1402/4/2
فروشگاه لوازم خانگی،
یکی از اصلیترین مراکز خرید در هر شهر و شهرستان است که تنوع بالایی از محصولات
مختلف را ارائه میدهد. در این فروشگاهها میتوان انواع لوازم خانگی مانند
تلویزیون، یخچال، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و دستگاههای برقی دیگر را جستجو
کرد. همچنین این فروشگاهها اغلب خدمات پس از فروش را ارائه میدهند که نصب و
تعمیر محصولات، تعویض قطعات و گارانتی را نیز شامل میشود. در همین رابطه روزنامه
جام جم البرز با افشین حسینی، مدیر متخصص مجموعه لوازم خانگی افشین کالا وارد
گفتگویی ویژه و اختصاصی شده است که در ادامه می خوانید:
در خصوص
مشکلات موجود در زمینه فعالیت خود توضیح فرمایید.
از دیدگاه بنده یکی
از مشکلات این حوزه مربوط به کیفیت محصولات ایرانی است که با کالاهای خارجی، قابل
رقابت نیستند. بیشتر محصولات خارجی، خدمات پس از فروشی را که در کشور موجود نیست،
ارائه میدهند. این امر موجب تردید مردم نسبت به خرید محصولات داخلی شده است. در
نتیجه بسیاری از افراد به بازار قاچاق محصولات خارجی روی میآورند. همچنین برخی
افراد به دلیل تعصب نسبت به محصولات داخلی، از این کالاها استفاده میکنند.
نقش رسانه
را در راستای ارتقاء و پیشرفت این حوزه چگونه بیان می کنید؟
رسانه، نقش مهمی در
این حوزه ایفا می کند. یکی در بخش تبلیغات و دیگری در تشویق مردم به خرید محصولات
داخلی و معرفی برندهای ایرانی است. این امر موجب تحرک بیشتر تولید کنندگان محصولات
داخلی در راستای بهبود کیفیت و ارائه خدمات پس از فروش بهتر میشود.
کیفیت
محصولات داخلی و جایگاه رقابتی آنها نسبت به کالاهای خارجی را چگونه ارزیابی می
کنید؟
در حال حاضر، لوازم
خانگی وارد شده به کشور، اصل و اورجینال نیستند و بیشتر از بازار چین تامین میشوند.
برای همین، کالاهای بدون کیفیت وارد کشور میشوند که باعث افزایش هزینههای مردم
میشود. چنانچه تولیدکنندگان محصولات داخلی، کیفیت محصولات خود را ارتقاء دهند،
خرید کالاهای خارجی از اولویت مردم خارج خواهد شد. از تولیدکنندگان خواهشمندم که
کیفیت محصولات خود را افزایش داده و خدمات و گارانتی کالاهای تولید شده را توسعه و
گسترش دهند. این فرآیند موجب افزایش فروش میشود و مردم ترجیح میدهند که از
محصولات داخلی استفاده کنند.