اخبار ویژه
  • پیشنهاد سردبیر
  • آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    رسول فلاح پور، دبیر تحریریه جام جم البرز
    آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    علی ارجمند عین الدین
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    مطالب مرتبط

  • شایع ترین علت هایی که می‌تواند منجر به دیابت شود افزایش وزن، سابقه ژنتیکی و تغذیه‌های نامناسب است

    1402/9/7

    افتخار این را داشتیم تا در روز دیابت گفت و‌گوی ویژه ای با دکتر جلیلی داشته باشیم؛توجه شما را به مصاحبه اختصاصی جلب میکنیم:

    خودتان را برای مخاطبین ما معرفی نمایید.

    دکتر داریوش جلیلی مسئول انجمن دیابت استان البرزهستم.

    شایع ترین علت‌هایی که می‌تواند منجر به دیابت شود را توضیح بفرمایید.

    شایع ترین علت هایی که می‌تواند منجر به دیابت شود افزایش وزن، سابقه ژنتیکی و تغذیه‌های نامناسب است که به خصوص الان در جامعه مشاهده می‌شود و می‌تواند عوامل مهمی باشد که باعث بروز بیش ازحد دیابت شوند.

    درحال حاضر چیزی حدود ۴۰درصد مردم بالای۲۰سال درگیر دیابت هستند و در آمار جهانی این عدد به ۱۰درصد می‌رسد که در کشور ما شیوع این بیماری کمی بیشتر است و البته نه تنها در کشورما بلکه در تمام کشورهای خاورمیانه به این صورت است.

    زندگی‌های ماشینی،تحرک کم ،تغذیه‌های نامناسب مثل مصرف غذاهای پرکالری مانند فست فودها باعث افزایش وزن شده و شیوع این بیماری را در کشور بیشتر می‌کند.شایع‌ترین انواع دیابت دیابت نوع دو است که ۹۰ درصد افراد مبتلا به این نوع هستند.ازاین ۹۰درصد حدود ۸۰ الی ۸۵ درصد آنها وزنشان از حالت طبیعی بیشتر است و تحقیقات نشان داده که اگر وزن را به حد استاندارد برسانیم تا ۸۰درصد می‌شود از شیوع دیابت نوع دو جلوگیری کرد.

    آیا افرادی که حساب وزن ندارند هم به این بیماری مبتلا می‌شوند؟

    افرادی که لاغر هستند احتمال ابتلا به دیابت در آنها کمتر است.

    اگر فردی مبتلا به بیماری دیابت شده باشد، درمان قطعی وجود دارد؟

    اگر دیابت نوع۲ باشد و اضافه وزن داشته باشند با پایین اوردن وزن شخص می‌توان آن را از گروه افراد دیابتی خارج کرد و یا در گروه افراد پیش دیابت قرار داد و در این صورت خاص امکان درمان وجود دارد.

    آیا خطر ابتلا به دیابت در کودکان وجود دارد یا خیر؟

    معمولاً بیماری دیابت در افراد بالای ۳۰سال بروز می‌کند ولی متاسفانه در حال حاضر در بچه‌های کوچک هم مشاهده می‌شود که دچار دیابت شده‌اند.

    نقش رسانه را چطور می‌بینید؟

    رسانه نقش بسیار مهمی را در تمام دنیا ایفا می‌کند؛آگاه شدن مردم شرط اول پیشگیری از ابتلا به دیابت است.

    مردم باید یاد بگیرند که تغذیه سالم و صحیح به چه صورت است،میزان و نوع فعالیت‌های ورزشی باید به چه صورت باشد و همچنین افراد باید مطلع شوند که اگر به دیابت مبتلا شوند چه عوارضی گریبان آنها را خواهد گرفت و چه صدماتی به آنها وارد شده و چه هزینه‌های سنگینی را باید متقبل شوند بنابراین رسانه در آگاه‌سازی برای پیشگیری از دیابت می‌تواند تاثیرگذار باشد.

    سخن پایانی

    در دیابت یکی از مهمترین چیزها تشخیص زودرس و درمان صحیح آن است.

    نیمی از افرادی که به دیابت مبتلا هستند اطلاعی از آن ندارند به این دلیل که دیابت ممکن است علائم خاصی نداشته باشد.

    البته ممکن است علائمی مثل پر ادراری، پرخوری، کاهش وزن،تاری دید و یک سری علائم دیگر داشته باشند اما اکثر افراد دیابتی که تازه مبتلا شده‌اند علائم خاصی را از خود نشان نمی‌دهند؛

    یعنی ظاهر آنان سالم است ولی این بیماری از درون به فرد صدمه می‌زند، بنابراین افرادی که در معرض خطر دیابت هستند باید به صورت دوره‌ای قند خون خود را چک کنند.

    در سال‌های اخیر درمان دیابت متفاوت شده است و نگاه پزشکان تغییر پیدا کرده است به این صورت که الان هدف ما این است افرادی که دیابت را دارند را جوری درمان کنیم که خطر عوارض دیابت را کاهش دهیم و خوشبختانه در سال‌های اخیر با داروهای نسل جدیدی که وارد بازار شدند این مسئله قابل اجراست، یعنی می‌توانیم خطر بیماری‌های قلبی و کلیوی را کاهش دهیم، بنابراین مردم باید از درمان‌های جدید مطلع باشند و از این درمان‌ها استفاده کنند.

    برچسب ها

    دکتر داریوش جلیلی

    انجمن دیابت استان البرز

    ارسال پیام

    نام و نام خانوادگی

    پست الکترونیک

    توضیحات

    جام جم البرز

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "