امید کارگر، مدیر مسکن مهر امید:
1402/3/21
مدیریت املاک، به
عملیات نگهداری، کنترل و نظارت بر املاک و مستغلات اطلاق میشود، که اغلب به منظور
مدیریت بر املاک مسکونی یا مراکز تجاری بکار می رود، همچنین مدیریت املاک
فرآیندها، سیستمها و نیروی انسانی مورد نیاز برای مدیریت چرخه عمر املاک را نیز
در بر میگیرد در این زمینه خبرنگار روزنامه جام جم البرز با امید کارگر، مدیر
متبحر و مبرز مسکن مهر امید وارد گفتگویی ویژه و اختصاصی شده است که ماحصل آن را
در ذیل می خوانید:
درخصوص
معضلات و مشکلات موجود در زمینه فعالیت خود توضیح فرمایید.
صدور سریع مجوز
از سوی اتحادیه به اشخاص متقاضی یکی از مشکلات این بخش است. اکثر افراد پس از
دریافت مجوز، به تاسیس دفاتر املاک پرداخته و در صورت رکود بازار این فعالیت را
ترک کرده و به شغلی دیگر روی می آورند. به
صورت کلی شغل املاک به گونه ای است که به محض رونق بازار مسکن، اشخاصی که ارتباطی
با این رسته شغلی ندارند، فعالیتشان را در این حوزه آغاز کنند، چرا که در این صورت
به دلیل عدم تجربه و اطلاعات کافی مشکلات متعدد و گوناگونی را برای مردم به وجود
می آورند. از دیگر مشکلات موجود، فقدان برنامه ریزی صحیح از ابتدای فعالیت است. به
گونه ای که بلافاصله پس از صدور مجوز، تصمیمات لحظه ای می گیرند.
وضعیت فعلی
بازار مسکن را تحلیل و تشریح نمایید.
هم اکنون بازار مسکن،
شکلی واسطه گرایانه به خود گرفته است. عده ای از افراد از این طریق موجب افزایش نرخ
مسکن شده اند. با وجود شرایط فعلی، زوج های جوان حتی قادر به رهن و اجاره مسکن نیز
نیستند. متاسفانه وضعیت به گونه ای شده است که افراد ساکن در کرج از شهرک
بنفشه به فردیس نقل مکان می کنند و این چرخه به همین منوال سیری نزولی دارد و در انتها
مجبور به مهاجرت به سمت حومه شهر می شوند. علاوه بر آن، اکثر جوانان فعال در این
صنف انتظار دارند که به سرعت پله های ترقی را طی نمایند. و در مواقع برخورد با مشتری
تنها فکر و هدفشان دریافت حق کمیسیون و سود دهی معامله است. بدین وسیله با منتشر
نمودن اطلاعات نادرست ملک به مشتری موجب کساد بازار می شوند.
در خصوص
لزوم رعایت فاصله صنفی دفاتر املاک بگویید.
متاسفانه هیچ قانونی
برای رعایت فاصله املاک وجود ندارد، و معضلی که در این زمینه گریبان گیر ما شده
است، افزایش عضو و صدور بدون شرایط مجوز به همه اقشار جامعه می باشد. بنده حدود ۱۵
سال است که مجوز دفترم را اخذ نموده ام و حدود ۸ سال پیش از آن در زمینه مشاور
املاک فعالیت می کردم و در این زمینه تجربیات لازم را کسب نموده ام.
نقش رسانه
را در این زمینه چگونه ارزیابی می کنید؟
تبلیغات رسانه ای
طبیعتا اصل کار تجارت و کسب و کار محسوب می شوند. چنانچه ما تبلیغی نداشته باشیم
نمی توانیم فعالیتی انجام دهیم. اکثر فعالیتهای ما به کمک رسانه رونق می
یابد. حدود ۱۰ سال پیش به دلیل این که فردیس منطقه ای کوچک بود تبلیغات رسانه ای در
آن رواج نداشت، اما هم اکنون و از سال ۹۳ که فردیس به شهرستان تبدیل شده است،
رسانه حرف اول را می زند.