دکتر ملیکا حیاتی، پزشک عمومی:

قانون مشخصی برای حمایت از جامعه پزشکی وجود ندارد

افتخار این را داشتیم تا با یکی از پزشکان حاذق و توانمند کشورمان گفتگوی ویژه‌ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با دکتر ملیکا حیاتی، پزشک عمومی جلب می‌نماییم:

1402/10/25

یکی از مشکلات اساسی و عمده پزشکان فعال در حوزه زیبایی، ورود افراد غیرمتخصص به این بخش است؛ افرادی همچون: آرایشگران و اشخاص دیگر که بدون علم و آگاهی در این زمینه فعالیت می کنند.

در اموری مثل بوتاکس، مقوله استریل بودن محل و علم آناتومی صورت دو بخش مجزا است. برای مثال کسی که بوتاکس انجام می دهد، علاوه براینکه باید از متریال و مواد خوب استفاده کند باید علم این حوزه را نیز داشته باشد. یک پزشک مدت ۸ سال در دانشگاه تحصیل می کند، بنابراین محل استقرار عضلات، عصب ها و عروق صورت را می داند و نسبت به آن آگاهی و دانش کامل دارد. ولی  کسی که علم این کار را ندارد (مثل آرایشگران و افراد غیر پزشک)، تاثیرات زیان باری بر صورت و جسم مراجعه کنندگان ایجاد می کند.

چندین سال پیش مواد مصرفی، با کیفیت تر و با قیمت مناسب در دسترس بود و افراد در هر طبقه اجتماعی می‎توانستند تهیه کنند، ولی در حال حاضر تهیه دارو دشوار شده است، داروهای با کیفیت و با برچسب وزارت بهداشت موجود است اما قیمت بسیار گزافی دارد .

از مقوله مالیات نیزنمی‎شود، چشم پوشی کرد، ما در حرفه پزشکی باید حدود ۱۶ درصد از درآمد خود را به عنوان مالیات بپردازیم. همچنین مالیات دستگاه کارت خوان، شهرداری و مطب نیز را باید بپردازیم.

یکی ازمشکلات من و کسانی که فارغ التحصیل سال ۹۸ هستیم این است که دوره  تخصص را نخوانده ایم. مالیات پلکانی است و هر میزان که درآمد دارید مالیات شما بیشتر می‎شود. پس یک سقف بسیار کوتاه برای پیشرفت مالی داریم و این موضوع باعث شده که اکثر پزشکان یا مهاجرت کنند و یا پزشک عمومی باقی بمانند، اگر به روال قبل برگردیم، قطعا خیلی بهتراست؛ چون مالیات در هیچ صنفی به این شکل وجود ندارد.

یکی از موضوعاتی که در حرفه ما باعث پیشرفت شده ، افزایش کیفیت متریال است. امروزه مردم بیشتر از گذشته آگاهی دارند و از مواد بیکیفیت استفاده نمیکنند و همه برندها را میشناسند. مورد بعدی پیشرفت علم پزشکی در این حوزه می باشد که یک مقوله جهانی است. اکثر کشورها در حوزه پزشکی زیبایی پیشرفت چشم‎گیری داشته اند. پیشرفت علم پزشکی و متریال این حرفه باعث پیشرفت این حوزه شده است.

یکی از مشکلات پزشکان، دوره تخصص و رزیدنسی است. در اکثر کشورها این دوران سخت است ولی پزشک دغدغه مالی ندارد. با توجه به اینکه حقوق رزیدنسی بسیار پایین است، کسی حاضر نیست دوره تخصص را بگذراند و این موضوع باعث شده است که بسیاری از نخبگان و افراد بااستعداد این دوره را طی نکنند. بنابراین تسهیل نمودن این دوره بسیار حائز اهمیت است.

 یکی از مشکلات دیگر ما فضای سنگین رسانه ای بر پزشکان است. متاسفانه رسانه فرهنگ سازی خوبی در این حوزه انجام نداده و موجب آسیب به همکاران و دلسردی آنها گردیده است؛ درواقع قانون مشخصی برای حمایت از جامعه پزشکی وجود ندارد و در این زمینه باید فرهنگ سازی انجام شود.

برچسب ها

دکتر ملیکا حیاتی

پزشک عمومی

جام جم البرز

ارسال پیام

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک

توضیحات

جام جم البرز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "