مهندس حسن شجاع، مدیر شرکت تهران پوشش واکاوی کرد:

فقدان منابع مالی برای تهیه ماشین‌آلات، مشکل اساسی تولید داخلی

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ مهندس حسن شجاع، مدیر شرکت تهران پوشش جلب می‌ نماییم:

1402/9/5

در خصوص فعالیت های تخصصی مجموعه تحت مدیریت خود توضیح فرمایید.

شرکت تهران پوشش در سال ۱۳۷۴ تأسیس گردید و با توجه به شرایط کاری و بهره مندی از پرسنل متعدد مهندسی، فعالیت تولید ماشین آلات صنعتی خط رنگ را آغاز نمود. این مجموعه در زمینه ساخت ماشین آلات صنعتی و تجهیزات خط رنگ و کوره های صنعتی فعال می باشد. در ابتدا، با منابع محدود، کار را شروع کرده و طی ۲۸ سال فعالیت، تجربه ‌های مفیدی را به دست آوردیم. با این حال، در این زمینه با چالش‌ های زیادی روبرو شدیم. به عنوان مثال، شرایط اقتصادی در کشور مناسب نیست و در این زمینه دولت و وزارت صمت حمایت لازم را ارائه نمی‌ دهند که این موضوع خود، آسیب زیادی به این صنعت وارد می نماید. وظیفه ما در اینجا این است که به صنعت کمک کنیم. دولت نیز باید تلاش بیشتری برای حمایت از تولیدات صنعتی به عمل آورد، تا موفق شویم استوار و پایدار در مسیر تولید گام نهاده و نیروی کار افزون تری جذب کنیم و به توسعه صنعت کشور کمک کرده باشیم؛ ولی متأسفانه، در حال حاضر اینگونه نیست.

به نظر جنابعالی چه عواملی به بخش تولید آسیب و صدمه وارد می کند؟

واردات بی‌ رویه و استفاده از پرسنل غیرفنی، ضربه های‌ متعددی به تولید وارد می کند. در شرایط کنونی کشور، چالش ‌های زیادی وجود دارد. یکی از این چالش‌ ها، استخدام پرسنلی است که مهارت فنی کافی ندارند و مجبوریم آن‌ ها را از صفر آموزش دهیم. همچنین، شرایط مالی کشور به گونه‌ ای است که قادر نخواهیم بود برای مدت ‌های طولانی حقوق پرسنل را به موقع پرداخت نماییم و در نتیجه پرسنل ما مجبور به ترک فعالیت های خود می شوند، در این صورت نیز همچنان باید به آموزش مجدد کارکنان جدید بپردازیم و همین موضوع نیز زمان و هزینه بیشتری را به دنبال دارد. هر فردی که در این شرکت استخدام می ‌شود، انتظارات خاص خود را داشته و از سوی دیگر مدیر مجموعه نیز مطالبات خود را دارد، اما متأسفانه هیچ نهاد و ارگانی از ما حمایت نمی کند و همواره در معرض مشکلات زیادی قرار می ‌گیریم.

به طور کلی مشکلات زیادی در فرآیند تولید برای ما وجود دارد. برای یک صنعتگر، ضروری است که فکرش آزاد باشد تا بتواند به بهبود این پروسه و فرآیند مهم بپردازد. اما متأسفانه همواره مجبوریم به دنبال مسائلی مانند مالیات و بیمه باشیم که باعث می‌ شود نتوانیم به طور کامل بر فعالیتمان متمرکز باشیم. این چالش ها موجب عدم موفقیت در انجام صحیح کارها می شود.

با توضیحاتی که در خصوص مشکلات بخش تولید به آن اشاره نمودید، بفرمایید چالش اصلی در این حوزه چیست؟

ابتدا، نبود منابع مالی برای تهیه ماشین‌آلات و ابزارهای لازم برای تولید، مشکلی بسیار جدی است. این موضوع باعث می‌ شود کیفیت کار ما همواره پایین باشد. همچنین، در حال حاضر مکان فعالیتمان استیجاری است و به این منظور نیازمند یک مکان دائمی هستیم. ولی متاسفانه هیچ منبع حمایتی وجود ندارد و در پرداخت هزینه‌ ها نیز به ما مساعدت نمی‌ شود. در طی چندین سال، تجهیزاتی برای هزار کارخانه ساخته ‌ایم، اما برخی از آن ها هنوز هزینه‌ ها را پرداخت نکرده‌ اند. سود ما در صنعت بسیار اندک است و هیچ کمکی برای خرید مواد اولیه ارائه نمی‌ شود. متاسفانه در بخش صنعت کشور توسعه و رشد مشاهده نمی شود.

در این زمینه چه مطالباتی از مسئولین ذیربط دارید؟

دولت باید ما را در این مسیر معاضدت و یاری نماید، سوله‌ ها و ماشین‌آلات لازم را ارائه دهد تا به صورت اختصاصی بر بخش تولید محصول متمرکز شویم. از ابتدای سال تا کنون، هیچ سودی دریافت نکرده ایم، اما تلاش خود را انجام داده‌ ایم. متأسفانه، یکی از چالش‌ های این حوزه، ضعف در عملکرد اقتصادی است. در همین زمان، قیمت اجناس به طور نامطلوبی افزایش می ‌یابد. در سال جاری قیمت دلار، افزایش زیادی نداشته است، اما قیمت مواد اولیه به شدت افزایش می ‌یابد. در این زمینه دولت باید منبعی را تأمین کند تا تولیدکنندگان واقعی که مالیات می ‌دهند، مشکلات ما را رفع نمایند. تولیدکنندگان نباید به دنبال به کسب درآمد برای ادامه تولید باشند. بودجهٔ امسال که برای وزارت صنعت، معدن و تجارت استفاده می ‌شود، کاربردی نیست و باید یک جایگاه مناسب برای تولید کننده اختصاص یابد.

با توجه به شعار امسال که "راه رشد تولید" می باشد، مشکل اصلی این است که هیچ یک از تولیدکنندگان کشور افق روشنی ندارند.


برچسب ها

مهندس حسن شجاع

شرکت تهران پوشش

جام جم البرز

ارسال پیام

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک

توضیحات

جام جم البرز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "