1402/4/2
هنگامی که از مبلمان صحبت می کنیم، فکر و ذهن بسیاری از افراد به سمت دکوراسیون منزل، اتاق پذیرایی یا نشیمین می رود چرا که مبلمان در این فضاها بیشترین موارد استفاده را داشته و اغلب مردم در این فضاها با مبلمان سر و کار دارند. براساس تحقیقات و مقاله جهانی مبل، یکی از موفق ترین برند ها در این زمینه، برند کنز است که در سال ۱۹۸۴با ۱۸ فروشگاه در سراسر ایالت فلوریدا آغاز به کار کرده است. در همین رابطه روزنامه جام جم البرز با حمیده اصل زارع، مدیر متخصص و زبده فروشگاه مبلمان رابو نمایندگی نیلپر گفتگویی اختصاصی انجام داده است که ماحصل آن را در ذیل می خوانید:
شرایط کنونی صنعت مبلمان را واکاوی و تحلیل کنید.
صنعت مبلمان بسیار مظلوم واقع شده و آنطورکه شایسته است، شناختهشده نیست. سالهاست مبلمان خانگی بهصورت زیرزمینی، کارگاهی و سنتی تولید شده است و مردم دررابطهبا این حوزه، شناخت کافی و دانش فنی ندارند. بیشترمراجعه کنندگان ما خواستار محصولات خارجی هستند؛ چراکه دیدگاهی از سالهای گذشته در ذهن همگان نقش بسته که تولیداتی که در داخل کشور تولید میشود، کیفیت ندارد. درحالحاضر چندین سال است شرکتهایی که صاحب نام هستند، وارد حوزه تولید مبلمان شدهاند. همین مسئله باعث شده از لحاظ کیفی در صنعت مزبور جهش بسیار خوبی اتفاق بیفتد. لازم است ذکر شود، پیشرفت مستمر در این حوزه مستلزم این است که دانش فروشگاه داران و فروشندگان دررابطهبا محصولی که دارند، بالا رود.
در سالهای اخیر، واردات و تولیدات داخلی این حوزه چه تغییراتی داشته است؟
در سالهای اخیر و از زمانی که واردات مبل به کشور ممنوع شده است، تولیدات داخلی به تکاپو افتادند که قویترعمل کنند؛ لذا در این عرصه گوی سبقت را از یکدیگر ربوده و همین امر باعث شده سطح کیفی و طراحی مبلمان داخلی ارتقا پیدا کند.
بهاینترتیب تولید کنندگان با بازار خارجی و بین المللی ارتباط گرفتند و طراحیها و مدلهای بهروز دنیا وارد کشور شده است. ناگفته نماند در چند سال اخیر، سبکهایی وارد بازار مبل شده است که در گذشته، چنین سبکهایی وجود نداشت و روزبهروز در حال پیشرفت است. وجود استانداردها و الزامات در این عرصه باعث پیشرفت شده است. همین امر موجب میشود که کیفیت بالا رود و تولید کننده ترغیب میشود محصول باکیفیتتر و متنوعتری تولید کند؛ ولی متاسفانه در برخی از شرکتها این الزامات لحاظ نمیشود. شرکت نیلپر جزو معدود شرکتهایی است که استاندارد دارد. از آنجایی که استاندارد ملی کشور تشویقی است، جزو استانداردهای الزامی نیست و هزینه زیادی دربر دارد؛ لذا تولیدکننده تمایل ندارد به این سمت برود. اگر الزامات و استانداردها در این زمینه بیشتر شود، بدون شک پیشرفت بیشتری حاصل خواهد شد.
درحالحاضر خلاء خدمات پس از فروش در این حوزه احساس میشود اما تلاش کرده ایم در مجموعه خود این امر را محقق کنیم. اگر تولید کنندگان برای محصولاتشان، خدمات پس از فروش در نظر بگیرند که مستلزم تعهد تولید کننده است، بستر اعتماد برای مشتری فراهم میشود که وقتی محصولی را خریداری کرده است، در صورت بروز هرگونه مشکل، بدون دغدغه رفع اشکال شود. بهاینترتیب مشتری با اعتماد بیشتری خرید می کند و اعتمادش به محصول داخلی بیشتر خواهد شد. در این زمینه، نقش رسانه بهقدری تاثیر گذار است که میتواند از این طریق دانش فنی این صنعت را به مردم معرفی کند.