دکتر محمد سروش، داروساز موسس و مسئول فنی داروخانه شبانه روزی دکتر سروش:

بسیاری از داروخانه‌ ها با مشکل نقدینگی مواجه هستند

افتخار این را داشتیم تا با یکی از متخصصان و مدیران توانمند کشورمان گفتگوی ویژه ای داشته باشیم؛ توجه شما را به مصاحبه اختصاصی با‌‌ دکتر محمد سروش، داروساز، موسس و مسئول فنی داروخانه شبانه روزی دکتر سروش جلب می‌ نماییم:

1402/10/5

ضمن معرفی خود در خصوص مشکلات و چالش های داروسازان توضیح فرمایید.

مدت ۱۵ سال است که در حوزه داروسازی و صنعت دارو فعالیت دارم. یکی از چالش‌ های اساسی ما در حوزه داروسازی، تهیه دارو می باشد. به دلیل کاهش تولیدات داخلی و کاهش واردات، تامین داروها با مشکلاتی روبرو شده است و برای تهیه داروهای مورد نیاز، باید قیمت‌ های بالایی را پرداخت نمائیم. شرکت‌ های توزیع کننده، سبد دارو را تعریف کرده‌ اند، به این معنی که برای تهیه یک قلم از آن، باید به طور اجباری تعدادی داروی دیگر را نیز تهیه کنید.

یکی دیگر از موضوعات مهم، عدم پرداخت به موقع بیمه ‌ها است. بیمه تامین اجتماعی مدت ۶ ماه است که به داروخانه‌ ها پرداختی نداشته است. هنگامی که می‌ خواهیم دارو تهیه کنیم، با مشکلات مالی و نقدینگی روبرو می‌ شویم.

دولت باید بودجه‌ ای را برای بیمه ها اختصاص دهد.  تامین اجتماعی یک سازمان بزرگ است که تنها مربوط به داروخانه ‌ها و بیمارستان‌ ها و مراکز درمانی نیست و شامل مراکز دیگر نیز می ‌شود که بودجه آن ها به وزارت رفاه تعلق دارد. اگر دولت به این مراکز بودجه مناسبی اختصاص ندهد، پرداختی ‌های آن ها نیز به تعویق خواهد افتاد.

راهکار مناسب دیگر برای حل این مشکلات این است که دولت نگاهی ویژه به صنعت دارو و داروخانه‌ ها و بیمارستان ‌ها داشته باشد، زیرا این مسئله به طور مستقیم با سلامت مردم در ارتباط است. اگر سلامت مردم تضمین نشود، جامعه نمی‌ تواند به طور کامل سالم باشد و این موضوع عواقب سنگینی را به همراه خواهد داشت. برای حل این مشکلات، دولت باید به صورت مستقیم و با تعیین استراتژی ‌های مناسب اقدام کند.

برای مشکلات نقدینگی داروخانه‌ ها و تضمین دسترسی بیماران به داروها چه راهکاری را پیشنهاد می دهید؟

طرح‌ های دارویی موجود به نفع بیماران است و به طور بلند مدت می‌ تواند مفید باشد. ما خوشحالیم که بیماران به میزان کمتری هزینه می‌ کنند، اما این پول باید به داروخانه ‌ها بازگردانده شود تا ما بتوانیم عملکردمان را حفظ کرده و خدمات ارائه دهیم.

بسیاری از داروخانه‌ ها با مشکلات مالی و نقدینگی مواجه هستند و برخی از آن‌ ها حتی تا ورشکستگی رسیده‌ اند و نمی‌ توانند به طور کامل فعالیت کنند. اما به دلیل عدم پرداخت بیمه، این مراکز قادر به پذیرش بیماران نیستند در حالی که آنان به دارو نیاز دارند و ناگزیرند به صورت آزاد آن را تهیه کنند. بسیاری از داروخانه‌ ها به دلیل مالیات‌ های سنگین با سود کمی روبه‌ رو هستند. سود داروهای داخلی و خارجی در حدود ۱۷ تا ۲۰ درصد است. اما اگر هزینه‌ های مختلفی مانند حقوق پرسنل، حقوق مسئول فنی، هزینه‌ های جانبی مانند آب و برق و اینترنت، همچنین تعویق دریافت پرداخت بیمه را در نظر بگیریم، سود خالص به میزان کمی محدود می‌ شود. همچنین، بار سنگین مالیاتی نیز از سود های داروخانه‌ ها کم می ‌کند.

رسانه ها چگونه می توانند در توسعه فعالیت شما تاثیر گذار باشند؟

رسانه، به عنوان یک واسطه مستقیم با مردم و در تعامل با آن‌ ها، می‌ تواند آن‌ ها را از وضعیت فعلی آگاه کند و مشکلات داروخانه‌ ها را به طور عمومی مطرح کند. برخی از افراد ممکن است تصور کنند هرآنچه در داروخانه خریداری می‌ کنند، به صورت کامل به سود داروخانه می‌ رود، اما آن‌ ها مشکلات مربوط به تهیه، توزیع و بیمه را در نظر نمی ‌گیرند. همچنین، بیمه برخی از داروها را در تعهدات خود قرار نمی‌ دهد و یا درصد کمی از هزینه را پرداخت می‌ کند یا به تأخیر انداخته می‌ شود. رسانه می‌ تواند مشکلات داروخانه‌ ها را به اطلاع عموم برساند و افزایش آگاهی مردم را در این زمینه رقم بزند.

 

 

 

 

 

برچسب ها

دکتر محمد سروش

داروخانه شبانه روزی دکتر سروش

شهر قدس

جام جم البرز

ارسال پیام

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک

توضیحات

جام جم البرز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "