محسن مرادی، مدیر املاک سرپناه:

اصناف با مساعدت رسانه ‌ها، پیشرفت می ‌کنند

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ محسن مرادی، مدیر املاک سرپناه جلب می‌ نماییم:

1402/9/21

در خصوص مشکلات و چالش های موجود در حوزه املاک توضیح فرمایید.

موضوع مشکلات در حوزه املاک بسیار گسترده است و از منظر یک املاک دار، می ‌توان آن را مانند نقش یک قاضی در حل و فصل بین دو طرف معامله در نظر گرفت. این مسئله به قدری مهم است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است، زیرا املاک داران باید دارای سواد کافی باشند.

در کشور ما، سازمانی به نام "سازمان املاک و مستغلات" وجود دارد. برخی از ملک‌ها دارای سند هستند و هیچ مشکلی ندارند، اما متأسفانه برخی دیگر تنها قولنامه دارند که می‌ تواند فردی که قانون را می ‌شناسد، از رعایت قوانین فرار کند یا آن را به چند نفر بفروشد. اخیراً کد رهگیری وضعیت ملک‌ ها به کار گرفته شده است که بسیار خوب است، اما عدم آگاهی باعث می ‌شود مردم در دام کلاهبرداران بیفتند.

مشکل با آن دسته از افرادی است  که آگاهی و سواد حقوقی کافی ندارند. برخی از املاک داران، به دلیل بیکاری یا سودجویی، باعث خدشه به اعتبار املاک شده‌ اند. این یک چالش بزرگ برای ماست. مردم نیز بی ‌جا اعتماد می ‌کنند، زیرا کلمه اعتماد بسیار مهم است. زمانی که فردی تمام زحمات یک عمر خود را در یک معامله قرار می ‌دهد و با امضای قرارداد به املاک دار اعتماد می ‌کند، نمی‌ داند آیا املاک دار درستکار است و به مفاد قرارداد توجه می ‌کند یا خیر، و تنها امضا می ‌کند. این می ‌تواند منجر به مشکلاتی در دادگاه و شکایت شود.

به نظر جنابعالی از چه طریق می توانیم، این مشکلات را رفع کنیم؟

بهتر است از طریق رسانه ‌های جمعی، مردم را آگاه کنیم و افرادی که در حوزه حقوق آگاهی دارند، به مردم آموزش دهند و اطلاعات لازم را در اختیار آن ‌ها قرار دهند.

پیشنهاد من این است که در ارائه مجوزها، سختگیری بیشتری اعمال شود و ابتدا از افراد متقاضی مجوز، کارنامه و تخصص لازم را درخواست کنند. سپس، پس از بررسی صحت و قابلیت افراد، مجوز صادر شود تا بتوانند دفتر املاک خود را تاسیس کنند.

باید توجه داشت که فعالیت در حوزه املاک و مستغلات، تأثیر بسزایی بر زندگی و سرپناه یک خانواده دارد. بنابراین، نظارت و کنترل بر این صنف باید به منظور ارائه خدمات بهتر و حفظ حقوق مشتریان باشد.

 مسئولین در این حوزه چه اقداماتی باید انجام دهند؟

مسئولین باید برای افرادی که خانه ‌های قولنامه ‌ای دارند، اقداماتی انجام دهند تا به آن ‌ها اطمینان داده شود که سند مالکیت برای این ملک ‌ها صادر می ‌شود تا قابل استناد باشد و از کلاهبرداری جلوگیری شود.

رسانه ها چگونه می توانند در این زمینه کمک رسان باشند؟

به نظر من، هر صنفی که با رسانه ‌ها همراه است، پیشرفت می ‌کند و تبلیغات و رسانه بخشی ضروری از هر فعالیت می ‌شود. رسانه‌ ها می‌ توانند آگاهی بیشتری در مردم ایجاد کنند. بسیاری از مسائل حقوقی که برای حقوقدانان ساده به نظر می ‌رسند، معمولاً برای مردم مشخص و شناخته شده نیستند. بنابراین، افراد باید پیشگیری کرده و از مشکلات آینده جلوگیری کنند، به جای آنکه بعد از وقوع مشکل به دنبال حل آن باشند.

درباره املاک، نکته ‌ای که بیشتر به آن توجه می ‌کنم، این است که هنگام ورود یک شخص به دفتر املاک، ما اطلاعات کافی درباره وضعیت زندگی او و تجربیاتی که پشت سر گذاشته است در اختیار نداریم. احتمالاً او به دنبال یک سرپناه و مسکن است که ممکن است نتیجه سال ‌ها زحمات و تلاش ‌های بی وقفه اش باشد یا ارثیه ‌ای که به دست آورده است. بنابراین، باید تلاش کنیم تا شخص با رضایت از دفتر ما خارج شود. توصیه من این است که رسانه ‌ها تلاش بیشتری را به عمل آورند و با استفاده از کمک یک حقوقدان، اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهند تا با ایجاد آگاهی از مشکلات آینده جلوگیری شود و افراد با هوشیاری و دید بازتری به انعقاد قراردادها بپردازند.

 

 

برچسب ها

محسن مرادی

املاک سزپناه

جام جم البرز

ارسال پیام

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک

توضیحات

جام جم البرز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "