معاون فنی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان البرز با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد بیماران فشارخون بالا از فشارخون خود اطلاع ندارند تصریح کرد: با اجرای این طرح افراد شناسایی و زیر پوشش مراقبتی دیابت و فشار خون قرار می‌گیرند.

    وی ادامه داد: این طرح در  ۳۶۵ خانه  و پایگاه بهداشت و مراکز سلامت جامعه در سراسر استان انجام می‌شود و افراد می‌توانند به این مراکز مراجعه و نسبت به غربالگری دیابت و فشار خون اقدام نمایند.

    معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار کرد: در طرح غربالگری دیابت و فشار خون تمام افراد بالای ۱۸ سال در روستاها و ۲ شهرستان نظرآباد و ساوجبلاغ استان البرز هدفگذاری شده و در سایر شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر استان تا ۷۰ درصد جمعیت تحت پوشش این طرح قرار می گیرند.

    دکتر فشی گفت: همچنین این طرح توسط تیم‌های سیار در ادارات، سازمان ها، کارخانجات، دانشگاه ها، مراکز تجمع و حضور مردم از قبیل خانه‌های سلامت شهرداری، مساجد، نماز جمعه، اماکن زیارتی، فرودگاه ها، پایانه‌های مسافربری، میادین و نظیر آن که توسط ستاد استانی و شهرستانی انجام می‌شود.

    تمام امکانات بهداشتی البرز پای کار غربالگری دیابت و فشار خون

    مدیر گروه مبارزه با بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی استان البرز نیز در این آیین اعلام کرد: تمام مراکز بهداشتی درمانی این استان برای اجرای طرح غربالگری دیابت و فشار خون افراد بالای ۱۸ سال استان پای کار آمده است.

    دکتر"فریبا زمان خانی" گفت: در این طرح افراد بالای ۱۸ سال استان می بایست با در دست داشتن کد ملی به مراکز بهداشتی و درمانی در مناطق شهری و روستایی استان مراجعه کنند و وضعیت سلامتی خود را در این بخش بررسی کنند.

    وی عواملی مانند کم تحرکی ، تغذیه ناسالم ، افزایش وزن و چاقی را در ابتلا به دیابت و فشارخون موثر دانست و افزود: طبق بررسی ها ۶۲ درصد جمعیت استان البرز کم تحرک هستند.

    زمان خانی افزود: ۴۰ درصد جمعیت البرز دارای اضافه وزن و ۲۳ درصد از چاقی مفرط رنج می برند که باید نسبت به سلامت خود حساس باشند.

    وی با بیان اینکه از تمام مجموعه های استان برای اجرای طرح غربالگری دیابت و فشار خون مردم استفاده شده است،گفت : در این طرح افراد مورد سنجش در سطوح مختلف تقسیم بندی می شوند و هر گروه به تناسب وضعیت سلامتی خود خدمات آموزشی یا درمانی دریافت خواهند کرد.

    مدیر گروه مبارزه با بیماری های غیر واگیر دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار کرد: در اجرای این طرح ضمن شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون ، اطلاعات سلامتی مردم در این بخش جمع آوری و داده ها در سامانه ملی وزارت بهداشت و درمان گردآوری و تجمیع خواهد شد.

    زمانخانی گفت : افراد در معرض خطر نیز تحت پوشش خدمات بهداشتی و درمانی قرار می گیرند و تمام گروه ها متناسب با وضعیت جسمی خود از خدمات آموزشی بهره خواهند برد.

    وی اظهار کرد: برای سنجش قند خون افراد آزمایشگاه های همکار تعریف شده و افرادی که بیش از ۶ ماه از آزمایش قند خون آنها نگذشته باشد مدارک آزمایشگاهی آنها در زمینه دیابت ملاک عمل قرار می گیرد.

    زمانخانی با بیان اینکه طرح غربالگری قندخون و فشار خون از ۲۰ آبان تا ۱۵ دیماه سال جاری ادامه دارد ، تاکید کرد: تمام افراد بالای ۱۸ سال و بانوان باردار در رده های مختلف سنی از خدمات این طرح بهره مند می شوند.

    وی افزود: افزون بر خانه های بهداشت و مراکز بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی استان، مراکز بهداشتی و درمانی وابسته به سایر دستگاه ها و مراکز خدمات سلامت شهرداری های استان در این زمینه با دانشگاه علوم پزشکی البرز همکاری دارند.
    برچسب ها

    طرح بسیج ملی غربالگری

    فشار خون

    دیابت

    دانشگاه علوم پزشکی البرز

    دکتر زهرا فشی

    ارسال پیام

    نام و نام خانوادگی

    پست الکترونیک

    توضیحات

    جام جم البرز

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "