اخبار ویژه
  • پیشنهاد سردبیر
  • آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    رسول فلاح پور، دبیر تحریریه جام جم البرز
    آرامش جمعه ها در منطقه گردشگری باغستان
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    علی ارجمند عین الدین
    اربعین مقدمه ای بر جهانی شدن
    مطالب مرتبط

  • شاخصه های برترین مدارس کشور

    به بهانه هفته معلم در گفتگویی صمیمی با مرتضی سلطان محمدی مدیر متوسطه دوره اول سلام البرز واکاوی شد:

    1402/2/13

    جام جم البرز- مرتضی سلطان محمدی مدیر یکی از شعب مجموعه مدارس سلام در استان البرز می باشد. ایشان حدود ۳۰ سال در آموزش و پرورش فعالیت داشته‌اند. این مدیر متعهد سال‌های خدمت گذاری در مقاطع مختلف ابتدایی، راهنمایی، دبیرستان و همچنین دانشگاه ها موجب ثمرات ملموسی در نظام تعلیم و تربیت کشور بوده‌اند. تجارب بسیار ارزنده و تراز بالای مدیریتی ایشان موجب گشت تا با این انسان خدوم مصاحبه ای را برگزار کنیم. این نشست حاوی نکات ارزشمند از مهارت های متعدد زندگی است که توجه شما خوانندگان گرامی را به متن ذیل جلب می نماییم.

    ویژگی ها و خصوصیات یک مدرسه ممتاز را چگونه تحلیل می کنید؟

    برای تشخیص و آشنایی با مدارس موفق نسبت به سایر مدارس، در ابتدا باید به درک صحیح و اهمیت اهداف آموزش بر اساس اسناد بالادستی که مهم ترین آنها سند تحول بنیادین آموزش و پرورش می باشد برسیم.

     سند دارای مبانی نظری و فکری است که یک مدرسه خلاق و توانمند میتواند با بهره گیری از اصول و ارزش های ارائه شده و تبدیل آنها به نمونه های اجرایی و قابل پیاده سازی در نظام یک مدرسه و ایجاد مدل ها و طرح های کاربردی و مهارتی باعث رشد و پیشرفت و بالندگی دانش آموزان گردند.‌به عنوان نمونه عرض می کنیم از جمله ساحت های این سند " تربیت اجتماعی و سیاسی" و یا " تربیت زیباشناختی و هنری" می باشد از طرفی هم میتوان از تشکل های نقش آفرین و موثر در نظام یک مدرسه " شوراهای دانش آموزی " را نام برد. هر چند شیوه‌ نامه اجرای آن احتیاج به بازنگری دارد. در مدارس پیشرو با تغییراتی که در مدل اجرای تشکیل شوراهای دانش آموزی داده‌اند به بازسازی و ترمیم آن پرداخته اند.

    در یک کلام نوآوری و به روزرسانی و استفاده از طرح ها و برنامه های تاثیر گذار و جریان ساز از شاخصه های مدارس موفق است

    به نظر شما اولین و مهمترین زاویه درجه بندی برای توانمندی خدمات یک مدرسه در چه پارامترهایی ارزیابی می شود؟

    ارائه یک بسته کامل خدماتی کمی و کیفی در همه ابعاد مورد نیاز یک دانش آموز که در نظام تعلیم و تربیت مدرسه تعریف شده است تا مخاطبین خود را به نقطه تعالی هر فرد برساند.‌ داشتن برنامه منسجم در یک مدرسه  ایده آل همراه با نیروی انسانی کارآمد و اثرگذار که مخاطب خود را می شناسد و برای شکوفایی استعدادها و قابلیت های آنان گام بر می دارند تا در یک محیطی آرام و بانشاط قرار بگیرند از خصوصیات و پارامترهای یک مدرسه موفق می باشد.

    در ادامه با توجه به توضیحات فوق لطفاً به صورت مصداقی جزئیاتی از این طرح ها را واکاوی کنید.

    همانطور که در ابتدای این مصاحبه بیان کردم یک نمونه از این مصادیق شوراهای دانش آموزی است که اعضای آن با انتخابات میان دانش آموزان یک مدرسه برگزیده می گردند از اهداف اجرای این فعالیت در مدارس:

    ۱-زمینه سازی رشد مهارت‌های فردی اجتماعی

    ۲-توسعه همکاری و یاری رساندن در امور آموزشی و پرورشی

    ۳-تعامل بیشتر میان مسئولین مدرسه با دانش آموزان می باشد

    اما در مدارس موفق و پیشرو ساختار این فعالیت دانش آموزی بازسازی و ترمیم شده است در این مدل مدرسه به مثابه یک کشور در نظر گرفته شده که هر یک از کلاس ها یک استان از این سرزمین پهناور را تشکیل می دهند. لذا انتخابات به صورت کلاسی برگزار می‌شود و فرد منتخب هر کلاس که همان مدیر کلاس می باشد نماینده قانونی آن کلاس در شورای دانش آموزی مدرسه خواهد بود.

    تمام فعالیت های کلاس زیر نظر مدیر و شورای دانش آموزی کلاس هدایت می گردد و به هر کلاس بودجه مالی جهت اداره کلاس و پرداخت هزینه های جاری از طرف مدرسه تعلق میگیرد و اموری از جمله نظافت روزانه و خرید وسایل مورد نیاز و پرداختن به زیبا سازی و دکوراسیون کلاس و غیره بر عهده دانش آموزان می باشد.

    یک مصداق دیگر از این طرح ها، تخصصی ارائه شدن محتوای دروس است. دروسی مانند ریاضی، علوم و ادبیات و با دو دبیر و با سرفصل های مشخص ارائه می گردد.

    از جمله می‌توان به برگزاری کلاس های زنگ ورزش به صورت تخصصی و به شکل انتخاب واحد رشته ورزشی از جانب دانش آموزان نام برد هر دانش آموز بر اساس علاقه و استعداد خود یکی از رشته های ورزشی فوتبال، والیبال، بسکتبال یا پینگ پنگ یا شطرنج را انتخاب می نماید.

    پژوهش زیربنای رشد آموزشی است

    در این مدارس ارائه کلاس های علمی پژوهشی به انتخاب موضوع کلاس بر اساس علاقه و توانمندی هر دانش آموز یکی دیگر از نمونه های موفق می باشد.

    با این بررسی‌هایی که در این گفتگو صورت گرفت در پایان یک جمله بندی از وجه تمایز مجموعه مدارس سلام بیان کنید.

    زندگی به زنگ سلام یعنی:

    سیستمی و هدفمند بودن مدرسه، تخصصی نمودن فعالیت ها و برنامه ها جامعه گرا بودن نظام مدرسه، داشتن نیروی انسانی کارآمد و اثربخش، توجه به نیازهای مخاطبین، ایجاد محیطی امن همراه با نشاط و شادی.

    حرف آخر

    معلمی موهبتی است که باید قدر و ارزش آن را دانست زیرا خداوند مهربان هدایت و رشد بالندگی اشرف مخلوقات خودش را در دستان یک انسان دیگر قرار داده است.



    برچسب ها

    مرتضی سلطان محمدی

    مجموعه مدارس سلام

    جام جم البرز

    ارسال پیام

    نام و نام خانوادگی

    پست الکترونیک

    توضیحات

    جام جم البرز

    تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

    طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "