در مصاحبه با دکتر زین العابدین چابک سوار، پزشک حاذق و زبردست تبیین گردید:

نقش پزشکان متخصص در لحظه های پراضطراب اورژانس های کشور

دکتر زین العابدین چابک سوار، متخصص طب اورژانس از دانشگاه علوم پزشکی ایران، پزشکی حاذق و مسلط در ثانیه های پر اضطراب اورژانس است که لحظه لحظه آن برای زندگی بیماران تعیین کننده است. وی در درمان بیماران و کنترل بحران ها در سطح جامعه و کشور کارآمد و قدرتمند ظاهر شده است. او از سال ۱۳۷۶ تحصیلات آکادمیک خود را آغاز و تا کنون در پنج دانشگاه علوم پزشکی کشور عزیزمان ایران فعالیت و خدمات درمانی به هموطنان ارائه داده است. فعالیت متخصصین طب اورژانس دو طیف کلی را شامل می شود؛ یکی انجام خدمات درمانی در اورژانس و مداوای بیماران نیازمند مراقبت های حیاتی است و طیف دیگر در سطح جامعه، مدیریت و کنترل بحران ها از بلایای طبیعی مثل زلزله و سیل گرفته تا بیوتروریسم و مسمومیت های اپیدمیولوژیک است. حال برای شناخت ابعاد جذاب و حرفه ای این رشته، مصاحبه ای با وی ترتیب داده ایم که توجه شما را به آن جلب می کنیم:

1402/9/29

لطفا به اجمال درباره سوابق حرفه ای و تخصصی خود توضیح دهید.

بنده فعالیت حرفه ای خود را به عنوان پزشک عمومی در دانشگاه های علوم پزشکی کرمانشاه و البرز آغاز و پس از آن به عنوان متخصص طب اورژانس در دانشگاه های علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، جهرم و اکنون دانشگاه علوم پزشکی ایران، در بیمارستان های دانشگاهی مشغول به فعالیت و طبابت هستم.

مهم ترین شاخصه های علمی و عملی تخصص شما چیست؟ آیا می توانید ویژگی های این حرفه جذاب و حساس را که با نجات جان انسان ها در پراسترس ترین لحظات پرآشوب سر و کار دارد، بیان کنید؟

تنوع و گسترده بودن این رشته برای خیلی از پزشکان جذاب است. زمان و ثانیه ها در این رشته بسیار با اهمیت است و تمام اقدامات نجات بخش حیات، خیلی اوقات نیازمند همین ثانیه های ارزشمند است. در هر اقدام درمانی برای بیماران، سریعا نتایج را می بینیم و انتظارها بسیار کوتاه مدت است .ما عادت داریم در شرایط پر استرس و لحظات بحرانی ناخودآگاه، بعد از انجام هر کاری برای بیمار ساعت را نگاه کنیم و آرزو می کنیم عقربه ها کندتر حرکت کنند، شاید اقدام و کار نجات بخش بعدیمان راهگشا باشد.

قطعا در لحظات اضطراری موقعیت های اورژانسی، خلاقیت، نقش بسیار مؤثری دارد؛ در این زمینه چه توصیه ای به دانشجویانی دارید که می خواهند مسیر پربار شما را به عنوان یک پزشک حاذق و با سرعت عمل بالا ادامه دهند؟

ما برای انجام هر کاری چه ساده و مشکل دستورالعمل و چک لیست داریم تا در شرایط سخت فراموش نکنیم. با افزایش تجربه، در ذهن خود مرتب این موارد چک لیست را بررسی می کنیم و به راحتی پیش بینی می کنیم که واکنش بعدی بیماری یا بدن چه می تواند باشد. لذا خلاقیت در این مواقع بیشتر به تجربه و تمرکز پزشک متخصص طب اورژانس در اقدام مناسب بعدی بستگی دارد.

درباره آثار فردی و اجتماعی این رشته توضیح بیشتری می فرمایید؟

مسئولیت پذیری، تشکیل گروه و تیم، کمک خواستن با صدای بلند، تشخیص سریع بهترین کار و اقدام، کنترل ترس و خشم و استرس، تقسیم وظایف و کار برای افراد تیم، بررسی مرتب نتایج و اطلاع به افراد گروه، از ویژگی های شخصیتی متخصصین طب اورژانس است.

تکنیکی که خودم برای کنترل ترس و خشم و استرس همیشه در ذهن دارم ، برای لحظاتی کوتاه تمرکز می کنم و از عدد یک تا ده در ذهنم می‌ شمارم و به ترس و خشم، فرصت و فضایی می دهم تا هر کاری دوست دارد انجام بدهد و بعد از آن نوبت من است و به ترس و اضطراب و خشم می گویم تمام! و در ذهنم همه چیز پایان یافته است. در این مواقع همیشه بهترین تصمیم را می گیرم.

علاوه بر شمارش یک تا ده ، مهارت دیگری نیز وجود دارد ؟

یک تکنیک دیگر در مواقع ترس و خشم و اضطراب این است که قبل از هر اقدام و تصمیم گیری از خود دو سوال بپرسیم: آیا هوا هست که نفس بکشم؟ آیا چیزی هست بخورم؟ اگر جواب این دو سوال مثبت باشد یعنی: من زنده می‌مانم، خدایا شکر! نگرانی های دیگر بی اهمیت است و همه چیز درست می شود. در عمل شاهد خواهیم بود که تصمیمات عاقلانه و خردمندانه ای می گیریم.

Zchaboksavar@gmail.com

09392243159

برچسب ها

دکتر زین العابدین چابک سوار

متخصص طب اورژانس

جام جم البرز

ارسال پیام

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک

توضیحات

جام جم البرز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "