دکتر شهرام ملک قاسمی، جراح و دندانپزشک واکاوی کرد:

ضرورت بیمه دندان ۶ اطفال

دکتر شهرام ملک قاسمی، جراح و دندانپزشک، سالهاست که در زمینه اهمیت دندان ۶ اطفال در حال پژوهش می باشد. از نظر ایشان باید دندان ۶ اطفال بیمه شود تا عموم مردم به اهمیت این موضوع آگاهی یابند. در واقع این دندان کلید قرار گرفتن دندان ها بر روی یکدیگر می باشد. زیرا اولین دندان دائمی است که در سن ۶ سالگی بیرون می آید. نگاه متفاوت و دانش محور دکتر ملک قاسمی، موجب شد با این پزشک متبحر و اخلاق مدار گفتگویی را به انجام رسانیم. در ادامه توجه خوانندگان را به ماحصل این مصاحبه اختصاصی جلب می نماییم:

1402/9/21

مدت هاست که در خصوص دندان ۶ اطفال تحقیق کرده اید، دلیل اهمیت این موضوع چیست؟

سالهاست که در این زمینه فکر کرده ام. اهمیت موضوع به اندازه ای است که می توان در موردش مقالات بسیاری نوشت. در واقع پیشنهاد بیمه دندان ۶ اطفال اقدام مهمی جهت ارتقاء سلامت و بهداشت جامعه محسوب می شود.

از آنجایی که دندان ۶ اولین دندان دائمی کودک می باشد، متاسفانه اولین دندانی است که صدمه می‌بیند. زیرا کودک در این دوره تنقلات بیشتری مصرف می کند. حتی در مدرسه دور از چشم والدین با خوردن شکلات و شیرینی آسیب فراوان به دندان وارد می سازد.

در این راستا به دولت و مسئولین محترمی که در این زمینه می‌توانند کمکی ارائه نمایند، پیشنهاد می شود، دندان ۶ را بیمه کنند.

همچنین خانواده ها نیز متوجه می شوند که برای این دندان چه مقدار باید اهمیت قائل شوند. پس قطعا به دندان پزشک مراجعه می کنند. دندانپزشک هم چون می داند این دندان بیمه است در جهت سلامت و جلوگیری از آسیب دندان کار می کند.

چنانچه این دندان سلامت خود را از دست بدهد چه تبعاتی در بزرگسالی فرد به همراه خواهد داشت؟

اگر این دندان زودتر از موعد از بین برود، چهره افراد عوض می شود. موضوع دیگر سیمتریک شدن صورت کودک است زیرا زیبایی چهره شان را تحت تاثیر قرار می دهد. در این حالت افراد دچار ناهنجاری های فک و صورت می شوند. تدریجا به دلیل حرکت اشتباه در جویدن، آرتروز نیز شکل می گیرد. فقدان دندان صورت را دچار گرفتاری های وسیع می کند که نمی توان آن را رفع کرد.

به عنوان عضوی از جامعه دندانپزشکی چه مشکلات و مسائلی را قابل ذکر می دانید؟

یکی ازمشکلات ما تهیه مواد اولیه دندانپزشکی است. در این حوزه بهتر است شرایط حذف واسطه ها مهیا گردد.  به گونه ای باشد که تهیه و توزیع از طریق یک انجمن و  یا بهداشت و درمان و یا دولت انجام پذیرد.

درحال حاضر این یک معضل است. ما نمی‌توانیم فاکتور دریافت کنیم، اگر فاکتور به ما بدهند قضایای مالیاتی به وجود می آید. به همین دلیل از ارائه فاکتور امتناع می‌ ورزند. مسائل  واسطه گری موجب افزایش قیمت مواد و داروهای دندانپزشکی می شود‌ البته فکر می کنم در رشته های دیگر پزشکی و پیراپزشکی نیز این مشکلات وجود داشته باشد. این یک معضل بزرگ است و باید برای آن راهکاری اندیشیده شود. قطعا وقتی قیمت مواد و متریال پایین بیاید هزینه خدمات  دندانپزشکی هم کاهش پیدا می‌ یابد. در این صورت برای پزشک هم راحت تر است. هزینه ها را بربیمار محول می کنیم که اکثرا کارگر و کارمند و قشر ضعیف جامعه هستند.

با توجه به اشاره ای که در مورد بیمه دندان و نیز مشکلات موجود در حوزه دندانپزشکی داشتید، نقش رسانه را چه اندازه مهم و تاثیر گذار ارزیابی می کنید؟

رسانه با اطلاع رسانی می تواند بسیار مثمر ثمر عمل نماید. طرح اینگونه مباحث و انعکاس آن در روزنامه ها و فضای مجازی قطعا اثرگذار است.

وقتی یک موضوع توسط رسانه مطرح می گردد، مسئولین محترم نیز نسبت به آن دقت و اهتمام بیشتری می ورزند. در واقع ما در حال خدمت رسانی به شهروندان، دوستان و فرزندان خودمان هستیم.

 

 

 

 

 

 

برچسب ها

دکتر شهرام ملک قاسمی

دندانپزشک

جام جم البرز

ارسال پیام

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک

توضیحات

جام جم البرز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "