محسن فرخی، مدیر سلامتکده های زندگی پاک و سفیر سلامت:

رسانه در تغییر دیدگاه مردم نسبت به طب سنتی اثرگذار است

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ محسن فرخی، مدیر سلامتکده های زندگی پاک و سفیر سلامت جلب می‌ نماییم:

1402/9/8

ضمن اشاره به فعالیتهای تخصصی خود، بفرمایید راه رشد تولید محصولات گیاهی در کشور را تمرکز بر چه موضوعاتی می دانید؟

فعالیت ما شامل ویزیت از سراسر کشور و فروش محصولات ارگانیک می باشد. به نظر بنده، کلید موفقیت در کار ما، تغییر از تولید زیرزمینی و مخفیانه به تولیدات با مجوز است. در این حوزه، محصولات با کیفیت بسیار زیادی وجود دارند، اما هنوز نمی ‌دانیم کجا تولید می ‌شوند و به دلیل مشکلات مالیاتی و سخت ‌گیری‌ های وزارت بهداشت با مشکل مواجه می ‌شویم. در این حوزه، برخی سخت‌ گیری‌ های غیرمعمول وجود دارد و مامورین بهداشت نیز نسبت به ناصحیح بودن این قوانین آگاه هستند، اما یک سری قوانین قدیمی در این حوزه وجود دارند که تولید کنندگان محصولات با کیفیت نسبت به صادرات به عراق و ترکیه عادت کرده ‌اند، اما در کشور خود از توزیع آن بیم دارند. یکی از مشکلات دیگر در این حوزه مشکلات مالیاتی است که باعث شده تا تولید کنندگان به قوانین توجه ای نداشته باشند، یا کسب و کار خود را تعطیل نمایند.

چنانچه جنابعالی وزیر بهداشت بودید چه اقداماتی را برای توسعه بیشتر در این حوزه ارائه می دادید؟

اگر بنده وزیر بودم، از تمامی سندیکاها و اصنافی که در ایران فعالیت می ‌کنند، روسا را دعوت می ‌کردم و درخواست می‌ نمودم تا مشکلات خود را عنوان کنند و همچنین درخصوص برخورد مامورین و از قوانینی که پیروی می ‌کنند و قابل تغییر هستند، اظهارنظر نمایند. یک مدیر شایسته، مدیری است که از همه کارهایی که انجام می ‌شود، بازخورد آن را مشاهده و بررسی کند. زمانی که میان مردم و مسئولین رابطه ‌ای نباشد، باعث ‌آزردگی مردم می ‌شود. باید یک میزگرد برگزار شود تا مشکلات، بررسی و برطرف شوند.

چند درصد از گیاهان دارویی عرضه شده در فروشگاه ها از استانداردهای لازم برخوردار هستند؟

البته کیفیت استاندارد گیاهان دارویی، باید در آزمایشگاه ‌ها و لابراتوارها بررسی شود. در طب سنتی، ماده موثر بسیار مهم است. به عنوان مثال، آویشن کردستان و آویشن اردبیل با آویشن شیراز یا سیر همدان با سیرهای دیگر جهان، بسیار متفاوت است.

در مقوله آرامش، تاکید می ‌شود که گیاه گل گاوزبان الموت مصرف شود، چرا که بر خلاف سایر منابع، ماده موثر خاص خود را دارد. در بزرگ‌ ترین شرکت‌ های داروسازی، مواد اولیه آن ها از شهرهایی با مقادیر بیشتر ماده موثر تهیه می ‌شود، مانند شیراز که دارای نوع بهتری از آویشن است و یا قزوین که گیاه گل گاوزبان بهتری دارد. در یک سمینار مربوط به طب سنتی در کشور، شرکت‌ کنندگان خارج از کشور، اظهار داشتند که پس از انجام آزمایش، متوجه شده اند که سیر همدان به شدت ماده موثر بیشتری نسبت به سیرهای دیگر جهان دارد. در شمال نیز نوعی سیری موجود است که همان طعم و عطر را دارد، اما سیر همدان برای طب سنتی و درمان مفیدتر است.

عسل در چه شرایط آب و هوایی عملکرد بهتری دارد؟

 عسل، در شرایطی که پوشش گیاهی فراوان و بارندگی کمتر باشد، بهتر عمل می ‌کند. رطوبت عسل در مناطق شمالی بیشتر است و بنابراین عیار عسل در آنجا پایین ‌تر است. به علت تخصص، ما می ‌توانیم عسل ساختگی و عسل اصل را تشخیص دهیم. در عسلی که جلوی زنبورها قرار می‌ دهند، ممکن است شکر و گلوکز تغذیه شده یا حتی انسولین گاوی اضافه شود تا مقدار ساکاروز در عسل کاهش یابد و تشخیص آن سخت می‌ شود، اما با استفاده از آزمایشگاه ‌ها قابل تشخیص است. ما عسل وحشی نیز داریم که اصل و وحشی است. قیمت عسل از ۲۰۰ هزار تومان برای هر کیلو آغاز می شود و عسل وحشی بدون موم است، زیرا موم در دستگاه گوارش هضم نمی ‌شود و عسل اصلی را تشکیل می‌ دهد.

رسانه تا چه میزان قادر است از سلامتکده ها حمایت کند؟

رسانه بسیار به ما کمک می ‌کند؛ شبکه 3 چندین سال است که از طریق برنامه طبیب میزبان مردم عزیز کشور است، همچنین شبکه آموزش نیز برنامه ‌های زیادی در این زمینه پخش می‌ کند. این برنامه ‌ها به تدریج دیدگاه مردم را تغییر داده‌اند تا به طب سنتی روی آورند و خوشبختانه ما افرادی داریم که مدت 20 سال است که از قرص ‌های شیمیایی استفاده می ‌کنند، اما با یک نسخه ساده از طب سنتی تسکین می ‌یابند. در کشور آلمان، طب سنتی نقش اول را در سلامت جامعه ایفا می ‌کند و از آن حمایت می‌ شود. با پیشروی این روند، در آینده اخبار خوبی از این حوزه خواهیم شنید.

برچسب ها

محسن فرخی

طب سنتی

سلامتکده های زندگی پاک

جام جم البرز

ارسال پیام

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک

توضیحات

جام جم البرز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "