تفاوت خردمندي و هوشياري

1402/4/8

ابتدا بهتر است تعريفي از هوش بدهيم 

با هوش كسي است كه از توانايي ذهني بالا براي درك مطلب ، منطق ، استدلال ، برنامه ريزي ، حل مساله و يادگيري بهره مي برد و قابليت كسب  موفقيت هاي بيشتر در زندگي را دارد تصميمات مناسب تري اتخاذ كرده و آسيب هاي كمتري را متحمل مي شود از فرصت ها بخوبي بهره مند شده در مسير تحول قرار ميگيرد معمولا خوشحال و احساس رضايتمندي بيشتري در زندگي از خود نشان مي دهد . كمتر حرف ميزند بيشتر عمل مي كند . 

در زندگي برنامه ريزي دارد تلاش مي كند  كه موانع احتمالي را از سر راه بردارد كمتر اهل شكايت بيشتر پشتكار نشان مي دهد از حداقل امكانات بيشترين بهره را مي برد مي داند چگونه از وضعيت موجود لذت ببرد مستقل عمل مي كند و از وابستگي پرهيز مي كند ريسك پذير است و داراي اعتماد به نفس از شكست نمي هراسد مجدد تلاش مي كند معمولا احساس رضايت مندي دارد و بيشتر خودش را عامل موفقيت و شكست مي داند . از اقتدار بهتري برخوردار است و قابليت ابراز وجود دارد . معمولا محكم و با صلابت صحبت مي كند و در جمع خودنمايي مي كند . همچنين از قابليت تجزيه و تحليل بهتري بر خوردار است و از ادراك خود بخوبي استفاده مي كند .


١_فرد هوشيار  ، به محيط خود احاطه دارد و كمتر آسيب پذير است . روحيه منعطف دارد و در موقعيت هاي مختلف خود را تطبيق داده سازگاري بهتري ايجاد مي كند  .   روحيه پيشرفت دارد و از سكون پرهيز مي كند به جاي بلند پروازي و تصميات هيجاني با تفكر و ادراك بهتر و سنجيده فكر كرده و تصميم مي گيرد معمولا دور نماي مناسبي براي زندگي دارد و كمتر رفتارهاي آني و هيجاني نشان مي دهد  معمولا خوش فكر است و از خلاقيت برخوردار است .

٢_فرد خردمند مجموع هوش و اخلاق و اراده را داراست بنابر اين گفتار و كردارش همراه با مسئوليت پذيري است . روابطش بر تصميماتش تاثير نمي گذارد در اظهار نظر كردن مساعد رفتار مي كند و به دنبال جلب توجه كردن نيست  اهل كار و تلاش است خردمندانه رفتار مي كند و به طور اصولي تصميم مي گيرد  . معمولا با گشاده رويي بر خورد مي كند بسيار اهل مطالعه هستند و عطش يادگيري دارند. نگاه توام با احترام و مهرباني دارند . با همه محترمانه رفتار مي كنند به جاي جملات امري با خواهش و تقاضا در خواست خود را مطرح مي كنند . معمولا دور نماي مناسبي در زندگي دارند اهل تدبير هستند و با درايت رفتار مي كنند . روحيه مداخله به حريم خصوصي ديگران را ندارند بلكه به حريم ديگران ارزش قائل هستند . بسيار اهل مطالعه هستند و از يادگيري استقبال مي كنند روحيه ي پويايي و تحول دارند و در رفتار بر هيجانات خود مسلط هستند و از رفتارهاي هيحاني و آني پرهيز مي كنند . در وفتارشان آثار خشم و ترس و اضطراب ديده نمي شود  . در واقع خود واقعي خودشان هستند و تظاهر نمي كنند . در مقابل تندي صبور هستند و خويشتن داري مي كنند معمولا از سعه صدر بر خوردارند

٣_افراد خردمند اهل افراط و تفريط نيستند در حفظ و نگهداري اموال عمومي كوشا هستند و براي محيط زيست احترام قائل هستند خودشان را در مقابل مسائل اجتماعي سهيم مي دانند.

سنجيده و حساب شده سخن مي گويند از نيش و كنايه پرهيز مي كنند با ديگران مودبانه و محترمانه صحبت مي كنند به نظرات مخالف گوش مي كنند و به آن احترام مي گذارند از تحميل عقيده به شدت پرهيز مي كنند.

در صورت اشتباه آن را مي پذيرند و تصحيح مي كنند در صورت نياز عذر خواهي مي كنند چهره گشاده و فروتني دارند راستگو و درست كار هستند در هنگام گفتگو به سخنان ديگران خوب گوش مي دهند در هنگام صحبت كردن خارج از تخصص اظهار نظر نمي كنند و به دنبال ديده شدن نيستند .

به كار ديگران تجسس نمي كنند به جاي صحبت كردن از ديگران از انديشه ها صحبت مي كنند در كل افرادي معقول و منطقي و قابل پذيرش و دوست داشتني هستند شما چگونه هستيد.

فرنگيس نجارزاده

كارشناس ارشد روانشناسي

برچسب ها
ارسال پیام

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک

توضیحات

جام جم البرز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "