دکتر سیدحسین صادقی ، مؤسس و مسئول فنی داروخانه دکتر صادقی :

رسالت رسانه، آگاه سازی مردم است

افتخار این را داشتیم تا با یکی از پزشکان داروساز توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ دکتر سید حسین صادقی ، مؤسس و مسئول فنی داروخانه دکتر صادقی، جلب می‌ نماییم:

1402/9/25

درخصوص چالش های صنعت داروسازی و داروخانه ها توضیح دهید.

بزرگترین چالشی که پیش رو داریم ، بحث کمبود دارویی در سطح کشور است . متاسفانه بسیاری از داروهای روتین هم که به راحتی در بازار یافت می‌شد ، در حال حاضر با کمبود روبرو می باشد . از جمله این موارد می‌توان به سرم و آمپول که برای سرماخوردگی ساده تجویز می‌شود، اشاره کرد .

مطلب مهم بعدی بحث سبدفروشی شرکت‌های پخش است که به واسطه آیین‌نامه‌ای که یک سال و نیم گذشته ، توسط سازمان غذا و دارو ابلاغ شد متاسفانه تعداد داروخانه‌ها افزایش یافته‌است. بنابراین از نظر مالی بسیاری از داروخانه‌ها تحت فشار قرار گرفتند . این سبدفروشی باعث گردیده تا فقط داروخانه‌هایی که از نظر مالی قدرت بیشتری دارند ، پابرجا بمانند. در مقابل داروخانه های ضعیفتر ورشکست شده و یا در آستانه ورشکستگی قرار بگیرند. شرکتها، داروهای کمیاب بازار را به صورت سبدی به داروخانه‌ها می‌فروشند؛ این بدان معنی است که مثلا اگر بخواهیم سرم تهیه کنیم ، باید محصولات دیگر را هم در لیست خرید بگذاریم . این خرید اضافی است که بر داروخانه تحمیل می‌شود . در صورت عدم تهیه ، بسیاری از نسخه‌ها برگشت خواهد خورد  و در صورت تهیه آن ، با داروخانه و انباری پر از محصولات و داروهای کم مصرف روبه‌رو می شویم که بعد از مدتی تاریخ آنها منقضی می‌شود.

راهکارها و پیشنهادات جنابعالی جهت برون رفت از مشکلات فعلی چیست ؟

موضوع نخست، تولید است . اگر شرکت‌های تولیدکننده علت این کمبود دارویی را ذکر کنند باعث مسرت می شود .چیزی که در سطح جامعه بیان شده این است که قیمتی که تولید می‌کنند برای آنها صرفه اقتصادی ندارد . پیشنهاد بنده این است افرادی که سیاست‌گذار و تعیین کننده قیمت هستند ، از این جهت با شرکت‌ها همکاری کنند تا اگر کمبودی وجود دارد حل و مشکل مردم برطرف گردد . مورد بعدی اینکه نظارت سازمان غذا و دارو و معاونت دانشگاه‌ها که وظیفه بازرسی از داروخانه‌ها را برعهده دارند، برای شرکت‌های پخش هم می بایست این نوع نظارت را با شدت بیشتری اعمال کنند . توزیع شیرخشک در داروخانه‌ها تنها با ارائه تاریخ تولد و کدملی نوزاد امکان‌پذیر است. مردم احساس خوبی نسبت به این موضوع ندارند و جبهه‌گیری می‌کنند.  باید همانطور که به داروخانه‌ها این دستور ابلاغ می شود، به مردم نیز اطلاع رسانی‌ نمایند . زمانی که این دستورالعمل آمد،  متاسفانه برای اتباع که فاقد کدملی هستند ، هیچ تدبیری اندیشیده نشده است .

نقش رسانه را در این زمینه چگونه ارزیابی می کنید؟ و در رابطه با رسالت آن چه دیدگاهی دارید؟

رسالت رسانه ، آگاه سازی مردم است . مخصوصا در این چند ماه اخیر که داروخانه‌ها شاهد صدور انواع دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های مختلف بوده‌اند ، رسانه می تواند صدای داروخانه‌ها باشد و مشکلات را به سمع و نظر مسئولین امر برساند .

 

برچسب ها

دکتر سید حسین صادقی

شرکت صمیم آرمان دارو

جام جم البرز

ارسال پیام

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک

توضیحات

جام جم البرز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "