مهندس حسین اکبرزاده خویی، مدیر گروه نقشه برداری ژئومپ:

رسانه باید مطالب مفید و سودمند را منعکس کند

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با مهندس حسین اکبرزاده خویی، مدیر گروه نقشه برداری ژئومپ جلب می نماییم:

1402/8/20

درخصوص آخرین یافته ها و دستاوردهای علمی در حوزه علوم جغرافیایی بگویید.

علم نقشه برداری همچون سایر علوم، همواره در حال پیشرفت، توسعه و گسترش بوده است. در گذشته، نقشه برداری با مشکلات زیادی مواجه بود، از جمله مسائلی مانند تعیین مساحت یک مجموعه و مختصات نقاط. اما با گذر زمان و با استفاده از دستگاه‌ هایی که توسط نقشه ‌برداران ساخته شدند، تحولات زیادی در این عرصه رخ داد. این دستگاه‌ ها به نام دوربین‌ های نقشه برداری شناخته می ‌شوند و از ابتدا تاکنون پیشرفت‌ های قابل توجهی نسبت به نسل اولیه خود داشته اند. به طور طبیعی، پیشرفت‌ هایی در این زمینه صورت گرفته است. در حال حاضر، برخی از فعالیت‌ های نقشه ‌برداری توسط پهپادها انجام می‌ شود. استفاده از پهپاد ها در برداشت نقشه‌ ها، به وسعت‌ های بزرگتر و با کارایی بیشتر خواهد بود. به عنوان مثال، برداشت نقشه ‌هایی با وسعت چندین کیلومتر، با دستگاه ‌های زمینی حدود 2 یا 3 ماه زمان می ‌برد، اما با استفاده از پهپاد ها، این کار در طول دو هفته میتواند انجام شود. همچنین، از نظر هزینه نیز تفاوت زیادی وجود ندارد.

در حال حاضر فعالیت در زمینه نقشه برداری توسط چه دستگاه هایی انجام می پذیرد؟

در حال حاضر، برداشت ‌های نقشه ‌برداری با استفاده از دوربین‌های Total Station انجام می ‌شود و تولیدات داخلی در این حوزه وجود ندارد. همه دستگاه ‌ها وارداتی هستند و در صورت وجود تولید داخلی، به صورت مونتاژ انجام می‌ پذیرد. کیفیت هر وسیله‌ ای که تولید می ‌شود، بستگی به برند و کارخانه‌ ای دارد که آن وسیله را تولید می ‌کند. هر کارخانه با توجه به کیفیت و دقت خود در سراسر جهان شناخته می‌ شود و برخی از دستگاه‌ ها به عنوان برند های مشهور شناخته می ‌شوند و فروش بیشتری دارند.

کشور چین به طور عمده انواع وسایل نقشه‌ برداری را کپی می ‌کند، اما کیفیت دستگاه‌ های اصلی را ندارد. افرادی که به این وسایل نیاز دارند، می ‌توانند با توجه به بودجه خود، انتخاب کنند که چه نوع وسیله‌ ای با چه دقتی را تهیه کنند.

رسانه چه نقشی می‌تواند در این حوزه ایفا کند؟

مواردی که در رسانه‌ ها به اشتباه منتشر میشوند، با توجه به سطح درک هر فرد، ممکن است به تفسیرهای متفاوتی منجر شود. هر فرد بسته به حوزه مطالعه خود، می‌ تواند تفسیرهای مختلفی داشته باشد. همچنین، رسانه باید مطالب مفید و سودمند را منعکس نماید، که بسته به نیازها و موضوعات موردنظر هر فرد، بتواند به یادگیری کمک کند.


 

برچسب ها

مهندس حسین اکبر زاده خویی

گروه نقشه برداری ژئومپ

جام جم البرز

ارسال پیام

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک

توضیحات

جام جم البرز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "