علیرضا اقدم ، مدیریت شرکت ایران آرکا:

مطبوعات به صنعت، بدهکار است

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ علیرضا اقدم ، مدیریت شرکت ایران آرکا ، جلب می‌ نماییم:

1402/9/21

از چالش‌ها و مشکلات صنعت لوازم خانگی بگویید .

مشکلات ما با وجود تحریم‌ها بسیار زیاد شده است و نمیدانیم تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد . صنعت لوازم خانگی ایران قدمت طولانی دارد . شرکت‌هایی همچون ارج و آزمایش ، از سال ۱۳۴۸ شروع به تولید کردند . اما به دلیل مواجهه با یک‌سری از بی‌مهری‌ها ، به اجبار تعطیل شدند . به دنبال آن با ورود تعدادی از شرکت‌های خارجی ، بازار تحت پوشش آنها قرار گرفت و مردم را به آن سمت سوق دادند . در حال حاضر مردم به دنبال اجناس خوب و با کیفیت و همین‌طور با قیمت مناسب هستند که این ویژگی‌ها را در برندهای خارجی شاهد بودیم . چون خود ما از لحاظ تکنولوژی، تا حدودی عقب مانده‌ایم . بعد از تحریم ها و حدوداً از سال ۱۳۹۵ تصمیم بر آن شد که اجناسی که در خود ایران تولید می‌شود دیگر به کشور وارد نشود . از این رو شرکت‌های لوازم خانگی شروع به تولید کردند ولی همانطور که قابل حدس است ، به خاطر مواد مصرفی نامرغوب و نداشتن تجربه لازم ، در این زمینه موفق نبوده‌ایم . تنها کشوری هم که می‌توانستیم از آن کالا وارد کنیم  چین بوده است . چین چند رده  کیفیت صنعتی دارد . ولی متاسفانه تامین‌ کننده‌های ما بخاطر کسب سود بیشتر ، کلاس نامرغوب را وارد کردند . با قطعات نامرغوب طبیعتا محصول تولید شده هم کیفیت لازم را ندارد ، و این امر به نارضایتی مصرف کننده ختم می‌شود. از سال ۱۴۰۰ استاندارد بسیار سختگیر شد و به دنبال آن شرکت‌ها روش خود را تغییر دادند . اکنون روش وکیفیت نسبت به ۸ سال قبل، بهتر شده است. امروزه برندهای خوبی در ایران داریم که بسیار نزدیک به همتایان خارجی مشغول به فعالیت هستند .

برای حل مشکلاتی که به آن اشاره نمودید چه راهکاری ارائه می دهید؟

من فکر میکنم اگر واردات برندها به صورت محدود آزاد شود تولید کننده برای حفظ بقا تلاش می‌کند تا کیفیت محصول و همچنین تنوع آن را بالا ببرد . ممکن است این کار زمان‌بر باشد . اما بخاطر رقابتی که بین تولیدکننده و آن برند به وجود می آيد ، شاهد بالا رفتن چشم گیر کیفیت تولیدات خواهیم بود .

رسانه‌ها در این زمینه چه نقشی دارند و چه اقدامی می‌توانند برای این صنف انجام دهند ؟

به نظر من‌ مطبوعات بدهکار صنعت است . در حال حاضر در خدمات پس از فروش گاهاً دچار مشکلاتی می‌شویم. با هماهنگی‌هایی که مهندس اینانلو با پلیس فتا داشته است ، تصمیماتی اتخاذ شده که از فعالیتهای سایتهای فیک و نامعتبر جلوگیری شود . زیرا افرادی هستند که بدون داشتن تخصص ، تنها با یک خط اعتباری و تبلیغات وارد این حوزه شده‌اند .این افراد باعث شده‌اند که مشتریان به تعمیرکنندگان اعتماد نداشته باشند . باید مطبوعات نوعی نظارت بیشتر و همچنین تشویقی برای کسانی که واقعا متبحر هستند در نظر بگیرد . متاسفانه در حال حاضر تبلیغات افراد نامتخصص و بدون مهارت ، رو به افزایش است .

برچسب ها

علیرضا اقدم

شرکت ایران ارکا

جام جم البرز

ارسال پیام

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک

توضیحات

جام جم البرز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "