اخبار ویژه
  • پیشنهاد سردبیر
  • آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    رسول فلاح پور، دبیر تحریریه جام جم البرز
    آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    علی ارجمند عین الدین
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    مطالب مرتبط
  • دکتر ارسلان پارسا یگانه، پزشک عمومی:

    رسانه ها باید فضای لازم را برای جامعه پزشکی فراهم کنند

    افتخار این را داشتیم تا با یکی از پزشکان توانمند و حاذق کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ دکتر ارسلان پارسا یگانه ، پزشک عمومی جلب می‌ نماییم:

    1402/9/12

    ضمن معرفی خود بفرمایید، بزرگ ترین چالش و دغدغه جامعه پزشکی چیست؟

    بنده فارغ ‌التحصیل سال ۱۳۶۹ از دانشگاه علوم پزشکی تهران هستم و حدود ۳۲ سال است که در زمینه پزشکی فعالیت می کنم.

    پزشکان در جامعه دارای یک جایگاه ویژه هستند. این جایگاه دو جنبه اساسی دارد. جنبه اول، جنبه علمی می باشد که برای همه آشکار است و جنبه دوم، جایگاه اجتماعی به دلیل محرمانه بودن اسرار افراد می باشد. بنابراین، رسالت همه پزشکان این است که این دو جنبه را حفظ کرده و در زمینه علمی، به‌ روز باشند. همچنین اقداماتی انجام ندهند که به جایگاه اجتماعی آنان آسیب برساند. برای رعایت این امر، رعایت اخلاق پزشکی بسیار حائز اهمیت است و همچنین در برخورد با همکاران، بیماران، اطرافیان و خانواده‌ های بیماران نیز مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد، وجود دارد. بنابراین می‌ توان گفت وظیفه پزشکان بسیار پراهمیت است. به عنوان یک فردی که با عشق و علاقه وارد این حرفه شده ‌و از تجربه‌ ۳۲ ساله در این حوزه برخوردار است، نسبت به این موضوع واقف هستم که یک پزشک نباید جنبه‌ های مادی را در اولویت قرار دهد.

    تحلیل و واکاوی جنابعالی درخصوص دیدگاه منفی برخی افراد و رسانه ‌ها در مورد پزشکان چیست؟

    به زعم بنده در جذب نیروی پزشکی، باید به سمتی حرکت نماییم که دنیای مالی و کسب ثروت برای پزشکان مهم نباشد. این یک اصل است که همه ما به آن اعتقاد داریم و برای آن سوگند یاد کرده ‌ایم، اما در زمینه پزشکی، به جز درصد کمی از پزشکان که در حوزه‌ های فوق‌ تخصصی فعالیت می ‌کنند، اکثر پزشکان عمومی ما از وضعیت رفاهی که جامعه تصور می ‌کند، برخوردار نیستند. برخی از افراد و رسانه ‌ها دیدگاهی نسبت به پزشکان دارند و آن را به گونه ‌ای بیان می ‌نمایند که به نظر می ‌رسد پزشکان تنها از دیدگاه تجاری به حرفه خود اهمیت می ‌دهند. در حقیقت، من با همکارانم در تماس هستم و می ‌دانم که این ادعا صحیح نیست. تعداد اندکی از پزشکان ممکن است دیدگاه و رویکرد تجاری داشته باشند، اما اکثریت این قشر، به خدمت رسانی بیماران و بهبود وضعیت سلامت جامعه علاقه مند هستند.

    اقتصاد درمان کشور چه تأثیری بر کیفیت خدمات پزشکی دارد؟

    یکی از چالش ‌هایی که در حوزه پزشکی وجود دارد، مربوط به اقتصاد درمان است. در این حوزه، برخی افراد ممکن است بهره‌ وری بالایی را از این صنعت کسب کنند، اما اکثریت پزشکان و کادر درمان سود بالقوه را در اولویت قرار نمی ‌دهند و تمرکزشان بر تسکین درد و خدمت به انسان ‌ها است. این امر موجب ایجاد استرس و نگرانی در جامعه می‌ شود، زیرا افراد ممکن است بعد از انجام یک عمل جراحی، عوارضی را تجربه نمایند و این موضوع نگرانی و اضطراب بیماران را در مورد وضعیت آینده خود افزایش می ‌دهد. این موضوع یکی از چالش ‌هایی است که جامعه پزشکی با آن روبرو است. انتظار ما از رسانه‌ ها این است که به جای تمرکز بر گروهی از افراد که نظریه‌ ها و دیدگاه ‌های متفاوتی دارند، به جامعه پزشکی به عنوان یک کل اشاره نموده و به درستی معرفی کنند.

    رسانه ها چه نقشی را می توانند در این حوزه ایفا نمایند؟

    رسانه‌ های ما در حال حاضر شکل و شمایل متفاوتی دارند. با این حال، باور من این است که رسانه ‌ها باید شفافیت را حاکم کنند و بدون پرده‌ مابین مردم و پزشکان، سوالات را مطرح کرده و انتظارات عمومی را به نمایش بگذارند. آن ‌ها باید فضایی را ایجاد کنند تا پزشکان بتوانند از این فضا بهره‌ برداری نموده و از نظرات مردم آگاه شوند و برای بهبود روابط با جامعه بکوشند.


    برچسب ها

    دکتر ارسلان پارسا یگانه

    پزشک عمومی

    جام جم البرز

    ارسال پیام

    نام و نام خانوادگی

    پست الکترونیک

    توضیحات

    جام جم البرز

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "