افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با سکینه رستمی، مدیر کلینیک زیبایی صدف جلب می نماییم:
1402/9/2
کلینیک های زیبایی با چه مشکلاتی مواجه هستند؟ راهکارها و پیشنهادات خود را در این حوزه ارائه دهید.
در طی ده سال گذشته، تجربه کار در صنعت لیزر در قزوین و در حال حاضر در کرج برایم بسیار ارزشمند بوده است. بسیاری از مراجعه کنند گان به کلینیک لیزر ما از تجربه نامطلوب خود با کلینیک های قبلی خود شکایت دارند. به دلیل توصیه ها و معرفی دوستان و آشنایان، این افراد به ما مراجعه می کنند. یکی از مشکلاتی که مطرح می شود، رشد مجدد موهای زائد پس از درمان با لیزر است. بعضی از مراجعه کنندگان پس از انجام دورههای لیزر در کلینیک ها، متوجه رشد دوباره موها می شوند. مسئله دیگری که مطرح شده است عوض شدن اپراتورها است. برای راحتی و رضایت مراجعه کنندگان، توصیه می شود تا فقط یک اپراتور کار را انجام دهد. انتقال پیوسته اپراتورها ممکن است باعث عدم مراجعه مجدد مشتریان شود. یک مدیر خوب حتما به این نکته توجه خواهد کرد.
بهداشت محیط و کیفیت دستگاه ها نیز بسیار اهمیت دارند. همچنین قیمت باید مناسب باشد. اگر قیمت بسیار پایین باشد، مشتری به کیفیت خدمات شک می کند و اگر قیمت بسیار بالا باشد، اصلاً ممکن است مراجعه نکند.
رفتار و عملکرد پرسنل و اپراتورها در این زمینه در رضایتمندی مراجعه کنندگان چه نقشی دارد؟
موضوع اخلاق اپراتورها بسیار مهم است و مدیریت در این زمینه باید به آنها آموزش دهد. هم اخلاق و هم کیفیت کار اپراتور بسیار اهمیت دارد. به حدی که ممکن است اپراتور کلینیک را تعویض کند و مراجعه کنندگان به علت راحتی و اخلاق خوب او همچنان به کلینیک جدید مراجعه کنند.
آیا کیفیت تولیدات داخلی در این حوزه قابلیت رقابت با همتایان خارجی را دارد ؟
در کشور ما بیشتر از تولیدات داخلی استفاده می شود، زیرا تقاضای مشتریان بسیار بیشتر است. بوتاکس مصپورت که در استفاده ما تأییدیه وزارت بهداشت دارد، تولید داخلی است و مشتریان با احساس اطمینان و امنیت از آن استفاده می کنند. اما بوتاکسی که از خارج از کشور وارد می شود هیچ تضمینی ندارد، برخی اوقات بافت لب از بین میرود و امکان درمان نیز وجود ندارد. تولیدات داخل حتی اگر فیدبک خوبی نگیرد اما با عارضه ای مواجه نیست.
به طور کلی، تجربه هایی وجود داشته که مواد و محصولات پزشکی ایرانی کیفیت بالایی داشته اند، اما متأسفانه برخی از پزشکان نتوانسته اند به خوبی از آن ها استفاده نمایند. از طرف دیگر، استفاده از مواد و محصولات خارجی نیز همراه با ریسک هایی مانند کیفیت نامطلوب و احتمال عدم توانایی پزشک در انجام کار به درستی می باشد. بعضی از مواد و محصولات خارجی تأیید شده، وارد کشور میشوند و استفاده از آن ها مشکلی ندارد. اما متأسفانه بسیاری از این مواد و محصولات هنوز تأیید نشده اند و برخی از پزشکان به دلیل عدم آگاهی از این وضعیت از آن ها استفاده می کنند.
رسانه ها چه نقشی را در این زمینه ایفا می کنند؟
زمانی که رسانه یک محصول را معرفی می کند، به طور قطع استعلام های لازم را انجام داده سپس به تبلیغ آن می پردازد. هیچ رسانه ای جنس قاچاق را تبلیغ نمی کند؛ بنابراین می توان به آن ها اعتماد کرد. همچنین، رسانه می تواند در زمینه خدمات نیز کمک کننده باشد. برای مثال، زمانی که یک فرد به دنبال یافتن یک کلینیک لیزر با کیفیت است، یک رسانه معتبر می تواند آن را معرفی کند و به او در این مسیر کمک کند.