اخبار ویژه
  • پیشنهاد سردبیر
  • آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    رسول فلاح پور، دبیر تحریریه جام جم البرز
    آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    علی ارجمند عین الدین
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    مطالب مرتبط
  • استاد علی عزتی، بنیانگذار انجمن هنرمندان خودآموخته ایران خبر داد:

    ۱۰ دی اختتامیه هفتمین جشنواره ملی هنر خودآموخته ایران:نقش پررنگ هنرمندان البرزی

    هفتمین جشنواره ملی هنر خودآموخته ایران که با همکاری موسسه فرهنگی هنری پژوهشی صبا (فرهنگستان هنر) و انجمن هنرمندان خودآموخته ایران با حضور هنرمندان، مدیران و چهره های فرهنگی ایران از ۱۴ آذر ماه برگزار شده بود، دهم دی ماه جاری پایان می یابد. این رویداد به نمایش آثار تجسمی هنرمندان خودآموخته سراسر کشور و نکوداشت چهره های شاخص این هنر اختصاص داشته است. استاد علی عزتی بنیانگذار و رییس انجمن هنرمندان خودآموخته ایران که از جمله پیشکسوتان عرصه فرهنگ و هنر می باشد طی مصاحبه ای اختصاصی با جام جم البرز از حضور و درخشش هنرمندان نام آور این استان سخن گفت و به تشریح زوایای جذاب برگزاری این جشنواره پرداخت، گفتگوی ذیل در ادامه می آید:

    1402/10/5

    لطفاً فرآیند و سیر تاریخی فعالیت های انجمن از ابتدا تا کنون به ویژه بازه زمانی برگزاری این جشنواره را با واکاوی و مداقه در این حوزه تخصصی تشریح فرمایید.

    فعالیت این انجمن پیشینه‌ ای به قدمت ۳ دهه در ایران دارد. تا کنون بیش از ۴۰ نمایشگاه گروهی در سراسر کشور برگزار گردیده که به قصد و غایت هدف از آن شناسایی و معرفی هنرمندانی است که در حوزه تاریخ هنر جهان هیچ نوع دوره آکادمیک و علمی ندیده اند. این هنرمندان به گونه ای بسیار متنوع و متفاوت به یک حضور خیلی جدی و غیر متعارف به تعاریفی نوین و بدیع از هنر نزدیک شده اند. آنان سرشار از خلاقیت، نوآوری و بداعت هستند. این هنرمندان که دلالت بر یک نگاه زیبا شناسانه بسیار تاریخمند و ماندگار می باشند، بخش قابل توجهی از معنویت حیات انسان سرمد را رقم زده اند.

    بنده با یک نگاه کارکرد اسطوره ای و آیینی همیشه به این موضوع پرداخته ام. معتقد هستم از دل یک هزارتوی سرنوشت ناشناخته و ناگفته بشری، یک اتفاق بسیار برجسته رقم خورده که البته مهجور و مغموم واقع شده است.

    هم اکنون هفتمین جشنواره هنرمندان خودآموخته با عنوان رستخیز ناگهان، در حال انجام می باشد. از دل ادبیات و شعر مولانا این نام رقم خورده است، شاعر اعلام می‌کند؛ «ای رستخیز ناگهان وی رحمت بی منتها ای آتشی افروخته در بیشه اندیشه ها»  به واقع این رستخیز در خودآموختگی تجسم بخشیده می شود، آن هم از جنس ناگهانی و نه یک تصمیم آگاهانه.

    این تبلور هنر فراتر از حمایت های مرسوم و متعارف جوامع جهانی رقم می خورد و بسیار محل توجه و اقبال عمومی را برانگیخته است. ما معتقدیم همه انسان ها از جنس خودآموخته صاحب هنر هستند، زیرا برآیندی از خصلت آدمی است. آنچه برمی تابد تجلی گاه و تبلور عاشقانه های بی قرار و بی تابی است که در مقطعی از تاریخ زندگی خود با شگفتی حیرت انگیز مواجه و منجر به خلق آثار بسیار زیبا می گردد. در گونه های مختلف هنری شاهد این روایت و این حضور جدی و تاریخ مند هستیم.

    اشارات جالبی داشتید به هنر و هنرمندان خودآموخته، با توجه به حوزه فعالیت رسانه جام جم در غرب تهران و استان البرز بفرمایید حضور هنرمندان البرزی در این جشنواره چگونه بوده است؟

    بنده هم در زمینه شعر و هم در حوزه هنر وام دار هنرمندان خودآموخته استان البرز هستم. باید نام ببرم از هنرمندان خوب و ارجمند جامعه انجمن هنرمندان خودآموخته خانم صغری عبداللهی که آثار تجسمی بسیار شگفت‌ انگیز در حوزه مجسمه سازی و ساخت عروسک داشته اند. همچنین خانم میترا ممنون که نهایت عشق و علاقه خود به هنر را در تابلو های نقاشی روایت می کند و مایه شگفتی مخاطبان مختلف شده است. هنرمند البرزی دیگر آقای نیت علی ارجمند می باشد که قبلاً سازنده کانال کولر بوده ولی ۲۰ سال پیش هنگام کار بر روی داربست به پایین پرت شده و از ناحیه پا مجروح می شود. ایشان طی این سالها با ورق های دورانداختنی کانال های کولر در زمینه مجسمه سازی شاهکار آفریده است. خانم صدیقه بلبلی و آقای محمد رضا بلوط، همه این هنرمندان هر یک به گونه ای در بخش هنر و ادبیات، روایت گر خودآموختگی هستند.

    به عنوان سئوال آخر در ارتباط با اختتامیه نمایشگاه توضیح فرمایید؟

    اختتامیه هفتمین جشنواره هنر خودآموخته در تاریخ دهم دی ماه منعقد می‌شود. این مراسم را با حضور هنرمندان خودآموخته رنگین کمانی از حضور جدی و زلال آنها رقم خواهیم زد. همچنین فضای موسیقیایی خواهیم داشت و تقدیر نامه تقدیم این عزیزان خواهد شد. البته بر این باوریم که اختتامیه نقش خاتمه جشنواره نیست، بلکه آستانه ورود به یک دنیای جدید است. آستانه ورود به یک دگراندیشی و نوزایی و خود آموختگی از جنس فطری انسان که آن را نیز با شگفتی و یک نوع برانگیختگی خاص و ویژه متجلی خواهیم ساخت.

    شایان ذکر می باشد شرکت در اختتامیه برای عموم آزاد است تا به تجلیل و تکریم از این هنرمندان بپردازیم.

     

     

     

     

    برچسب ها

    استاد علی عزتی

    بنیانگذار انجمن هنرمندان خودآموخته ایران

    هفتمین جشنواره ملی هنر خودآموخته ایران

    جام جم البرز

    ارسال پیام

    نام و نام خانوادگی

    پست الکترونیک

    توضیحات

    جام جم البرز

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "