علی میکاییلی، سازنده ساختمانی:

ایران از تولیدکنندگان متخصص در صنعت مسکن برخوردار است

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ علی میکاییلی، سازنده ساختمانی جلب می‌ نماییم:

1402/9/14

لطفا مشکلات موجود در حوزه ساخت و ساز را واکاوی و تحلیل نمایید.

مشکلات موجود در این حوزه را می ‌توان به چند بخش تقسیم کرد. اولین مشکل این است که نقشه‌ های مصوب ما با نقشه‌ های اجرایی تفاوت‌ های زیادی دارند. ما چندین بار این موضوع را به شهرداری اعلام کرده‌ ایم، اما متأسفانه از سوی آنان پیگیری های لازم به عمل نیامد. در تهران و بعضی از شهرستان ‌ها، این مشکل پیگیری می ‌شود. ما نقشه‌ ها را به شهرداری ارائه می ‌دهیم، اما آن ها را نمی‌ توان به طور صحیح اجرا کرد. در واقع، در ابتدا باید به ما اطلاع داده شود که تا چه میزان می توانیم پیشروی داشته باشیم و تا چه حدی می ‌توانیم جواز دریافت کنیم تا به هماهنگی در شهرسازی و ظاهر شهر کمک کنیم. بیشتر سازندگان، زمانی که می ‌بینند همسایه ‌ای با تخلف ساخت و ساز دارد، به همین روش عمل می ‌کنند ولی سریعاً تخریب می‌ شود و این موضوع منجر به آزار همسایگان و تخریب چهره شهر را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این، از لحاظ اقتصادی نیز سرمایه‌ زیادی هدر می‌ رود.

مشکلات دیگر مربوط به مهندسین است. بیشتر مهندسین ما تجربه کمی دارند و مجبوریم با آنها کار کنیم. به دلیل عدم تجربه کاری آن ها، مشکلات بیشتری به وجود می ‌آید، به ناچار هزینه‌ های اضافی را پرداخت می نماییم. یک مشکل دیگر درباره هزینه بیمه است. ما هزینه‌ های سنگینی برای بیمه پرداخت می ‌کنیم، اما نمی ‌توانیم کارگران خود را بیمه کنیم و این پول هیچ سودی برای کارگران و مردم ندارد. در واقع، ما حقوق تمام بیمه‌ شدگان را پرداخت می‌ کنیم، اما سازنده باید از ابتدا کارگران خود را بیمه کند. این منطق درستی نیست و در هیچ جا قابل قبول نمی باشد.

در این راستا چه راه حلی را پیشنهاد می کنید؟

به نظرم بیمه باید در اختیار سازندگان قرار گرفته و سازنده مسئولیت بیمه کارگران خود را بر عهده بگیرد. متأسفانه، ما پول بیمه را پرداخت می ‌کنیم، اما هیچ یک از کارگران و پیمانکاران ما بیمه نشده‌ اند و این باعث ناراحتی و درگیری اخلاقی ما می‌ شود. لطفاً سازنده‌ ها را به عنوان تولید کنندگان در نظر بگیرید و آن ها را تشویق نمایید که کارگران خود را بیمه کنند. در مورد بخش مهندسین، اجبار به انتخاب مهندسان اجرایی نباید وجود داشته باشد. باید به سازنده حق انتخاب داده شود تا با افراد با تجربه کار کند و مهندسان مسئولیت کار را درک نمایند، اما متأسفانه انتخاب مجبوری است.

آیا از مصالحی که در ساختمان سازی استفاده می شود رضایت دارید؟

از نظر مصالح، مشکلی نداریم، زیرا از تولید کنندگان و تنوع مصالح خوبی برخوردار می باشیم.

سخن پایانی خود را ذکر بفرمایید.

در حال حاضر، همه ساخت و سازها براساس قولنامه انجام می‌ شود. به دلیل قیمت‌ ها، این ملک ‌ها ساخته می ‌شوند و مسائل ایمنی در اجرای کار رعایت نمی‌ شوند. شهرداری به طور چشم‌دگیری در این زمینه سهل‌ انگاری می ‌کند، زیرا استاندارد های ساخت و ساز رعایت نمی‌ شوند.

 

 

 

برچسب ها

علی میکائیلی

ساختمان ساز

جام جم البرز

ارسال پیام

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک

توضیحات

جام جم البرز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "