حسن رئیسی، مدیر مجتمع پذیرایی ویدار، کافه رستوران ترمو و سفره خانه عیاران:
1402/3/3
رستوران، مکانی است که در آن غذا و
نوشیدنی ارائه و در همانجا صرف میشود. مطلوبیت غذاهای ارائه شده، چیدمان مناسب، نظافت و… میتواند در کیفیت این مجموعه ها و شهرت آنها نقش به
سزایی داشته باشد. در این خصوص روزنامه جامجم البرز با حسن رئیسی، مدیر متبحر و بسیار توانمند مجموعه رستورانهای ویدار، عیاران و ترمو گفتگویی اختصاصی انجام داده است که از نظر خوانندگان
گرامی می گذرد:
در خصوص
اهمیت صنعت رستوران داری توضیح فرمایید.
به دلیل کاهش سطح
توان اقتصادی مردم، مسافرت بسیار دشوار
شده است، به همین دلیل با وجود شرایط موجود
مراجعه به رستوران ها، فقط به علت خوردن غذا نیست، بلکه به نوعی از تفریح برای آرامش
روح و روان مردم تبدیل شده است.
بنابراین باید با تنوع و خلاقیت بیشتری در این صنعت مهم فعالیت
کنیم. به دلیل عدم توان مالی مردم برای مسافرت، شاید در حال حاضر تنها بتوانیم حداکثر در طول ماه ۱ الی ۲ بار به رستوران برویم. به نظر بنده صنعت
رستوران منجر به توسعه بسیاری از مشاغل می باشد. شغل های متعددی وجود دارند که به این صنعت وابسته هستند، بنابراین با رشد و پیشرفت آن چندین شغل دیگر نیز رونق خواهد گرفت.
کیفیت و تنوع غذایی،
بسته به شهر و یا شهرستان مورد نظر نسبتا مطلوب و قابل قبول می باشد. در رستوران های ما به دلیل سنتی بودن، انواع کباب ها
و خورشت ها و درصد کمی از فست فودها، دیزی،
آبگوشت و ... به مشتریان عزیز عرضه می گردد.
نقش مکان
های گردشگری در رونق کسب و کار رستورانها را چگونه ارزیابی می کنید؟
دو مجموعه از رستورانهای بنده، جنبه گردشگری نیز دارند، زیرا در منطقه آتشگاه
و برغان واقع شده اند، موقعیت جغرافیایی به ویژه اینکه در مجاورت مکان های گردشگری هستند، از
اهمیت قابل توجهی در رونق کسب و کار
برخوردار می باشند. با این وجود تمرکز بر مناطق گردشگری در منطقه ما رونق رستوران های اطراف را به دنبال دارد. این موضوع باید به صورت گسترده اطلاع رسانی و ترویج داده شود، شاید هنوز تعداد زیادی از مردم از این موضوع مطلع نباشند که استان البرز نیز از ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر برخوردار است. این در حالی است که همه مردم به شهرستان ها
مسافرت می کنند. در صورتی که استان البرز مکان های گردشگری باصفا و زیبایی دارد، بنابراین باید در این خصوص بر منطقه ما، برغان و
آتشگاه، مانور بیشتری داده شود.
در خصوص
دغدغه ها و چالش های صنعت رستوران توضیح دهید .
چالشی که هم اکنون وجود دارد، این است که باید مشکلاتمان را
در سطح کلان و کشوری بر روی این صنعت متمرکز کنیم. یکی از
دغدغه های مهم ما عدم ثبات قیمت ها می باشد. تغییرات زود هنگام قیمت منوها، باعث ریزش مشتری می شود، بنده قبلا شاید هر شش ماه یکبار منو را تغییر می
دادم اما هم اکنون به یک بار در طول ماه تنزل پیدا کرده است. چنانچه مقرر باشد و مجبور باشیم هر
دقیقه منو را از لحاظ قیمتی تغییر دهیم، باعث ریزش مشتری می شود که البته این موضوع موجب کاهش تعداد زیادی از آنها گردیده است.
نقش رسانه
را در پیشبرد اهداف خود
چگونه می بینید؟
رسانه از اهمیت
بسزایی در صنعت رستوران برخوردار است، اما متاسفانه عملکرد ضعیفی دارد. در این راستا به شخصه تلاش بسیاری نمودم تا همایش و یا سمیناری را برگزار کرده و رسانه نیز به عنوان یک منبع موثق در آنها حضور داشته باشد. همچنین از مدیران رستوران های معتبر نیز دعوت به عمل آید و بررسی و نظارت های لازم صورت گیرد. رشد صنعت رستوران باعث توسعه بسیاری
از مشاغل و کارآفرینی می شود. بنابراین باید برای آن وقت گذاشت. اتحادیه ها، اماکن و حتی سازمان بهداشت و رسانه ها باید پیگیر
بوده و بستر آن را فراهم آورند.