احمد ایزد پناه، مدیر دپارتمان املاک صبا :

مهمترین مشکل صنف املاک، نوع اخذ مالیات است

1402/4/11

فعالیت دپارتمان های املاک شامل بهره‌برداری،‌ نگهداری، کنترل و نظارت بر املاک و مستغلات است که کاربری املاک در آن می‌تواند شامل ملکهای مسکونی، تجاری و زمین باشد. اگر این دپارتمان‌ها وجود دارند به این معناست که مراقبت و نظارت بر املاک و مستغلات بسیار ضروری است. روزنامه جام جم البرز در این خصوص با احمد ایزد پناه،مدیر زبده و متخصص دپارتمان املاک صبا گفتگویی اختصاصی و ویژه انجام داده است که در ادامه می خوانید:

به نظر جنابعالی مهمترین معضل موجود در صنف املاک چیست؟

مهمترین مشکلی که مشاورین املاک با آن مواجه است، اخذ مالیات و مالیات بر ارزش افزوده است. درواقع اگر از هر مشاور املاکی سوال کنید هیچ کس از این قاعده، مستثنا نمی باشد. ما این موضوع را به طور جد از طریق اتحادیه املاک پیگیر هستیم تا دولت به این وضعیت نابسامان رسیدگی کند. در حال حاضر مسأله مالیات تبدیل به یک چالش بزرگ شده است. دولت اعلام کرده است که اگر پول دریافتی از طریق دستگاه های کارتخوان اخذ شود مشمول پرداخت مالیات می شویم. اولین سوالی که در این خصوص مطرح می شود این است که چرا باید مالیات بر ارزش افزوده خریدار و فروشنده را از طریق این دستگاه ها اخذ کنیم؟ در این صورت باید مالیاتی مجزا به دولت نیز پرداخت شود.

با توجه به توضیحاتی که ارائه دادید، چه راهکاری در این زمینه پیشنهاد می دهید؟

پیشنهادی که بنده به مسئولین اتحادیه مشاورین املاک اسلامشهر ارائه دادم این بود که در انجام کلیه معاملات، جهت اخذ مالیات بر ارزش افزوده، دولت یک شماره حساب معرفی کند. بدین طریق خریدار و فروشنده به طور مستقیم این هزینه را به حساب دولت واریز کنند. در حال حاضر مانند ایام گذشته، در دفاتر املاک، پول خریدار و فروشنده جا به جا نمی شود. اگر بلافاصله بعد از انجام هر معامله ای، هزینه آن به حساب دولت واریز شود، مشاور املاک نیز دغدغه جمع آوری پول را ندارد. و دیگر نیازی نیست سر سال، جهت ارائه اظهارنامه و پرداخت پول به حساب دولت، مراجعه ای داشته باشد. در این خصوص واقعا در حق مشاورین املاک اجحاف می شود.

با توجه به پیشنهاد ذکر شده، مضاف بر اینکه دولت به مالیات خود دست پیدا می کند، خریدار و فروشنده نیز با آگاهی کامل، هزینه را پرداخت می کنند. همچنین با بهره گیری از بستر مجازی، مصرف کاغذ و هزینه های جانبی دیگر نیز کاهش چشم گیری خواهند داشت.

این موضوع را از طریق یکی از کانال ها که در سطح استانی می باشد پیگیری می کنیم. صنف ما تلاش فراوانی جهت رفع این معضل انجام می دهد. روند نامه نگاری سه الی چهار سال است که ادامه پیدا کرده، همچنین در همایش ها و کمیسیون های مختلفی شرکت می کنند. اما متأسفانه نتیجه ای حاصل نشده است.

رسانه در این حوزه مهم چه نقشی می تواند ایفا کند؟

رسانه ها در این حوزه، تاثیر صد درصدی دارند. اگر از افرادی که در بهبود وضعیت مملکت تاثیرگذارند و در چرخه تولید هستند حمایت کند، به طور قطع کمک شایان توجه ای خواهد بود.

برچسب ها
ارسال پیام

نام و نام خانوادگی

پست الکترونیک

توضیحات

جام جم البرز

تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به جام جم البرز است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

طراحی و تولید "شرکت برنامه نویسی آتـــــرین "