1398/286968
امیر حسین حسنی
1400/1/5
خبرنگار جام جم البرز: طرح ملی تبدیل خودرو های دو گانه سوز آغاز شده که متولی این طرح بهینه سازی سوخت کشور است . که به شکل یارانه ايي خودرو های عمومی و عادی دو گانه سوز شدند،در ابتدا توليد كننده داخلي قطعات، کیت و تجهیزات را نداشتیم از خارج وارد می شد که بیشتراجناس ایتالیایی بودند.باعث خوشحالی است که در این راستا ازکارگاه هایي که تخصص لازم در خودرو را داشتند هم در پروسه ملی به کار گرفته شد. در کشور ما از آنجایی که متقاضیان از بدو شروع طرح افزایش یافت، تولید کنندگان داخلی ورود کردند و آن هایی که سر رشته داشتند بعد از تحقیقات و بررسی های لازم لوازم گازسوز راطراحی و توليد کردند.از سال 2008 چند شرکت تولید کننده در این مسیر به علت عدم حمایت هایی که باید صورت می گرفت تضعیف و تولیدات خود را کاهش دادند.
خبرنگار جام جم البرز با علی رضا دبیری مدیر عامل تعاونی کشوری تامین نیاز فعالان صنعت CNG گفتگویی انجام داده که ماحصل آن را در ذیل می خوانید :
در خصوص استفاده از وسایل غیر استاندارد و رده خارج باید چه نظارت های صورت بگیرد؟
با توجه به این که ارگانها و نهاد های نظارتی و اجرایی مستقل وجود دارد اما با این حال در سال گذشته گروهی افراد سود جو در استان قزوین تعدادی مخازن معیوب را دست کاری و بر روی خودروها نصب ويا به عموم مردم فروختند .
همچنین مخازني که ازسال ٢٠٠٨ در گمركات بودند مشکل قانوني داشته و یا اینکه به صورت قانونی وارد نشده بودند که مي بايست با تشريفات قانوني ذوب و یا اینکه به کشور مبدا باز گردانده می شدند. توسط اين گروه جعل و دستكاري و روانه بازار شد که خوشبختانه توسط اداره استاندارد و پليس اگاهي قزوین دستگیر شدند. اما در حال حاضر جلوی فروش، تبدیل و نصب اينگونه مخازن بر روی خودروها گرفته نشده که با توجه به افزايش نرخ بنزین و كمبود مخزن و تجهيزات استاندارد و ممنوعيت واردات آن استقبال مردم ازاین وسایل رده خارج بیشتر هم شده است.
در حال حاضر ما در سطح کشور چند تولید کننده فعال داریم؟
متاسفانه ما در سطح کشور تنها 2 تولید کننده فعال مخازن داریم که اکثریت به لحاظ عدم حمايت دولت تعطیل شدند که همین امر باعث می شود افراد به مراکز نامعتبر و غیر استاندارد مراجعه کنند که جان و مال مردم را به خطر می اندازند.
پیشنهادات و راهکار شما درخصوص این صنعت که می تواند گامی موثردر رونق تولید ملی و اشتغال زایی چیست ؟
خوشبختانه از سال 1389 اتحادیه حمل و نقل همگانی کشور با مدیریت مهندس قیصر طرح آزمون و تست مخازن را در کشور آغاز کردند که در ابتدا خطا هایی وجود داشته ولی در اندک زمان به حداقل رسید .
اما متاسفانه آزمایشگاه هایی ک با سرمایه گذاری کلان درسطح کشورایجاد شده بود به علت برخي سوء مديريت ها و صدور مجوز هاي نامتناسب و عدم كفايت درآمد آن واحدها و پوشش ندادن هزينه هاي جاري اکثرا به تعطیلی کشیده شدند در صورتي كه انجام اين آزمون اجباري و حياتي است كه متاسفانه به استمرار آن هيچ توجهي نمي شود .
ارزیابی شما نسبت به استقبال نمایشگاه امسال چطور است؟
درنمایشگاه متاسفانه به علت وجود موانع و مشکلاتی که در زمینه بازدید کننده ها و غرفه داران وجود دارد ما هر ساله شاهدکاهش شرکت تولید کنندگان قطعات هستیم که با بازدیدکنندگان کمتری هم رو به رو می شویم .
امید واریم ستاد ها و نهادهای نظارتی حتما این مسئله را در رأس امور قرار بدهند که برای لوازم و قطعات غیر استاندارد و دستکاری شده به هیچ عنوان اجازه نصب بر روی خودرو ها را صادر نکنند ، در صورتی که این مخازن معیوب و غیر استاندارد جمع آوری نشوند شاهد عواقب ناگواری خواهیم بود.