در مصاحبه اختصاصی با دکتر سید حسین صادقی، کارآفرین و مدیر خلاق واکاوی شد:

تفکر نوین و فرآیند پیشرفته الکترونیکی در مدیریت بخش خصوصی دارویی کشور

دکتر سید حسین صادقی، جوانی نوآور و خوش فکر در تهیه و توزیع سیستم دارویی ایران می باشد. این مدیر کارآفرین در توسعه بخش های تجهیزاتی و کالاهای پزشکی و به ویژه توزیع دارو در کشور اهتمام وافر و خدمات زیادی را به مخاطبین موضوع و مردم ارائه نموده است. پروسه مدرن داروخانه دیجیتال و مدیریت تکنیکی با بهره‌وری از فناوری اطلاعات بهانه‌ای شد تا در واکاوی این مهم، گفتگویی در ارزیابی شاخص های موفقیت های وی داشته باشیم. توجه شما را به پرسش و پاسخ های جام جم البرز با موسس و مسئول فنی داروخانه دکتر صادقی جلب می نماییم:

1402/9/22

آقای دکتر، چگونه وارد حیطه صنعت دارویی کشور شدید؟ لطفاً مسئولیت هایی که در بخش خصوصی داروی ایران بر عهده دارید را ذکر فرمایید.

به نام خدا. بنده ورودی رشته داروسازی سال ۱۳۸۵ در دانشگاه مازندران هستم که بعد از فارغ التحیصیلی در تهران مشغول به خدمت سربازی و گذراندن دوره طرح شدم. پس از پایان این دوران اولین داروخانه خود را در سال 1395 تاسیس نمودم و  بیش از 7 سال است که در این حیطه مشغول به فعالیت می باشم.

در حال حاضر مدیریت چندین داروخانه را عهده دار هستم. غیر از داروخانه در حیطه های دیگر نیز فعالیت دارم از جمله: مدیرعامل شرکت صمیم آرمان دارو می باشم که در حیطه واردات و صادرات مواد اولیه دارویی، تجهیزات پزشکی و کیت های آزمایشگاهی فعالیت دارد. مدیریت شرکت پخش تجهیزات پزشکی استانی نیزاز فعالیت های اینجانب می باشد. همچنین اینجانب عضو داوری موسسه حقوقی صمیم آرمان دادگستر می باشم که حیطه فعالیت آن کلیه فعالیت های داروخانه از جمله: مشاوره و راهنمایی در زمینه تاسیس داروخانه، انتقال سرمایه داروخانه ، ارزش گذاری داروخانه و تنظیم انواع قرارداد در این زمینه می باشد.

با توجه به مسئولیت هایی که برشمردید بفرمایید رمز موفقیت شما جهت تحقق اهدافتان چیست؟

رمز موفقیت من در پشتکار و تلاش در کنار ایده پردازی و فکر نو است. همواره خط مشی مبتنی بر نظم و اصول کاری دقیق را برای کلیه مجموعه های خود در نظر گرفتم.

به شکل موردی در ارتباط با فکر نو و پروتکل های جدید، بیشتر توضیح دهید.

حساس ترین و مهم ترین امر در داروخانه داری قسمت مالی و حسابرسی آن می باشد. از جمله خرید و فروش داروها و اقلام آرایشی بهداشتی ، مالیات ، بیمه ، تسویه شرکت ها، خرید اصولی کالاها و ... که رعایت نکردن هرکدام از این موارد از جمله: خرید نامناسب می تواند طبعات جبران ناپذیری برای داروخانه به جا بگذارد. بسیاری از داروخانه ها برای جلوگیری از این اتفاق از حسابدار زبده کمک گرفتند که به مسائل مالی داروخانه رسیدگی کند.

بنده سیستم حسابداری آنلاینی طراحی نمودم به کمک آن کلیه موارد حسابداری و حسابرسی داروخانه از جمله میزان خرید و فروش، تسویه شرکت های پخش بدون نیاز به اصل فاکتور، اطلاع و رسیدگی به داروهای تاریخ نزدیک، محاسبه سود و زیان و کلیه مواردی که به بحث مالی مربوط می شود را به صورت آنلاین در کمترین زمان ممکن انجام می دهم.

