دکتر زین العابدین چابک سوار، متخصص طب اورژانس تصریح کرد:

پذیرش انتقاد، یکی از ویژگی ‌های حرفه ‌ای بودن متخصصان طب اورژانس

افتخار این را داشتیم تا با یکی از پزشکان متخصص و حاذق کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ دکتر زین العابدین چابک سوار، متخصص طب اورژانس جلب می‌ نماییم:

1402/10/5

ضمن معرفی اجمالی خود، بفرمایید برای ورود به رشته تخصصی طب اورژانس پذیرش چه فاکتورهایی ضرورت دارد؟

بنده، فارغ‌ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رشته تخصصی طب اورژانس هستم. فردی که قصد دارد در این رشته فعالیت خود را ادامه دهد، ابتدا باید قبول کند و آگاه باشد که یک مسئولیت بسیار عظیم را بر عهده می ‌گیرد و نیاز به تلاش و صبر بیشتر دارد. همچنین، باید توانایی تصمیم‌ گیری سریع را در خود پرورش دهد. در اغلب مواقع، زمانی که یک بیمار برای احیای قلبی یا ریوی مراجعه می‌ کند، در معرض محیطی پرتنش و استرس زا قرار می ‌گیرد. تصمیم‌ های شما نیز ممکن است تأثیرگذار باشند و زمان این تصمیم ‌ها بسیار حیاتی است. ما به عنوان پزشک آمادگی لازم را داریم و دستورالعمل ‌ها را پیش از این، مورد بررسی قرار داده‌ ایم. با این حال، سرعت عمل و همفکری و مشورت سریع با متخصصان و همکاران دیگر، تضمین می‌ کند که زمان از دست نرود و بیمار بتواند به خدمات کامل دسترسی پیدا کند. حیطه کاری اصلی متخصصان طب اورژانس، بیمارستان است. حرفه ما دو بخش اصلی دارد. یکی کار درمانی است که انجام می‌ دهیم و دیگری مدیریت بحران‌ هایی است که خارج از بیمارستان رخ می‌ دهد، مانند بلایای طبیعی و مسمومیت‌ های جمعی. ما با آموزش به عموم مردم، مدیریت بحران و هماهنگی با ارگان‌ های مختلف، بحران ‌هایی که در جامعه رخ می ‌دهد را مدیریت کرده و در آن آموخته‌ ها را به کار می ‌بندیم. در واقع مدیریت متخصص طب اورژانس در لحظات بحرانی، ستودنی است.

احتمال وقوع خطا در این حوزه حیاتی به چه میزان است؟

به طور کلی، خطاهای انسانی ممکن است رخ دهند، اما با توجه به آمادگی و دستورالعمل‌ هایی که پیش از این آموخته ‌ایم، خطاها به حداقل ممکن می ‌رسند. در صورت وقوع مشکل، با همکاری گروه و تیم، سریعاً آن را برطرف می نمائیم.

در شرایط خاص و پرتنش چه اقداماتی انجام می دهید؟

بنده علاقه‌ مندم که در شرایط پرتنش و استرس‌ زا، نفر سوم بتواند به بهترین شکل عملکرد من را ارزیابی کرده و بازخورد مفیدی به من ارائه دهد. این باعث خوشحالی و رضایت بنده می ‌شود. یکی از ویژگی ‌های حرفه ‌ای بودن در رشته ما، پذیرش انتقادات است. در مواقعی که با مشکلات پیچیده روبرو می‌ شویم، نمی‌ توانیم به تنهایی آن‌ ها را برطرف نمائیم و باید به همکاران جراح و متخصص دیگر مراجعه کنیم تا با دانش و تجربیات بیشتر خود، به ما کمک کنند. انتقاد سازنده بین همکاران در واقع بسیار مفید است. رسانه ‌ها می ‌توانند از دیدگاه سوم ‌شخص، عملکرد ما در محیط کار را بازتاب دهند که برای ما و جامعه بسیار مفید است.

در پایان ضمن تشکر از شما، لطفا آخرین دستاوردها و یافته های علمی در حوزه تخصصی طب اورژانس را بیان نمایید.

در کنار تخصص در طب اورژانس، فوق ‌تخصص مسمومیت و تروما در حوزه اطفال نیز وجود دارد، که خوشبختانه در ایران نیز توسعه یافته است. مطالبی که در آموزش‌ های ما ارائه می‌ شود، بر اساس آخرین چاپ کتاب‌ هاست و همچنین از طریق جستجو در آخرین مقالات و تحقیقات در سراسر جهان، اطلاعات جدید را به‌ دست می‌آوریم.

 

 

 

 

 

برچسب ها

دکتر زین العابدین چابک سوار

متخصص طب اورژانس

جام جم البرز

ارسال پیام

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک

توضیحات

جام جم البرز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "