سید مهدی موسوی مرام، مدیریت املاک موسوی:
1402/1/21
برای آشنایی بیشتر با شغل مشاور املاک
ابتدا باید بدانیم فردی که در این حوزه فعالیت میکند، چه وظایفی دارد. یک کارمند
مشاور املاک به مشتریها کمک میکند تا بتوانند یک ملک تجاری، مسکونی یا صنعتی را
بفروشند، اجاره دهند و یا آن را بخرند، آنها تمام کارهای لازم برای خرید و فروش
املاک، از یافتن ملک مناسب تا آمادهسازی قرارداد ها و حتی برنامه ریزی قرار
ملاقاتها را انجام میدهند، این افراد تحت نظر یک کارگزار مجوزدار کار کرده و
فعالیتهای متفاوتی را برعهده دارند. در همین رابطه روزنامه جام جم البرز با سید
مهدی موسوی، مدیر اخلاق مدار و متخصص املاک موسوی، گفتگویی اختصاصی انجام داده است
که ماحصل آن را در ذیل می خوانید:
در خصوص مشکلات موجود در صنف
املاک توضیح فرمایید؟
در حال حاضر یکی از مشکلاتی که ما با آن
مواجه هستیم عدم رعایت فاصله صنفی است، به گونه ای که دفاتر املاک در جنب یکدیگر اجاره
، خریداری و تاسیس می شوند. روزی رسان خداست، اما عدم توجه به این موضوع تاثیر
زیادی در رونق کسب و کار و انجام فعالیت همکاران دارد و در نتیجه بهتر است که
فاصله صنفی نیز رعایت شود، متاسفانه با وجودی که بارها بیان کرده ایم اما همچنان
گوش شنوایی نیست. دومین مشکل ما، کاهش حق کمیسیون می باشد، در سالهای گذشته تنها
نیم درصد بود اما هم اکنون به ۲۵ درصد کاهش یافته و در رابطه با اجاره ها که حدودا
یک چهارم بوده است اما متاسفانه به یک پنجم کاهش یافته است، و از طرفی دیگر نیز
نرخ تورم روز به روز سیری صعودی داشته و قیمت همه اجناس نیز چند برابر شده است در
نتیجه صحیح نیست که هزینه املاک یا حق کمیسیون دریافتی ما به این میزان کاهش یابد.
املاک همانند مشاغل دیگر نیست که روزانه
مبلغ قابل توجهی از سوی مشتریان دریافت شود بلکه معامله ای که در یک ماه انجام می
شود، هزینه و مخارج چند ماه است و ممکن است تا مدت زیادی دشتی صورت نگیرد.
نقش رسانه ها را در رابطه با این
شغل چگونه بیان می کنید؟
رسانه ها نقش بسزایی را در این زمینه ایفا
می کنند به عنوان مثال بارها پیش آمده است، زمانی که بیان می شود زمینه فعالیتمان
مشاور املاک است تفکر و ذهنیت مردم به سمت و سویی منفی سوق پیدا می کند و گمان می
برند که املاکی ها کلاهبردار، دروغگو و یا مال مردم خور می باشند، در حالی که این
گونه نیست. خوشبختانه مردم آگاه شده اند و اگر به میزانی نیز دروغ یا کلاهبرداری
صورت گیرد و یا از یک ملک تعریف نابجایی به عمل آید مطلع می شوند، در این صورت اگر
مشاور املاکی صادق نباشد و اعتماد مشتری را جلب نکند در نتیجه مشتری هیچ زمان
حاضر به انجام معامله یا عقد قرار داد نمی شود. به همین دلیل ۹۹ درصد فعالیت مشاور املاک بر مبنای راستی،
درستی و جلب اعتماد می باشد و تنها در این صورت است که موجب رونق کار می شود.
نکته و نصیحت بنده به مردم این است که اگر
به مکانی مراجعه می کنند که هزینه زیادی را از آن ها دریافت می کنند یا اطلاعات
کافی نسبت به کمیسیون ندارند می توانند به اتحادیه مراجعه کرده و نسبت به میزان
هزینه قابل پرداخت خود اطلاعات کافی را کسب کنند.
مطالبات و تقاضای خود را از
اتحادیه املاک عنوان نمایید.
از
اتحادیه خواهشمندم که نظارت خود را بر روی املاک فاقد مجوز افزون کنند، درست نیست
که یک مغازه ۳ درصد ارزش افزوده و عوارض سالیانه پرداخت نماید، اما یک مغازه که
تنها طی ۲ الی ۳ سال تاسیس شده و جواز نیز نداشته حق اتحادیه، شهرداری، دارایی و
مالیات را متقبل نشود.