اقدامات موثر مدیریت بانک مسکن استان البرز در زمینه صرفه جویی منابع آبی

1402/3/9

به گزارش جام جم البرز: چند سالی است که در کشور با مشکل کم آبی و مصرف بیش از حد آب شرب مواجه هستیم و این موضوع به یک دغدغه پراهمیت و حیاتی تبدیل شده است.مدیریت شعب بانک مسکن در استان البرز برحسب وظیفه عمومی و تکلیف اجتماعی اقدامات موثر و اثربخشی در جهت انجام فرمایشات رهبری که نتیجه آن بهبود منابع مصرف آبی می باشد، اعمال نموده است. در زیر ابتدا سخنان مقام معظم رهبری در مورد صرفه جویی آب را با هم بخوانیم و در پایان به چند مورد از اقدامات بانک مسکن که در همین زمینه انجام داده است،را خواهیم دید:

«...صرفه‌جوئی در مواد اساسی، از جمله صرفه‌جوئی در مصرف آب. امروز نود درصد آبی که ما در کشور مصرف میکنیم، در بخش کشاورزی مصرف می شود. اگر دولت به توفیق الهی بتواند شیوه‌های آبیاری کشاورزی را اصلاح کند، اگر از این نود درصد، ده درصد کم بشود، شما ببینید چه اتفاقی می افتد. غیر از بخش کشاورزی، در همه‌ی بخشهای دیگر - بخش خانگی، بخش صنعتی و بخشهائی که احتیاج به آب دارد - ما فقط از ده درصد آب کشور داریم استفاده می کنیم. اگر ما بتوانیم در بخش کشاورزی ده درصد صرفه‌جوئی کنیم، ببینید چه اتفاقی می افتد. در واقع امکانات بهره‌برداری از آب در بخش غیر کشاورزی دو برابر می شود؛ که این بسیار چیز مهم و باارزشی است . ( بیانات در حرم مطهر رضوی در آغاز سال ۹۰)»

 

۱_مدیریت هدایت و ذخیره سازی منابع آبی ناشی از نزولات جوی از جمله راه کارهای بهینه سازی و بهره وری آب های سطحی ناشی از بارش نزولات آسمانی است که می توان با کنترل، هدایت و ذخیره سازی آن د ر مخازن تعیبه شده برای مصارف غیرقابل شرب نظیر امور نظافتی و آبیاری استفاده نمود.لذا به منظور جلوگیری از به هدر رفتن آب ناشی از هدایت نزولات آسمانی به چاه های تعبیه شده،این مدیریت با جانمایی مخزنی به حجم ۳ هزار لیتر در مسیر آب روی باران ساختمان،اقدام به جمع آوری و هدایت نزولات جوی نموده است.همچنین با ایجاد پوشش برروی تاسیسات مکانیکی نصب شده بر فراز بام،علاوه بر جلوگیری از هدر رفتن حرارت و سرمایش تاسیسات مکانیکی،باعث هدایت آب های سطحی به مسیر منتهی به مخزن تعبیه شده نموده است.از آب ذخیره شده در مخزن برای شست وشوی  پارکینگ ها،خودروها و آبیاری پوشش گیاهی محوطه استفاده می‌گردد.

۲_باتوجه به استفاده از دستگاه های تصفیه کننده آب در طبقات اداری ساختمان مدیریت به منظور جلوگیری از اتلاف پسماند آب مصرفی،با ایجاد لوله کشی در مسیر خروجی فاضلاب طبقات دستگاه ها به مخزن مورد اشاره هدایت گردیده است.

۳_باتوجه به این که پسماند آب ضایعاتی سختی گیری ها ی رزینی برج های خنک کننده مقدار قابل توجهی می باشد،لذا با جمع آوری و هدایت آن به سمت مخزن تعبیه شده،مقدار قابل ملاحظه ایی در میزان ذخیره آب غیر قابل شرب صرفه جویی می‌گردد.

4-با توجه به ساختار سرمایشی ساختمان مدیریت در ایام گرم سال ، رطوبت جذب شده از شرایط محیطی مستقیما وارد شبکه فاضلاب ساختمان می شود.از این رو به منظور جلوگیری از هدر رفت آبی جذب شده از رطوبت محیطی ،مسیر لوله کشی در حدود یکصد دستگاه کولز گازی و فن کوئل سقفی به مخزن مدیریت شعب هدایت گردیده است.

امیدواریم تمامی دستگاه های دولتی و بخش خصوصی از اقدامات نوین بانک مسکن استان البرز در زمینه منابع آبی بتوانند الگو برداری بهینه و مناسب داشته باشند تا از این نعمت الهی به شکل درستی استفاده شود.

 


برچسب ها
ارسال پیام

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک

توضیحات

جام جم البرز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "