1402/4/6
مشاور املاک مانند هر شغل دیگری وظایفی دارد که جامعه کمتر با آن آشنا است، دانستن شرح درستی از وظایف مشاور املاک باعث میشود که نگاه درستی به این شغل داشته باشیم، همچنین زمان معامله در دام افراد سودجو قرار نگیریم. با همین رویکرد روزنامه جام جم البرز گفتگویی اختصاصی و ویژه با وحید یادگاری، مدیر متبحر مجموعه املاک بزرگ کوروش انجام داده است که در ادامه می خوانید:
شغل مشاور املاک نیازمند برخورداری از چه فاکتورهایی است؟
شغل ما در وهله اول نیاز به نظم و آموزش دارد، کار شیرینی است به شرط اینکه فرد ذاتا به این شغل و نسبت به فروش تمایل داشته باشد.
این شغل حد و مرزی در رابطه با درآمد ندارد و یکی از بزرگترین شغل های دنیا محسوب می شود، در صورتی که فرد به صورت جدی و مشتاق این فعالیت را پیگیری کند.
از چالش هایی که این حوزه را تحت الشعاع قرار داده است صحبت کنید.
مهمترین دغدغه، قرارداد های اجاره مستاجرین می باشد. تورم کشور باعث شده بنده و صنف ما شرمنده مستاجرین کشور شویم. در قانون خلا هایی وجود دارد، باید قراردادهای اجاره بازبینی شده و حداقل ۳ ساله تا ۵ ساله باشد. قرار دادی که خود دولت ۲۰ درصد اعلام می کند، نباید ۵۰ تا۸۰ درصد اعمال کنیم. شخصی که قصد اجاره خانه اش را دارد، واقعا اجاره دهد و اینطور نباشد که سخنش بی ثبات باشد.
علت این بی ثباتی ها چیست و چه راه حلی در این زمینه دارید؟
علت این موضوع، ریشه در مسائل اقتصادی دارد. مشکلات اقتصادی نیز فقط حق انسانهای مظلوم و ضعیف را پایمال می کند.
بنظر بنده اگر قراردادهای ۳ ساله و ۵ ساله چاپ و تنظیم شده، با احتساب اینکه هرساله ۲۰ درصد اجاره بها افزایش یابد، در این صورت مستاجری که خانه ای را اجاره می کند، می تواند ۳ الی ۵ سال در آن خانه مستقر شود و سالانه ۲۰ درصد نیز کرایه اضافه به صورت ثابت و نه توافقی پرداخت کند. زیرا زمانی که کلمه توافق به میان می آید همه قوانین و معادلات به هم می ریزد و راه های دور زدن قانون زیاد می شود.
نرخ کمیسیون فروش به چه صورت است؟
یکی دیگر از معضلات صنف ما همین موضوع نرخ کمیسیون است. تا جایی که بنده اطلاع دارم در این حوزه هم تفاوتی بین کشور ما و دیگر کشورها وجود دارد. در رابطه با کمیسیون فروش صحبت می کنم چون هر منطقه نرخ خودش را دارد، ما کمیسیون خرید و فروش را برای بنگاه دار بالا ببریم که حداقل بشود یک درصد از هر طرف. حال راهکاری وجود دارد برای جلوگیری از دلال و واسطه که خود ما هم آن را اجرایی کرده ایم. به عنوان مثال: از لحاظ کمیسیونی، اگر بنده و مجموعه ام تامین شویم دیگر به دنبال خرید مال ارزان و بی ارزش کردن مال مردم نیستیم. اکثرا در املاکی ها دلال بازی نسبت به بنگاه داری ارجحیت دارد.
اگر کمیسیون یک درصد در سطح کشور حتی در مناطق محروم کشور، درصد نرخشان را بالاتر ببرند، بهتر است. با ذکر نمونه عرض میکنم؛ مثلا مسکن مهر در اسلامشهر به قیمت یک میلیاردونیم است، هزینه کمیسیونش پاسخگوی نیازهای بنگاه دار نیست. بنگاه دار با سوء استفاده از این قضیه مال را به صورت دلالی می خرد و مصرف کننده ضرر می کند. در صورتی که ما باید همیشه به فکر مصرف کننده باشیم. باتوجه به نرخ کمیسیون، اگر نرخ به گونه ای شود که فرد نیاز به واسطه گری نداشته باشد، این کار به طور کارشناسی جلو رفته، مصرف کننده آسیب کمتری می بیند و در نتیجه کار ما از سلامت بیشتری برخوردار می شود.
رسانه از چه جهاتی می تواند حائز اهمیت باشد؟
بزرگترین مسئولیت را رسانه بر دوش می کشد، چون تمامی اطلاعات و آگاهی عمده مردم از رسانه نشات می گیرد. به خصوص در قوانین خرید، فروش و مشاور املاک رسانه ها با صرف وقت کافی می توانند موثر واقع شوند. قوانین صحیح را از کارشناس مربوطه انعکاس دهند و مصرف کننده را از آسیب دور کنند. صداقت و امانت داری باید در کلام توسط رسانه ها رعایت شود.