شهرام پیغمبری، مدیر کافه رستوران شهر:
1402/2/28
از
آنجا که طی سال های گذشته، رستوران داری در سراسر جهان با رشد چشمگیری روبه رو
بوده است ، توجه به پیدایش این شغل ، روند توسعه یافتگی آن به مرور زمان و عوامل و
انگیزه های این توسعه برای دستیابی به تجربه های ارزنده در این زمینه دارای اهمیت
بسیار است .ایران با داشتن تنوع غذایی و پیشینه درخشان در امر آشپزی و طبخ غذا می
تواند جایگاه مناسبی در این عرصه داشته باشد . در روزنامه جام جم البرز افتخار
میزبانی از شهرام پیغمبری ، مدیر کافه رستوران شهر را داشتیم و دقایقی با ایشان در
خصوص اهمیت توجه به غذاهای ایرانی، جهت رونق گردشگری در کشور به گفتگو نشستیم. در
ادامه نظر خوانندگان گرامی را به این گفتگوی اختصاصی جلب می نماییم :
در خصوص اهمیت صنعت رستوران داری توضیح فرمایید.
این
موضوع که باید دیدگاه فراتری نسبت به صنعت رستوران داری داشته باشیم، حائز اهمیت و
مداقه فراوان است.در اغلب فرهنگ ها غذا از شاخصه های فرهنگی کشورها به شمار می آید
و به نوعی با فرهنگ و آداب و رسوم آنها عجین گشته است. بدین جهت رستوران ها می
توانند در حوزه گردشگری نقش مهمی را ایفا نمایند. چرا که صنعت رستوران داری موجب
اشتغال زایی و جذب گردشگر و یا رونق یک محله خواهد شد و همچنین زمینه ساز یک فرصت
اقتصادی عالی نیز خواهد بود. جدا از اینکه افراد بسیاری به صورت مستقیم و غیر مستقیم
جذب این فعالیت شده و طی یک فرایند اقتصادی در حوزه رستوران داری پبشرفت می کنند،به همین جهت این فرصت مغتنم می تواند برای هر شهر یا
منطقه به وجود بیاید .صنعت گردشگری و توریست غذا باعث جذب یک درآمد بین المللی برای
کشور می شود و این درآمد، جایگزین درآمد منابع زیر زمینی می شود که کمتر از این
منابع بهره برداری می کنیم.
چالش ها و دغدغه های صنعت رستوران داری در کشور را عنوان نمایید ؟
با توجه
به اینکه ما به عنوان یک شعبه رستوران، پیشنهاداتی از کشورهای دیگر داشته ایم،
هنگامی که فرآیند و قوانین آن کشورها را با خودمان قیاس می کنیم، غبطه می خوریم ،
چرا که در آن کشورها حمایت ویژه ای از این صنعت مهم انجام می شود.متأسفانه در کشور
ما ارگان ها و نهادها با یکدیگر همکاری نمی کنند و حمایت لازم در این زمینه صورت
نمی گیرد.در حالی که در کشورهای دیگر سازمانی وجود دارد که فعالیتهای اداری را
انجام و روند کار را تسهیل می نماید تا این فرایند با سرعت بیشتری صورت پذیرد .اما
متاسفانه این رویکرد در ایران وجود ندارد و علت آن این است که گاهی سوء استفاده می
شود .در صورتی که اگر احراز شود کسی قصد انجام فعالیتی را دارد و برای برند غذایی یک
محله تلاش می کند، باید حمایت شود .اگر تفکر وهدف گذاری در یک مجموعه وجود داشته
باشد آن مجموعه مفید خواهد بود. در حال حاضر در برند سازی غذا باید فعالیت بیشتری
انجام شده واین موضوع، ثبت ملی شود.در کشورهای دیگر جشنواره های غذا و یا غذاهای خیابانی
باعث رونق اقتصاد و همچنین رونق سیستم حمل و نقل شده اند. همچنین نان لواش و برخی
از غذاهای ما ثبت جهانی شده است ، در حالی که در کشور خودمان نسبت به آنها هیچ
گونه اهمیتی داده نمی شود. هم اکنون دنیا به سوی دارایی های ناملموس پیش می رود و ما
می توانیم این دارایی ها را با یک تفکر بهتر ثبت نماییم. به عنوان نمونه خورشت
قرمه سبزی ما قابلیت ثبت جهانی دارد .اکثر غذاهای محلی ما دارای ریشه و فرهنگ است .
با توجه به اهمیت غذاهای محلی که شما نیز به آن اشاره نمودید، رسانه ها
چگونه می توانند در انعکاس آنها اقدامات موثر داشته باشند؟
رسانه
و صدا و سیما باید در این زمینه مهم گام بردارند تا شناخته شویم .هنگامی که یک زن
خانه دار با یک غذای خاص می تواند برند باشد باید از وی حمایت صورت گیرد تا از
طریق بسته بندی و فرمول خاص دیده شده و به موفقیت برسد.باید یک دیدگاه مثبت نسبت
به غذا و اقتصاد خانگی ایجاد شود .به نظر و زعم بنده، وظیفه رسانه ملی فرهنگ سازی
است .آموزش و پرورش نیز می تواند از طریق تعلیم و تعلم موجب اشتغال زایی شود. باید
از نکات ریز و به ظاهر کم اهمیت در اقتصادهای خرد و یا خانگی به درآمد بالا دست
یابیم.