مهندس فرشاد عقیلی، مدیرعامل و بنیانگذار مجموعه آرکا دکور تبیین کرد:

تأمین مواد اولیه با کیفیت مناسب، نیاز اساسی بخش تولید

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان و جزو منتخبین پایتخت گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ مهندس فرشاد عقیلی، مدیرعامل و بنیانگذار مجموعه آرکا دکور جلب می‌ نماییم:

1402/9/2

به طور کلی هر صنعتی در مسیر توسعه و تولید با مشکلات و چالش های گوناگونی مواجه است؛ لطفا به اهم آنها در حوزه فعالیت خود اشاره کنید.

اولین مشکلی که در مورد توسعه تولید و کیفیت محصولات ما وجود دارد، مربوط به دسترسی محدود به منابع و تکنولوژی ‌های روز دنیا است. این محدودیت‌ ها به همراه سواد و سطح مهندسی تولید ، موجب نگرانی های زیادی درخصوص توسعه محصول و ارتقای کیفیت آن براساس استانداردهای جهانی می‌ شود که به فروش و صادرات به خارج از ایران منجر خواهد شد.

تأمین مواد اولیه با کیفیت مناسب که استانداردهای تولید ما را در یک سطح قابل قبول قرار دهد و همچنین قوانین و مقرراتی که در صادرات به کشورهای همسایه و اروپایی، یاری رسان باشد، از جمله نیازهای ما هستند.

با این توصیف، به منظور رفع چالش ها از چه شیوه هایی استفاده می کنید و چه اقداماتی انجام می دهید؟

در حال حاضر، از محرک هایی که به شیوه حرفه‌ ای و هدفمند در مسیر یک تولید کننده قرار می‌ گیرد و باعث تشویق تولیدکننده به صادرات محصولات می‌ شود، استفاده می‌ نماییم. می ‌توان به طور واضح گفت که اگر این محرک ها به صورت مالی باشند و معافیت مالیات و ارزش افزوده بر روی خرید مواد اولیه در صادرات به بخشی از تولیدات اعمال شود، بسیار مفید خواهد بود. به عنوان مثال، اگر تولید کننده بتواند ده درصد از تولیدات خود را صادر و ارز به کشور وارد کند، دولت می ‌تواند به ده درصد از مالیات ارزش افزوده معافیت دهد. این موضوع، با توجه به چرخه تولید و هزینه‌ هایی که در آن دخیل هستند، تولید کنندگان را به ورود در بازارهای بین‌المللی تشویق می ‌کند. بنابراین آغاز فعالیت شرکتها در نمایشگاه‌ ها بازارهای جدید را ایجاد و تقویت می‌ کند؛ همین عامل منجر به قرارگیری در یک فضای رقابتی در عرصه بین‌المللی می ‌شود و تولید کنندگان را ملزم به تولید محصولی با کیفیت و متناسب با استانداردهای بین‌المللی می نماید.

در حال حاضر، در تلاش و مطالعه هستیم تا یک محصول سبک برای نمای ساختمان‌ ها تولید کنیم. اگر این محصول به نتایج مطلوبی منجر شود، ما به عنوان اولین تولید کننده در غرب آسیا شناخته خواهیم شد. همانطور که محصول پیشین این مجموعه، تغییراتی در سبک معماری داخلی ایران ایجاد نمود، احتمالاً این محصول نیز در زمینه نمای ساختمان ‌ها تغییراتی مهم ایجاد خواهد کرد. بزرگترین چالش ما، دسترسی به تکنولوژی، مواد اولیه و دانشی است که برای استانداردهای لازم، مورد نیاز می‌ باشد.

البته در این حوزه مهم، به منظور وارد نمودن این استانداردها و تکنولوژی‌ ها به دانش فنی لازم برای تولید این محصول، با مشکلات بسیاری مواجه هستیم.

پیشرفت و توسعه در عرصه تولید محصولات، نیازمند چه فاکتورهایی است؟

رقابت سالم می‌ تواند رشد قابل توجهی را برای تولید به همراه داشته باشد. در این مسیر پر پیچ و خم، قوانین نیز ما را مساعدت و همیاری می کند. قوانینی که توسعه تولید را هدایت کرده و عملکردی هوشمندانه دارد. اما در گذشته، متوجه این موضوع شدیم که بسیاری از قوانین که در ظاهر با بخش تولید همگام بوده اند، در واقع توسعه و تولید ملی را بهبود نبخشیده اند.

به نظر جنابعالی آیا تغییر روند در بخش تولید، منابع انسانی متخصص می طلبد؟

بله؛ برای ایجاد این تغییرات، نیاز به یک کارگروه داریم که با تولیدکنندگان همراهی و به نیازها و مسائل آنها توجه نمایند. در واقع، حداقل 50 درصد اعضای این کارگروه باید تولیدکنندگانی باشند که در صنایع بزرگ ملی به نوعی شکست خورده ‌اند. آنها باید قادر به بیان چالش ‌هایی باشند که منجر به توقف تولید و صنعت آن ها شده است. این مهم باید بدون سانسور و بی پرده انجام شود.

 

 

 

برچسب ها

مهندس فرشاد عقیلی

شرکت آرکا دکور

جام جم البرز

ارسال پیام

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک

توضیحات

جام جم البرز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "