1398/287705
امیر حسین حسنی
1400/1/5
فرامرز ملاحسین تهرانی
اگر بخواهیم یکی از نمادهای معضل ترافیک شهری در کشور را نام ببریم، پل فردیس یکی از معروف ترین آن هاست. این معضل ترافیکی زمانی شکل حادتری به خود می گیرد که مسافران چند شهر دور و نزدیک مجبورند با عبور از این پل و حاشیه آن به مقصد خود برسند. اگر از کیفیت بد آسفالت و هوای آلوده منطقه پل فردیس که بواسطه قطار شدن پشت سر هم و ممتد ماشین ها مملو از آلایندگی است بگذریم، مصرف بیش از حد سوخت و هدر رفتن روزانه چندین هزار لیتر بنزین از عوارض ترافیک کور پل فردیس به شمار می رود.
بدیهی است با اختصاص اعتبارات عمرانی در قالب طرحی ملی می توان مشکل ترافیک منطقه فردیس را مرتفع کرد و با آنکه اعتبارات عمرانی استان البرز در سالجاری 15 د رصد رشد داشته اما افزایش این اعتبار در سال آینده باید مدنظر مسئولان کشوری و استانی در حوزه طرحهای عمرانی قرار گیرد. این در شرایطی است که راه های مواصلاتی استان البرز از میانگین کشوری بالاتر است، که ارقام آماری سه یا چهاربرابری این نسبت، گویای عدم پاسخگویی این محورها در مقایسه با تعدد سفرها و کمیت موجود اتومبیل ها در سطح استان می باشد که البته محدودیت فضای معابر و پارکینگ های عمومی و اختصاصی با توجه به افزایش تعدد خودروهای شخصی در شهر بزرگی مثل کرج هیچ تناسبی ندارد و این را هم باید درنظر داشت که البرز استانی مهاجرپذیر است وهمین عامل خود می تواند مشکلات ترافیکی استان را در محور مواصلاتی پل فردیس تشدید نماید.
با توجه به قول مدیرکل حمل ونقل جاده ای استان البرز، تا به امروز 55 درصد پروژه تعریض لاین شمالی آزادراه تهران – کرج تا خروجی مهرویلا به طول 4 کیلومتر به سرانجام رسیده و تلاش می شود پیش از نوروز 99، بخش زیادی از این پروژه زیر بار ترافیک برود.
به قول کارشناسان عمران شهری، ضعف در زیرساختهای شهری و خدمات متناسب با رشد جمعیت بالایی که استان البرز از آن برخوردار است از دلایل مهم ترافیک بالای کلانشهر کرج است که با رفع این معضل و همچنین تحقق پروژه آزادراه همت، می توان به حل منطقی معضل ترافیک استان امیدوار بود.