در ابتدای صحبت هایتان اشاره کوتاهی داشتید به برنامه هایی که درآینده مد نظر دارید، توضیح دهید چه اهدافی را برای گسترش فعالیت هایتان لحاظ نموده اید؟

من از سال ۱۳۹۵ که اولین داروخانه را تاسیس کردم همواره تلاشم بر این بود که فعالیتم را گسترش دهم. برنامه اینجانب برای سال آینده تمرکز بیشتر در زمینه بحث واردات و صادرات خواهد بود. همچنین گسترش پخش تجهیزات پزشکی به سایر شهرها نیز از دیگر برنامه هایم می باشد.

در حوزه توزیع دارو به داروخانه ها مهمترین معضلات و چالش ها را چه می دانید؟

در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ آیین نامه ای توسط سازمان غذا و دارو ارائه گردید که خوشبختانه به نفع داروسازان جوان بود. چرا که با کمترین محدودیت می توانستند داروخانه تاسیس نمایند. اما به مرور زمان با توجه به اجرایی شدن این آیین نامه، تعداد داروخانه ها به شدت افزایش یافت. افزایش تعداد زیاد داروخانه با وجود تمام مزایایی که داشت یکسری معایب داشت که از جمله آن می توان به رقابت ناسالم، فروش بسیاری از داروهای بدون نسخه یا خارج از شبکه برای فرار از ورشکستگی، تعطیلی بسیاری از داروخانه ها اشاره کرد که این اتفاق در درجه اول به ضرر سلامت جامعه است.

 از طرفی فرصت طلبی شرکت های پخش که با توزیع سبدی و فرجه پایین، بیشترین ضربه را به داروخانه های تازه تاسیس وارد می کند. به طوری که با وجود کسری دارویی شدیدی که در کشور وجود دارد بسیاری از شرکتها در کنار سفارش جنس های کمیاب ، داروخانه را مجبور به خرید داروهای کم مصرف می کنند که موجودی دپو داروخانه به طور ناخواسته افزایش می یابد که جهت تسویه آنها قطعا به مشکل می خورد و حتی بسیاری از این داروها سرنوشتی جز تاریخ گذشتن ندارد.

چالش دیگری که داروخانه ها از گذشته با آن روبرو بودند، بحث بازپرداخت مبالغ بیمه از سازمان های بیمه گر بود که چیزی در حدود 4 تا 7 ماه بعد این مبالغ را پرداخت می کنند و چون فرجه تسویه شرکت های پخش در حال حاضر بین 2 تا 4 ماه می باشد، باعث گردیده داروخانه ها تحت فشار قرار گیرد.

از دیگر معضلاتی که در این زمینه وجود دارد بحث  کمبود دارو به خصوص داروهای حیاتی و همچنین انواع شیرخشک ها می باشد که در چند ماه اخیر باعث شده داروخانه به عنوان خط مقدم کادر درمان که با مردم سروکار دارد، جز شرمندگی چیزی برای گفتن نداشته باشد.

به عنوان یک فرد موفق و مدیری که به این حوزه اشراف دارد چه سخنی با مسئولین ذیربط دارید؟

از مراجع ذی صلاح تقاضا دارم در زمینه  تامین دارو اهتمام بیشتری ورزد. حال صنعت داروسازی کشور اصلا خوب نیست. بسیاری از اقلام به دلیل به صرفه نبودن تولید برای کارخانجات داروسازی تولید نمی شود و این به ضرر مردم است. بسیاری از این داروها حیاتی بوده و فقدانش ممکن است زندگی بیمار را تهدید کند.

در پایان بفرمایید توصیه شما برای جوانانی که ایده های خلاقانه دارند و یا در ابتدای مسیر حرفه‌ای خود قرار دارند، چیست؟

ابتدا از تمام کسانی  که در این سال ها جهت تحقق اهدافم مرا حمایت و یاری نمودند، تشکر می نمایم. مهمترین توصیه من این است که اگر ایده ای در ذهن دارند از موانع و مشکلات نهراسند و ریسک پذیر باشند. هیچ گاه اجازه ندهند ترس از موفقیت باعث شروع نکردن کاری باشد. با قدرت و توکل ادامه بدهند حتما موفق می شوند.

در صورت تمایل نشانی و راه های ارتباطی با مجموعه خود را عنوان نمایید.

نشانی: تهران – پاسداران – نبش بوستان دهم – مجتمع بوستان

شماره های تماس: 09121131324

www.Pharmacenteriran.com


برچسب ها

دکتر سید حسین صادقی

شرکت صمیم آرمان دارو

جام جم البرز

ارسال پیام

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک

توضیحات

جام جم البرز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "