1402/2/20
همه روزه افراد بسیار
زیادی در سراسر جهان تصمیم می گیرند که زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم آموزش
ببینند. در این راستا کشورهای زیادی نیز زبان انگلیسی را به عنوان یکی از دروس مهم
در مدارس برای دانش آموزان تدریس می کنند. یکی از مهمترین دلایل یادگیری زبان
انگلیسی این است که فرد می خواهد در آینده به شغل مناسبی راه پیدا کند زیرا
بسیاری از کسب و کارها نیازمند افرادی هستند که به زبان انگلیسی مسلط باشد. درهمین
رابطه روزنامه جام جم البرز با سونیا ملکی، مدیر خلاق
و هوشمند آکادمی زبان بهرستگان گفتگویی اختصاصی انجام داده است که ماحصل آن را در
ذیل می خوانید:
در رابطه با فعالیت و خدمات ارائه شده خود چکیده ای
عنوان فرمایید.
از آنجا که شخصی که به عنوان مدیر به بخش آموزش
وارد می شود در ابتدا باید دارای یک پشتوانه آموزشی باشد. اینجانب 3۲ جلد کتاب برای آموزش بچه ها طراحی و ثبت
نمودم همه تلاش و عشق و علاقه ام این بود که کار آموزش را به خوبی و به نحو احسنت
به انجام رسانم. اینجانب برای تمامی مراحل فعالیتم یک برنامه ریزی دقیق در نظر
گرفته ام. اکنون بعد از 12 سال که در این حیطه فعالیت داشته ام شاهد شکوفا شدن
استعدادهای بی نظیری در زمینه زبان انگلیسی بوده ام؛ همه افرادی که وارد سیستم
آموزشی میشوند باید بتوانند برای بدنه آموزشی جامعه مفید باشند و یک برنامه آموزشی
مدون و جدید را ارائه نمایند. در حوزه فعالیت آموزشی یک مدیر یا موسس، باید در همه
امور کارشناس باشد مسائلی که مدیر باید اشراف داشته باشد: استخدام نیروی متخصص و
خلاق و آموزش ایشان جهت اخذ نتیجه بهتر، آشنایی کامل با اصول اداره کار و بیمه ، تسلط
بر امور حسابداری و کامپیوتری و ارتباط تنگاتنگ با علم روز دنیا است. اینجانب
دارای مدرک کامپیوتر و کارشناسی ارشد زبان و ادبیات انگلیسی در حوزه آموزش با
طراحی سیستم نوین آموزشی، زبان آموزان توانمندی را به جامعه تحویل داده ام طوریکه
کودکان از زمان خردسالی در محیط کاملا انگلیسی با مدرسان مجرب و توانمند در کلاس
ارتباط میگیرند و پس از طی دوره های آموزشی بر اساس سنشان در هر مرحله از آموزش
میتوانند مدرک بین المللی متناسب با آن دوره را از مراکز بین المللی دریافت
نمایند. از افتخارات این موسسه اخذ مدرک آیلتس برای زبان آموز زیر 18 سال با نمره
بالا میباشد.
در خصوص مسائل و چالشهای آموزشگاه های زبان توضیح
دهید.
در سیستم آموزش و پرورش این نکته باید مورد توجه
قرار بگیرد که چرا یک شخص میخواهد وارد بدنه آموزشی شود و آیا از نظر آموزشی مطلب
جدید و خلاقی را در نظر گرفته است یا فقط به مسئله مالی چشم دوخته است، لازم به
ذکر است در سیستم آموزش غیر دولتی موسس هیچ حامی مالی ندارد و می بایستی درهمه
مسائل کاری روند اداری صحیح را پیش گیرد و چنانچه بر اساس عدم آگاهی از روند
اداری، دچار اشتباهی شود میبایستی جریمه آن کار را بپردازد. مسائل مالی که
آموزشگاه ها را دچار اختلال در عملکرد مینماید: پرداخت مبلغ 4درصد از هر زبان آموز
به حساب آموزش و پرورش به عنوان حق السهم زبان آموز، از آن طرف پرداخت مبلغ مالیات
بر درامد مخصوصا برای موسساتی که حقوقی شده اند بسیار چالش برانگیز است، موسسات
آموزشی همچون مدارس غیر دولتی معاف از مالیات هستند اما در آموزشگاههای زبان موسس
میبایستی یک حسابدار قوی استخدام نماید تا بتواند تمامی هزینه و درامدهای سال را
ثبت و مالیات آن را پرداخت نماید. موسسان
هرساله باید شخصی را بعنوان مدیر به آموزش و پرورش معرفی و حکم مدیریت جدید دریافت
نمایند و از آن طرف کلیه پرسنل جهت کار در مجموعه میبایست از بخش گزینش تاییدیه
بگیرند که معرفی نیرو به گزینش سالیانه یکبار انجام میشود که منطبق با کار
آموزشگاههای زبان که مدرس بر اساس نیاز کاری استخدام میکنند نمیباشد. بخش بیمه
تامین اجتماعی هم از دیگر مشکلات بخش آموزش زبان است از آنجا که مدرسین در ماه
ساعات کمی را مشغول به کار میباشند تعداد روز کارکرد متناسب با کارکرد ایشان به
بیمه اعلام میشود که در نهایت این گونه بیمه شدن نمیتوان پشتوانه خوبی برای مدرسان
باشد همچنین پرداخت 23درصد از مبلغ حقوق برای بیمه از سوی کارفرمای بخش آموزشی
کاملا غیر منصفانه است.از دیگر چالش های بخش خصوصی آموزش زبان تعطیلیهای گاه و
بیگاه بدلیل تعطیلی مدارس بر اساس شرایط جوی و غیره میباشد که این تعطیلات چارت
آموزشی را بهم میریزد. آنچه دربخش خصوصی باعث شکوفایی استعدادها و نوآوری میشود، فراق
خاطر مدیریت از بخش هزینه ها میباشد بطوریکه خود بخش خصوصی بتواند براساس هزینه هایی که انجام می دهند قیمت
های مناسب را تعیین نماید. چرا که تعیین نرخ شهریه از سوی آموزش و پرورش تناسبی با هزینه های آموزشگاه ندارد، تعیین
شهریه باید به گونه ای باشد که بتوان در
کنار پرداخت هزینه های بیمه، حق السهم،
اجاره بها، نوسازی مکان، عوارض شهرسازی و ... حقوق متناسب با تجربه کاری مدرسان را به ایشان
پرداخت نمود.
نقش رسانه ها را در فعالیت آموزشگاه های زبان چگونه
ارزیابی می کنید؟
رسانه ها در حال حاضر اغلب به موضوع انتقال
مسائل، که در آموزش و پرورش و جلسات دولتی در رابطه با فعالیت آموزشگاه ها
است می پردازند و درد و دل صاحبان آموزشگاه ها به میزان اندک به گوش مسئولین می
رسد. متاسفانه مشکلات ما هنوز بررسی نشده است و مشتاقیم تا رسانه ها به نوعی صدای
ما تلقی شوند. قشر آموزشی، بسیار فقیر است و اگر بخواهیم در این راستا تغییر و
تحولی ایجاد کنیم، مستلزم پشتوانه ای قوی می باشیم. تسهیلات زمانی کار را رو به
جلو پیش می برد که قرض الحسنه نیز درکنار ما باشد.